٦/١/١٤٤٨ --- 6/22/2026 --- ۱۴۰۵ دوشنبه ۱ تير امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
کاشت گیاه سیر
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  82  نفر
بازدید امروز :  35  بازدید
بازدید دیروز :  10508  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - راهنمای نگهداری و پرورش گیاهان آپارتمانی - زبرینا

مقاله - راهنمای نگهداری و پرورش گیاهان آپارتمانی - زبرینا

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
درویش محمدی
با سلام ، اطلاعات خوبی رادر اختیار علاقمندان قرار می دهید. اینجانب هم دانشجوی رشته گیاهان دارویی هستم و برای ارائه این مطالب را می خواستم ولی متاسفانه کپی نمی شود تا بتوانم از آنها استفاده کنم .بهتر بود اطلاعات را راحت تر در اختیار علاقمندان قرار می دادید.  پاسخ مشاهده
غلامی
با سلام. ایا قلمه این گیاه در اب ریشه میکند؟  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
بله ولی به سختی .بهتر است قلمه را داخل ماسه بادی ویا کوکوپیت بزنید.
بهاره
من که گیج شدم! چطور باید بفهمم گیاه من اینه یا این؟https://nargil.ir/plant/houseplants.aspx?pid=37  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
عکس را در قسمت پرسش وپاسخ سایت قرار دهید
افسانه
سلام این گیاه من برگهایش ریز و جدیدا هم برگهایش خشک میشود و میریزد علت چیست؟  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام.توضیحاتتان ناقص است .چیزهایی که میتواند به تشخیص کمک کند را ذکر نکردید.لطفابرای اینکه جواب دریافت کنید توضیحات کاملی در مورد فاصله ومیزان ابیاری .شرایط دمایی.رطوبت محیط.وضعیت خاک وکودهی واخرین زمان تعویض خاک.کود وسموم استفاده شده ومقدار مصرف انها .وموارد مشکوک و... ارایه نمایید
زینب امیری
فک کنم خاک گلدون من باتلاقی شده.به غیر از اینکه آب دادن رو کم کردم چه کار دیگه ای باید انجام بدم؟
مثل این میمونه که از ریشه در اومده باشه
  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
اگر از سطح خاک دراومده به گلدان خاک اضافه کنید.اگر از انتها درامده گیاهتان را به گلدان بزرگتر منتقل کنید
زینب
قبلا براتون گفتم که خاک گلدونم باتلاقی شده. خاک رو هم اضافه کردم ولی همچنان همونجایی که گیاه تو خاکه داره خشک میشه و همه شون برگاشون دارن بی رنگ میشن حالا اومدم خاکشون رو عوض کردم.ولی بدون اینکه اول تو آب بذارم.آیا روش درستیه؟ اگر آره،میخواستم ببینم باید تو ان وضعیت برای اینکه ریشه کنن هر چند روز بهشون آب بدم؟ با تشکر  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
باید همیشه سطح خاکتان مرطوب باشد واز ماسه یا کوکوپیت برای ریشه دهی استفاده نمایید.
فریده ضیایی
با تشکرازسایت خوبتون.ایاگیاه زیپ لین از خانواده زبرینااست؟  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

نه دقيقاً! اسمش يه کم آدم رو گول مي‌زنه 😄 گياهي که بهش مي‌گن زيپ‌لاين (يا همون زبرينا) اسم علمي‌اش Tradescantia zebrina هست؛ يعني «زبرينا» در واقع بخشي از نام گونه‌شه، نه اسمِ يک خانواده‌ي گياهي.

از نظر رده‌بندي گياه‌شناسي، اين گياه متعلق به جنس Tradescantia و از خانوادهٔ Commelinaceae (کامليناسه/خانوادهٔ گل‌روزانه‌اي‌ها) هست. پس اگر بخواي خيلي علمي بگي: خانواده‌اش کامليناسه است و «zebrina» فقط لقب گونه‌اشه که به نوارهاي راه‌راه برگ‌ها اشاره داره (مثل طرح گورخر 🦓).

يه نکته‌ي بامزه هم اينه که تو بازار گل، اسم‌ها گاهي مثل اسم فاميلي‌هاي محلي قاطي مي‌شن! براي همين ممکنه بگن «زبرينا» و منظورشون همين گياه زيپ‌لاين باشه، ولي از نظر علمي خانواده‌اي به نام «زبرينا» نداريم.

اگر دوست داري درباره‌ي نگهداري، تکثير، مشکلات رايج (مثل دراز شدن ساقه‌ها يا کم‌رنگ شدن برگ‌ها) بيشتر بدوني، حتماً مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

محمود محمدی نوین
با عرض سلام و خسته نباشید
لطفا توضیح دهید برای درشت شدن برگ های این گیاه چه کاری باید انجام بدم
چیکار کنم که رنگ صورتی برگ ها پایدار باشه و به سبز تبدیل نشه

رشد گیاهم خیلی خوبه ولی برگهاش درشت نیست من برگهای خیلی درشت تر هم دیدم
  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
شرایط ایده ال رشد که در قسمت معرفی گیاه توضیح داده شده را فراهم نمایید.گیاه را درمحلی پرنور با افتاب ملایم وفیلتر شده نگهداری نمایید.برای تقویت گیاه در فصول سردهر ماه یکبارو در فصول گرم هر 2 هفته یکبار از کود کامل استفاده نمایید(انواع مختلف ان در قسمت خاک وکود فروشگاه نیز معرفی شده اند).یک قاشق کوچک کود را در یک لیتر اب حل نمایید وبه صورت ابیاری به گیاه بدهید .البته رنگ واندازه برگها مربوط به ژنتیک گیاه نیز میباشد وممکن است گیاه شما از انواع برگ درشت وصورتی نباشد.
طهورا whgpd
با سلام گل من در تصویر بالا ردیف دوم گل دوم می باشد کلم توده ای نیست و ساقه ها بلند شدن و رنگ ان بیش از حد بنفش بدرنگ شده ودیگر شفاف نیست در اتاق نگهداری می کردم با نور خوب ولی جدیدا شته های سفید زده و کل گیاه تخم ریزی کرده چکااااار کنم؟   پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام اگر امکان خرید سم را ندارید چند قطره مایع ظرف شویی را در آب حل کنید و در نقاط آلوده اسپری کنید همچنین می توانید یک دستمال را کمی مرطوب کنید و به آرامی در نقاط آلوده بکشید روی برگ پشت برگ ساقه ها. سپس دستمال را در کیسه نایلونی انداخته و دور از خاک و هر گونه گل و گیاه قرار دهید. از پنیه آغشته به الکل هم میتوان استفاده کرد و روی نفاط آلوده بکشید.ممکن هست زمان گیر باشد و جند بار متوالی نیاز به تکرار هست.موفق باشید
طهورا جوون
باسلام من توانایی خریدن هیچ نوع کود یا سمی رو ندارم آیا راه دیگه ای هست که بشه این حشرات رو از بین ببرم؟اگه رانمایی کنین ممنون میشم؟
طهورا جوون

ممنون از راهنماییتون. آخه تو بندر ترکمن جایی رو نداره که بخوام این چیزارو تهیه کنم بازم مرسی

mobin ghafariyan
سلام من ازجوانه ی این گیاه راکاشته ام کی ریشه می کند  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

تريدسکانتيا زبرينا (همون گياه راه‌راه خوشگل) معمولاً خيلي زود دلش مي‌خواد مستقل بشه و ريشه بده! 😄 اگر جوانه/قلمه‌ات تازه و سالم باشه، معمولاً بين ۷ تا ۱۴ روز ريشه‌هاي اوليه رو مي‌بيني. بعضي وقت‌ها هم بسته به دما و نور، ممکنه تا ۳ هفته طول بکشه.

اگر قلمه رو توي آب گذاشتي، معمولاً ۷ تا ۱۰ روز بعد ريشه‌هاي سفيد و نازک شروع مي‌شن. وقتي ريشه‌ها حدود ۳ تا ۵ سانتي‌متر شدن، مي‌توني منتقلش کني به خاک. آب بايد تميز باشه و بهتره هر ۳–۵ روز يک‌بار عوضش کني تا قلمه بوي “آکواريوم فراموش‌شده” نگيره 😅.

اگر هم از همون اول توي خاک کاشتي، ريشه‌دهي معمولاً کمي ديرتر معلوم مي‌شه چون ريشه‌ها رو نمي‌بيني؛ اما زمانش تقريباً همونه: ۱۰ تا ۲۱ روز. اينجا مهم‌ترين نکته اينه که خاک نم‌دار باشه نه غرقابي؛ يعني نه خشکِ خشک، نه باتلاق!

براي اينکه ريشه‌زايي بهتر و سريع‌تر بشه، اين نکات طلايي رو رعايت کن: قلمه بايد حداقل يک “گره” (جاي اتصال برگ به ساقه) داشته باشه چون ريشه‌ها معمولاً از همون گره‌ها بيرون مي‌زنن. نور زياد ولي غيرمستقيم بده (کنار پنجره روشن، بدون آفتاب تند). دما هم اگر حدود ۲۰ تا ۲۷ درجه باشه، گياه مثل موشک ريشه مي‌زنه 🚀.

اگر ريشه نمي‌ده يا قلمه شل و تيره مي‌شه، احتمالاً يکي از اين‌هاست: آب/خاک خيلي خيس (باعث پوسيدگي)، نور کم (تنبلش مي‌کنه)، يا قلمه خيلي کوچيک/بدون گره. در اين حالت، قسمت‌هاي نرم و سياه رو جدا کن، يک تکه سالم با ۱–۲ گره بردار و دوباره امتحان کن. اگر خواستي، مي‌توني عکس هم بفرستي تا دقيق‌تر بگم مشکل کجاست.

براي اطلاعات بيشتر و نکات نگهداري و تکثير، مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.


 
 
۱
۲
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت