|
mobin ghafariyan
|
|
سلام من یک جوانه از این گیاه را در خاک کاشته ام چه مدتی طول می کشد تاریشه کند
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
0
|
|
mobin ghafariyan
|
سلام من یک جوانه از این گیاه رادر خاک کاشته ام چه مدتی طول می کشد تاریشه کند
|
|
|
1
|
|
محسن شهاب الدین
|
سلام
براي تردسکانتيا زبرينا (Tradescantia zebrina) اگر قلمه/جوانه را مستقيم در خاک کاشته باشيد، معمولاً بين ۱ تا ۳ هفته طول ميکشد تا ريشههاي قابلقبول بسازد. البته در شرايط خيلي خوب (گرما و رطوبت مناسب) گاهي ۷ تا ۱۴ روز هم نشانههاي ريشهزايي ديده ميشود، و اگر هوا سرد يا خاک سنگين باشد ممکن است تا ۴ هفته هم طول بکشد.
چند نشانهي ساده که بفهميد ريشه کرده: شروع رشد برگهاي جديد و اينکه وقتي خيلي آرام قلمه را تکان ميدهيد، مقاومت نشان ميدهد و لق نميزند. (فقط لطفاً هر روز نکشيد بيرون چکش کنيد؛ گياه مثل ما از استرس خوشش نمياد 😄)
براي اينکه سريعتر و مطمئنتر ريشه بدهد، اين چند نکته خيلي اثر دارد: نور زياد ولي غيرمستقيم، خاک سبک و پرهوا (مثلاً خاک گلدان + پرليت/پوکه)، و آبياري کم ولي منظم؛ يعني خاک نمدار بماند اما باتلاقي نشود. اگر خاک هميشه خيس باشد، بهجاي ريشه دادن ممکن است قلمه قهر کند و پوسيدگي بگيرد 🙃
يک نکتهي کليدي: قلمه بايد حداقل يک “گره” (محل اتصال برگ به ساقه) داخل خاک داشته باشد، چون ريشهها معمولاً از همان گرهها بيرون ميآيند. اگر برگها به خاک ميچسبند، بهتر است برگهاي پاييني را جدا کنيد تا هم هوا جريان داشته باشد هم خطر قارچ کمتر شود.
اگر خانهتان خنک است، بهترين بازه دمايي براي ريشهزايي حدود ۲۰ تا ۲۷ درجه است. همچنين ميتوانيد براي کمک، چند روز اول يک کاور شفاف (مثل کيسه فريزر با چند سوراخ) روي گلدان بگذاريد تا رطوبت بالا برود، ولي روزانه چند دقيقه هوا بدهيد که کپک نزند.
براي اطلاعات بيشتر و نکات حرفهاي تکثير و نگهداري، مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.
|
|
|
|
|
|
سحر درویش
|
|
سلام من گلدونم و زیر نورگیر گذاشتم که نور مستقیم بهش نمیتابه اما تمام برگهای گلدون من سوخت خودم فکر میکنم که به خاطر اینه که روزی یک بار آب بهش اسپری میکردم جاشو عوض کردم اتام کم نورتر از زیر نوگیره و به تازگی برگهای جدیدی دارند رشد میکنند
من نمیدونم که باید بهش آب اسپری کنم یا نه؟ و اینکه با برگهای سوخته چه کنم ؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
خیس بودن برگ ها و تابیدن نور به برگ باعث سوختگی شده است .از نور فیلتر شده (نور از پشت پرده ) برای گلدان استفاده کنید. غبار پاشی برگ ها یک یا 2 بار در هفته کافیست .غبار پاشی را در ساعاتی که نور کمتر روی برگ ها می تابد انجام دهید.غبار پاشی را با آب ولرم و بدون املاح انجام دهید.برگ های زرد سوخته و خشک شده را کاملا از گیاه جدا کنید.
|
|
|
|
|
|
مژده
|
|
سلام خسته نباشید
میخواستم بپرسم از کجا باید تشخیص بدیم که گیاه برگ بیدی یا زبریناست؟
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
محسن شهاب الدین
|
سلام
تشخيصش خيلي سخت نيست؛ فقط بايد مثل کارآگاههاي گياهي به چند تا سرنخ دقت کني 😄. اول از همه اينو بدون: زِبرينا خودش يکي از انواع برگبيديهاست (يعني زبرينا زيرمجموعهي برگبيدي/ترادسکانتيا محسوب ميشه). پس وقتي ميگيم “برگبيدي يا زبرينا؟” معمولاً منظور اينه که آيا گياه شما همون برگبيدي راهراه و بنفشِ معروف هست يا يکي از برگبيديهاي ديگه.
مهمترين نشونهي زبرينا اينه که روي برگها معمولاً دو نوار نقرهاي يا سبز-نقرهاي براق در طول برگ ديده ميشه و بين اين نوارها اغلب رنگ بنفش/ارغواني وجود داره. زيرِ برگ هم معمولاً بنفشتره. اگر برگها “راهراه و براق” هستن، خيلي احتمالاً زبرينا داري.
به بافت و فرم برگ هم نگاه کن: برگ زبرينا معمولاً کشيده، نوکتيز و کمي گوشتيه و ساقهها هم حالت رونده و آويز دارن؛ يعني اگر گلدونت رو جايي بذاري، خيلي زود شروع ميکنه به آويز شدن و قشنگ “مو ميريزه” از کنارهها 😅.
يک تفاوت رايج با بعضي برگبيديهاي ديگر: اگر گياهت يکدست سبز يا يکدست بنفش باشد و آن نوارهاي نقرهاي مشخص را نداشته باشد، احتمالاً زبرينا نيست و يکي ديگر از گونهها/واريتههاي ترادسکانتيا است (مثلاً انواع سبزتر يا بنفشتر). پس نقشونگار راهراه نقرهاي را جدي بگير.
اگر دوست داري دقيقتر و مطمئنتر بگم، يه عکس واضح از روي برگ، زير برگ و ساقهها (با نور خوب) بفرست؛ چون بعضي واريتهها خيلي به هم شبيهان و با عکس راحتتر ميشه حکم داد. 🌿
براي اطلاعات کاملتر درباره نگهداري و انواع برگبيديها، پيشنهاد ميکنم مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.
|
|
|
|
|
|
علی حجارحسن زاده
|
|
سلام
نوک برگهای گیاه من قهوه ای و خشک میشه، علت چیه؟
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
اگرحاشیه برگها سبز و فقط نوک آنها آسیب دیدهاند هوای گرم وخشک ویا زیاد بودن نور ودرجه حرارت و یا صدمههای مکانیکیمیتواند عامل آن باشد و اما اگر حاشیهها نیز زرد و قهوهای رنگ شدهاند عولامل زیادی مانند افراط و تفریط (بیش بود و کمبود) در آبیاری زیاد و یا کم بودندرجه حرارت عامل آن هستند.
|
|
|
|
|
|
nardane MA
|
|
میتونم کاکتوسهامو تو اپارتمان نگهداری کنم خرفه قوره ای ....
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
بله ،دما خیلی گرم نباشد ،برای گل دهی بعدی نیاز دارند در فصول سرد در مکانی قرار گیرند که نور کافی و دما حدود 10 درجه باشد .
|
|
|
|
|
|
|
|
آرمان شریف
|
|
من گلدان زبرینایم را کنار پنجره غربی (بدون پرده) گذاشته ام و از ساعت ۲ الی ۵ نور مستقیم به ان می تابد. ۳-۴ روز گذشته تغییر بدی احساس نکرده ام. آیا بهتر است پنجره را با پرده توری بپوشانم؟
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
افتاب پشت پنجره در تابستان ممکنه مشکل ساز بشود.اصولاً نور مستقیم آفتاب برای گیاهان آپارتمانی، مخصوصاً برگهای تازه جوانهزده مضر است و نبایستی نور آفتاب مستقیماً از پشت شیشة پنجره به آنها بتاید. بهتر است نور از پرده کرکرة نیمهباز و یا پردة توری عبور نموده و به اصطلاح فیلتر شده باشد. نور مستقیم تند نیز باعث پژمردگی و تجزیه رنگ برگها در گونه های زینتی می گرددs
بايد گياهتان را درمکاني با افتاب ملايم و فيلتر شده مانند افتاب پشت پرده توري قرار دهيد(پنجره جنوبی بهتر است)
|
|
|
|
|
|
mahsa
|
|
سلام. خیلی ممنون از سایت خوبتون. این گیاه برگ بیدی من هستش. چیکار کنم که پرپشت تر بشه؟ ساقه هاش که رشد کرده خیلی شکننده است و وقتی دستم میخوره میشکنه و جدا میشه و برگهاش جوندارن. آفتاب مستقیم داره و هروخ احساس کنم خاکش کمی خشک باشه آب میدم بهش. و اینکه برگهای جدیدش که درمیا لوله ای میشه
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
براي تحريک گياه به پرپشت وچند شاخه شدن بايد جوانه هاي انتهايي(ساقه هاي دراز شده) را از محلي دلخواه(با توجه به زيبايي گياه)قطع نماييد تا گياهتان تحريک به رشد افقي پرپشت شدن شود.
گياه را به مکاني روشن با نورزیادغير مستقيم منتقل نماييدو با عنایت به این موضوع هر چه فاصله تا منبع نور( مثلا پنجره اتاق ) زیاد باشد شدت نور دریافتی کمتر بوده و بر کیفیت گلدان اثر می گذارد. معمولا ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر فاصله تا پنجره مناسب است.
به منظور تقویت گیاه باید از کودهای کامل مخصوص استفاده نمایید .هر دو هفته یه بار به مقدار یه قاشق چای خوری کوچیک از کود رو در یک لیتر اب حل نموده وبه مقدار کافی از محلول مورد نظر به صورت ابیاری به گیاه بدهید. در مصرف کود زیاده روی نکنید/
.مهمترین نکته در نگهداری اینه که مکان مناسبی برای قرار دان گیاه با توجه به نیاز گیاه به نور و... انتخاب وبعد از جابجایی اون خودداری نمایید وسعی کنید شرایط ثابت وبدون تغعیری برای ان فراهم کنید تا گیاهی شاداب داشته باشید.
|
|
|
|
|
|
نيلوفر رحيمي
|
|
با سلام،من گياه زبرينا دارم،الان چند ماهه قلمه زدم و تو آب گذاشتم پشت پنجره و نور آفتاب خوبه و دماي معمولي اتاق هست گرم اصلا نيست ،و حالشون خيلي خوبه،فقط از لحاظ قدي رشد نكردن خيلي،ولي هر صبح گل ميدن و شب ميميره گلش،دليلش چيه؟؟
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
این گیاه برگ زینته ومیتونید گلها رو برای رشد بهتر حذف نمایید.
به طور کلی در فصول سرد رشد متوقف یا کند میشود تا بهار
|
|
|
|
|