٥/١/١٤٤٨ --- 6/21/2026 --- ۱۴۰۵ يکشنبه ۳۱ خرداد امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
تعویض گلدان کاکتوس
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  77  نفر
بازدید امروز :  9415  بازدید
بازدید دیروز :  11178  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - راهنمای نگهداری و پرورش گیاهان آپارتمانی - کالاتیا ستاره موج

مقاله - راهنمای نگهداری و پرورش گیاهان آپارتمانی - کالاتیا ستاره موج

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
مجید
سلام گیاه من در نور معمولی است و هفته ای یک با رهم آب میدهم ولی این گل خیلی کم رشد است وگلدان آن خیلی خالی است شاید به 10 برگ هم نرسد تازه برگهایی که در میآیند لول شده و یا سر برگ سوخته است دلیل این چیست؟  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

کالاتيا روفي‌باربا (همون مخملیِ خوش‌تيپ!) معمولاً وقتي کم رشد مي‌کند و گلدان خالي مي‌ماند يعني يکي از نيازهاي اصلي‌اش دقيق تامين نشده: رطوبت بالا، آب با کيفيت، خاک سبک و زهکش‌دار، و نور غيرمستقيم کافي. اين گياه از آن مدل‌هاست که با کمترين نارضايتي، سريع با برگ‌ها قهر مي‌کند 😄.

اول از همه درباره لول شدن برگ‌هاي جديد: در کالاتياها اين حالت خيلي وقت‌ها نشانه‌ي کمبود رطوبت هوا يا خشکي مقطعي خاک است. “هفته‌اي يک‌بار آب دادن” قانون خوبي نيست چون نياز آبي به دما، فصل، اندازه گلدان و جنس خاک بستگي دارد. معيار بهتر اين است: وقتي ۲–۳ سانتي‌متر سطح خاک خشک شد آبياري کنيد، آن هم کامل تا آب از زير گلدان خارج شود (و آب زيرگلداني را نگه نداريد).

اما سوختن نوک برگ‌ها در کالاتيا روفي‌باربا معمولاً ۳ مقصر اصلي دارد: ۱) املاح/کلر آب شهري (کالاتيا مثل آدم‌هاي حساس، با آب سنگين نمي‌سازد)، ۲) رطوبت پايين، ۳) کوددهي زياد يا تجمع نمک در خاک. اگر آب لوله‌کشي استفاده مي‌کنيد، بهتر است آب تصفيه، آب جوشيده سردشده، يا آبي که ۲۴ ساعت مانده (براي رفتن کلر) بدهيد؛ ولي براي املاح بالا، تصفيه بهتر است.

در مورد نور “معمولي”: کالاتيا نور مستقيم نمي‌خواهد، ولي نور کم هم باعث کم‌رشد شدن و کم‌برگ ماندن مي‌شود. بهترين حالت: کنار پنجره روشن با نور زيادِ غيرمستقيم (مثلاً پشت پرده نازک). اگر چند متر از پنجره فاصله دارد يا اتاق کم‌نور است، رشدش لاک‌پشتي مي‌شود.

يک نکته خيلي مهم: اگر گلدان “خيلي خالي” است و به ۱۰ برگ هم نمي‌رسد، احتمال دارد گياه ريشه و پاجوش کافي ندارد يا ريشه‌ها تحت استرس‌اند (ماندن آب در خاک، خاک سنگين، يا سرما). کالاتيا خاک سبک مي‌خواهد: ترکيبي مثل کوکوپيت/پيت + پرليت + کمي پوست درخت/خاک‌برگ. اگر خاک فعلي سنگين و چسبنده است، ريشه‌ها هوا نمي‌گيرند و گياه به جاي برگ دادن، در حالت “بقا” مي‌ماند.

چک‌ليست سريع و کاربردي براي بهبود وضعيت:

۱) رطوبت را بالا ببريد: هدف حداقل ۵۰–۶۰٪، ايده‌آل ۶۵٪ به بالا. دستگاه بخور سرد عالي است. جزيره سنگريزه (سيني سنگريزه و آب زير گلدان) کمک مي‌کند ولي معجزه نمي‌کند. غبارپاشي هم اگر هوا خشک باشد و تهويه کم باشد، گاهي دردسر قارچي مي‌دهد؛ پس با احتياط.

۲) آب آبياري را اصلاح کنيد: آب کم‌املاح + آبياري وقتي سطح خاک خشک شد. ماهي يک‌بار هم شست‌وشوي خاک انجام دهيد (آب زياد از گلدان عبور کند) تا نمک‌ها خارج شوند؛ مخصوصاً اگر نوک‌سوزي داريد.

۳) نور را بهتر کنيد: نزديک‌تر به پنجره روشن، بدون آفتاب مستقيم. آفتاب مستقيم = سوختگي و استرس. نور خيلي کم = کم‌رشد و برگ‌هاي کم.

۴) خاک و گلدان: اگر ۶–۱۲ ماه است تعويض نشده و خاک سنگين است، در فصل مناسب (بهار/اوايل تابستان) تعويض خاک با ترکيب سبک و زهکش‌دار انجام دهيد. گلدان خيلي بزرگ هم رشد را کند مي‌کند؛ اندازه گلدان بايد فقط کمي بزرگ‌تر از حجم ريشه باشد.

۵) کوددهي: در فصل رشد (بهار و تابستان) هر ۳–۴ هفته يک‌بار کود کامل رقيق (مثلاً يک‌چهارم غلظت). زياده‌روي در کود = نوک‌سوزي. اگر تازه کود داده‌ايد و بعدش علائم بدتر شده، احتمالاً کود زياد بوده.

اگر دوست داريد دقيق‌تر تشخيص بدهم، اين‌ها را بفرستيد: ۱) عکسِ نزديک از برگ‌هاي لوله‌شده و نوک‌سوز، ۲) فاصله گياه تا پنجره و جهت پنجره، ۳) نوع آب (شير/تصفيه)، ۴) عکس خاک و گلدان و اينکه آب از زير خارج مي‌شود يا نه. قول مي‌دهم کالاتياي شما دوباره از حالت “قهر مخملي” دربيايد 😄🌿.

براي مطالعه نکات تخصصي‌تر درباره نگهداري کالاتيا و مشکلات برگ‌سوزي و کم‌رشد شدن، حتماً مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

arshia rezaee
Salam man hodoode 3 hafte pish yek saghe az giahe shamadora kandam va dar ab gozashtam va az haman avval chandin bargash khoshk bood bad az an ke rishe zad dar goldan raft amma dare khoshkish bishtar mishe ye rooz dar mioon ham behesh ab midam che konam?  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
انتهای ساقه را بررسی کنید قهوه ای و شل نشده باشد و یا با دست به آرامی ساقه را بگیرید ببینید ساقه محکم است یا خیر اگر محکم است و علائمی دیده نشد و فقط برگ ها کمی زرد هستند به دلیل جابجایی و انتقال هست و جای نگرانی نیست شرایط مطلوب برای رشد گیاه را فراهم کنید.
طاها احمدی
سلام این گیاه خیلی قشنگه کدوم شهرها گیر میاد؟  پاسخ مشاهده
سهیل شکیبا
سلام.منم این گل رو دارمِ،پاییز تو تراس بود یه دفعه هوا خیلی سرد شد، چند رو تو اون هوا موندبعد منم اوردمش تو خونه ،همه برگاش خشگ شد غیر از چندتا ،الان یه مدته دوباره شروع به رشد کرده و تو تراس و تراسم پر نور و افتاب گیره ولی پشت برگها رنگ بنفششو از دست داده و برگهای جدیدم بنفش نیست و قهوه ای کمرنگ شده.   پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
افتاب مستقیم وشرایط نامساعد بیرون در گرما وسرما برای این گیاه مناسب نمیباشد/ باید در مکانی روشن و به درو از نور مستقیم آفتاب نگهداری شود. نور کم محیط نقوش رنگین روی برگها را کم رنگ می‌کند در حالیکه نور شدید نیز موجب سوختن نوک برگها و گاهی نواحی سوخته بر روی پهنک برگ می‌شود. حتی اگر نور آفتاب آنقدر شدید نباشد که برگها را نسوزاند اما موجب کم رنگ شدن رنگهای موجود بر روی برگها می‌شود. همچنین نامناسب بودن نور از جمله دلایل لوله شدن حاشیه برگهای این گیاه و ظاهر ناسالم آن است. بايد گياهتان را درمکاني با افتاب ملايم و فيلتر شده مانند افتاب پشت پرده توري قرار دهيد / به منظور تقویت گیاه باید از کودهای کامل مخصوص استفاده نمایید .هر دو هفته یه بار به مقدار یه قاشق چای خوری کوچیک از کود رو در یک لیتر اب حل نموده وبه مقدار کافی از محلول مورد نظر به صورت ابیاری به گیاه بدهید. در مصرف کود زیاده روی نکنید.در فصول سرد هر ماه یکبار کود بدهید.
sara nesaei
سلام. من چندروز پیش این گل و خریدم. تو یه گلدون کوچیک بود. گلدون رو عوض کردم و در خاکش fertiliser کود هم ریختم. ولی امروز که اومدم خونه دیدم تمام سافه ها از هم باز شده و گیاه قوامشو از دست داده. دیشب بصورت قطره قطره بهش یکم آب داده بودم. علتش چی میتونه باشه . ممنون از راهنماییهاتون . دما بین 12 تا 20 درجه هست. و fertiliser بصورت دونه های سفید هست که بین خاکش ریختم. به اندازه نصف مشت در یک گلدون 12 در 20 سانت   پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام وارد شدن تنش به گياه پس از جابجايي وانتقال وتعويض گلدان و...تا حدي طبيعي است وبه صورت ريزش برگها و عدم طراوت ورشدو... بروز ميکند وبه مرور وبا عادت کردن گياه به شرايط محيطي جديد کمتر شده واز بين ميرود،براي اينکه تنش کمتر شود ،از هر گونه جابجايي و نور مستقيم خودداري شود ،در معرض باد مستقيم ،منبع گرمايي یا سرمایی با نزديکي آشپزخانه نيز قرار نگيرند ،رطوبت کافي از طريق غبار پاشي براي گياهانتان فراهم کنيد و جهت ايجاد رطوبت پايدار از زير گلداني سنگريزه دار حاوي آب استفاده کنيد طوري که کف گلدان با آب تماس نداشته باشد و تا بهبود علائم از کود دهي اجتناب کنيد .احتمال زیاده روی در مصرف کود نیز است و شما باید خاک را شستشو دهید ،گلدان را به مدت 10 دقیقه در ظرف آب بزرگی قرار دهید سپس گلدان را خارج کرده اجازه دهید آب اضافه از زیر گلدان خارج شود .
Fara Ngh
سلام من حدود سه ماهه که این گیاه رو دارم ولی متاسفانه رشد مناسبی نداشته. برای ابیاری مراقبم که سطح خاک کمی خشک باشه بعد ابیاری مجدد انجام میشه و نور هم ملایم هست. گاهی هم غبار پاشی میکنم ولی برگها به حالت لول شده هستند و گیاه سرحال نیست لطف میکنید راهنمایی بفرمایید ممنون  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
شرایط نگهداری گیاه همراه با تصویر (حجم تصویر ککمتر از 100کیلوبایت) را به طور کامل همراه توضیح دهیدتا بررسی شود.فاصله بین ابیاری؟مقدار اب مصرفی؟وضعیت خروج اب از زیر گلدان؟جنس گلدان؟وضعیت نور؟موقعیت پنجره؟فاصله گلدان تا پنجره؟مقدار ساعات دریافت افتاب؟کود دهی ویا سم پاشی؟مقدار مصرف کود ویا سم؟جابجایی مکانی؟شهر محل زندگی؟اخرین تعویض خاک ونحوه تعویض ان؟نوع خاک؟وجود حشره وافت ویا کرم در گلدان؟موارد مشکوک و....

 
 
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت