٥/١/١٤٤٨ --- 6/21/2026 --- ۱۴۰۵ يکشنبه ۳۱ خرداد امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
تعویض گلدان کاکتوس
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  15  نفر
بازدید امروز :  8359  بازدید
بازدید دیروز :  11178  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - راهنمای نگهداری و پرورش گیاهان آپارتمانی - شفلرا آکتینوفیلا

مقاله - راهنمای نگهداری و پرورش گیاهان آپارتمانی - شفلرا آکتینوفیلا

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
فرشته قاسمی
باسلام برای دومین باره که پیام میذارم لطفا جواب بدید.یک ماهه شفلرا خریدم ابتدا پشت برگها کم وبیش حشرات ریز وسیاهی مثل شته پیدا شد باسم پروپاترین هرده روز سم پاشی کردم اما حالا لکه های قهوه ای رنگی پشت برگها در اومده یکی دوتا ازبرگها ریخته برگهای پایینی گل هم به داخل جمع شده تورو خدا بگید چه کارکنم  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

اول از همهدمت گرم که اين‌قدر پيگير حال شفلراتي؛ همين که زود متوجه مشکل شدي يعني نصف راه درمان رو رفتي 😊 شفلرا گياه مقاومي‌ه، ولي هم آفت مي‌گيره، هم از سم و شرايط نامناسب دلخور مي‌شه و اين مي‌شه همون لکه‌ها و ريزش برگ که مي‌بيني.

با توضيحاتي که دادي، ماجرا احتمالاً ترکيبي از دو چيزه: آسيب آفت‌هاي مکنده (مثل شته يا مگس سفيد/حشره ريز سياه) + آسيب ناشي از سم‌پاشي مکرر و شايد کمي استرس محيطي. اجازه بده مرحله به مرحله بريم جلو تا هم جلوي بدتر شدن رو بگيريم، هم گياه رو برگردونيم به فرم خوبش.

۱. تشخيص آفت: چي روي برگ‌ها بوده؟
اون حشرات ريز و سياه که گفتي، اغلب يا شته‌ها هستن، يا نوعي مگس ريز/آفت مکنده. اين‌ها شيره گياه رو مي‌مکن و پشت برگ‌ها جمع مي‌شن، باعث:
• لکه‌هاي زرد و بعد قهوه‌اي
• چسبناک شدن برگ‌ها (ترشح عسلک)
• ضعيف شدن گياه و ريزش برگ‌ها

اگر روي برگ‌ها چيز چسبناک، يا لکه‌هاي سياه کپکي (مثل دوده) ديدي، يعني هم آفت بوده، هم قارچ دوده‌اي ممکنه روش رشد کرده باشه.

۲. مشکل سم‌پاشي بيش از حد
پروپاترين حشره‌کش تماسي و نسبتاً قويه. تو نوشتي «هر ده روز سم‌پاشي»؛ اگر چند بار پشت سر هم اين کار رو کرده باشي و مخصوصاً اگر:
• دوز سم کمي بالا بوده
• در آفتاب يا نور شديد بعد از سم‌پاشي بوده
• يا برگ‌ها خيس مونده
احتمالش زياده که برگ‌ها دچار سوختگي شيميايي شده باشن. اين خودش باعث:
• لکه‌هاي قهوه‌اي خشک
• جمع شدن و تا خوردگي برگ‌ها
• ريزش بعضي برگ‌ها (مخصوصاً پاييني‌ها)

پس هم آفت گياه رو ضعيف کرده، هم سم کمي کار رو بدتر کرده. نگران نباش، هنوز قابل جبرانه 😉

۳. الان چه کار کني؟ (اقدام فوري)
براي نجات شفلرا، اين کارها رو به ترتيب انجام بده:

الف) قطع موقت سم‌پاشي
• فعلاً حداقل ۲–۳ هفته هيچ سمّي نزن تا گياه نفس بکشه.
• برگ‌هاي خيلي لکه‌دار و خراب رو مي‌توني با قيچي تميز هرس کني، ولي زياده‌روي نکن.

ب) شست‌وشوي برگ‌ها
• گلدان رو ببر حمام يا حياط، زير دوش ملايم آب ولرم.
پشت و روي برگ‌ها رو با آب و کمي صابون مايع ملايم (يا مايع ظرفشويي بسيار رقيق) بشور.
• با دست يا اسفنج نرم آروم روي برگ‌ها بکش تا آفت‌ها و عسلک‌ها جدا بشن.
• بعد کامل با آب ساده آبکشي کن که صابون روي برگ نمونه.

ج) بررسي خاک و آبياري
• با انگشت، خاک رو چک کن؛ اگر سطح خاک خيس و هميشه مرطوب باشه، ريشه دچار خفگي و شايد پوسيدگي مي‌شه و اين هم باعث ريزش برگ‌ها مي‌شه.
فقط وقتي آبياري کن که ۲–۳ سانت بالاي خاک خشک شده باشه.
• زير گلدان آب جمع نشه؛ آب زيرگلداني رو بعد از ۱۵ دقيقه خالي کن.

د) نور و دما
• شفلرا نور زياد غيرمستقيم دوست داره؛ کنار پنجره روشن، ولي نه زير آفتاب مستقيم ظهر.
• اگر در آفتاب مستقيم سم‌پاشي کرده باشي، سوختگي خيلي محتمل‌تره.
• دماي مناسب حدود ۱۸–۲۸ درجه؛ از باد کولر مستقيم و هواي خيلي سرد يا خيلي گرم دورش کن.

۴. ادامه کنترل آفت، ولي اين بار اصولي
اگر بعد از شست‌وشو ديدي هنوز آفت‌ها برمي‌گردن، مي‌توني از روش ملايم‌تر استفاده کني:

• يک قاشق چاي‌خوري مايع ظرفشويي ملايم در يک ليتر آب حل کن، در اسپري بريز.
• عصر (دور از نور مستقيم) پشت و روي برگ‌ها رو اسپري کن، ۱۵–۲۰ دقيقه بعد با آب تميز اسپري کن و بشور.
• اين کار رو مي‌توني هر ۴–۵ روز يک‌بار، دو سه مرتبه تکرار کني.
• اگر خواستي دوباره سم شيميايي بزني، فقط وقتي که آفت‌ها شديد بودن و طبق دوز روي برچسب، نه بيشتر و حتماً عصر و در سايه.

۵. درباره برگ‌هاي جمع شده و ريختن برگ‌هاي پاييني
اين دو مورد معمولاً به چند دليل رخ مي‌دن:

استرس جابه‌جايي: چون گياه تازه خريده شده، خودش در چند هفته اول يه مقدار برگ مي‌ريزه، اين طبيعيه.
آبياري نامنظم (يک‌بار خيلي زياد، يک‌بار خيلي کم) باعث جمع شدن و زرد شدن و ريزش برگ مي‌شه.
سم‌پاشي زياد باعث چروک، جمع شدن و سوختگي برگ مي‌شه.
نور کم هم باعث مي‌شه برگ‌هاي پاييني بريزن تا گياه انرژي رو صرف قسمت بالايي کنه.

پس کاري که بايد بکني اينه:
• آبياري منظم بر اساس خشک شدن خاک، نه طبق تاريخ ثابت.
• ثابت نگه داشتن محل گلدان (هي جابه‌جا نشه).
• حفظ نور خوب، ولي غيرمستقيم.

۶. آيا لکه‌هاي قهوه‌اي خوب مي‌شن؟
لکه‌هاي قهوه‌اي روي برگ‌ها برنمي‌گردن سبز بشن؛ اما:

• اگر سطح لکه‌ها کم باشه و مزاحم منظره کلي نباشه، مي‌توني همون برگ رو نگه داري، چون هنوز براي گياه مفيده.
• اگر برگ تقريباً نصفش سوخته و زشته، مي‌توني از پايين دم‌برگ، کامل هرسش کني.
• مهم‌تر از ظاهر، اينه که: برگ جديد سالم گياه دربياد. اگر رشد جديد سبز و بدون لکه بود، يعني مسير درمان درسته 👍

۷. تقويت گياه
وقتي آفت کنترل شد و گياه کمي سرحال‌تر شد (حدود ۳–۴ هفته بعد):

• مي‌توني هر ۳–۴ هفته يک‌بار از کود مايع کامل (مثل ۲۰-۲۰-۲۰ رقيق) استفاده کني.
• دوزش رو کمتر از مقدار نوشته شده روي بسته در نظر بگير که به ريشه فشار نياد.
• روي برگ‌ها کود نريز؛ فقط به خاک بده.

جمع‌بندي:
• فعلاً سم رو متوقف کن.
• گياه رو خوب و حسابي بشور (پشت و روي برگ‌ها).
• آبياري و نور رو تنظيم کن.
• بهش زمان بده تا برگ‌هاي جديد و سالم دربياره.
اگر بعد از اين کارها باز هم حشره ديدي، يه عکس واضح بگير و دوباره بفرست (معمولاً با شست‌وشوي خوب، خيلي از آفت‌ها کنترل مي‌شن و لازم نيست آن‌قدر سم استفاده بشه) 🌿

براي اطلاعات بيشتر درباره نگهداري و درمان مشکلات شفلرا و بقيه گياهان خونگي، پيشنهاد مي‌کنم حتماً مقالات سايت نارگيل رو ببيني؛ خيلي کامل و کاربردي توضيح داده شده.

الهام درخشانی
برای زیاد شدن گیاه 10سانتیم ک تازه از گیاه مادری جداش کردم چیکار مدتونم میکنمطفا راهنماییم کنید   پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام گیاه تازه جدا شده همانند گیاه تازه روییده شده است ،نور متوسط و غیر مستقیم باشد و با عادت کردن گیاه به مکان پر نور تری منتقل شود ،با کود مایع نصف غلظت توصیه شده تقویت شود ،روی برگ ها غبا رپاشی شود و در آبیاری زیاده روی نشود .به اندازه ای که خاک کمی مرطوب شود .
mar yam
سلام ضمن تشکر پیشاپیش از پاسخگویی شما، من یک قلمه از شفلرا گرفته ام که مدت یک هفته است در آب گذاشته ام، اما به مرور زمان برگها حالت افتاده و بی حال پیدا کرده اند. به چه صورت میبایست جهت کاشت و ریشه گرفتن از این قلمه عمل کنم؟  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
این پرسش حذف شده است
mar yam
سلام ضمن تشکر پیشاپیش از پاسخگویی شما، من یک قلمه از شفلرا گرفته ام که مدت یک هفته است در آب گذاشته ام، اما به مرور زمان برگها حالت افتاده و بی حال پیدا کرده اند. به چه صورت میبایست جهت کاشت و ریشه گرفتن از این قلمه عمل کنم؟  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام کمی بی طراوت شدن برگ ها طبیعی هست ،اگر انتهای ساقه قهوه ای یا شل نشده باشد مشکلی ندارد ، البته بهتره از اول قلمه در خاک زده شود تا کمتر دچار مشکل شوید .در روش قلمه گیری ، قلمه هایی را به طول 8 تا 10 سانتیمتر، با قیچی باغبانی جدا کنید. انتهای آنها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید و هر یک را در گلدانی با قطر دهانه 6 تا 9 سانتیمتر ، حاوی کمپوست بذر و قلمه بکارید و قلمه را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید. دما را روی 21 تا 24 درجه سانتیگراد تنظیم کرده و قلمه ها را دور از تابش مستقیم خورشید بگذارید. خاک باید مرطوب باشد اما خیس بودن زیاد از حد خاک هم باعث فساد ریشه می شود. پس از یک ماه که ریشه دهی انجام شد، کیسه پلاستیکی را از روی قلمه بردارید. سپس گیاه را به گلدانی با قطر دهانه 13 سانتیمتر حاوی کمپوست گلدانی منتقل کنید.
mahsa rezaee
با سلام می خواستم در مورد نحوه تکثیر گل شفلرا توضیح بدهید  پاسخ مشاهده
mahsa rezaee
با سلام و خسته نباشید اگه میشه نحوه تکثیر گل شفلرا را توضیح بدین و اینکه گلدانهای پلاستیکی برای گلهای آپارتمانی چه مزایا و چه معایبی دارند.
افسانه سادات فرود
سلام این گیاه را می‌توانید از اواسط تا اواخر بهار، از طریق کشت بذر ، قلمه های انتهایی ساقه و یا قلمه های ساقه ای تکثیر کنید. بذرها را به صورت پراکنده، در سینی بذر حاوی کمپوست بذر و قلمه بکارید و در دمای 20 درجه سانتیگراد نگاه دارید زمانی که نهالهای بذری به طول 5/2 تا 4 سانتیمتر رسیدند، آنها را بیرون آورده و هر یک را در گلدانی با قطر دهانه 6 سانتیمتر و حاوی کمپوست گلدانی بکارید و در نور مناسب و کافی قرار دهید در روش قلمه گیری ، قلمه هایی را به طول 8 تا 10 سانتیمتر، با قیچی باغبانی جدا کنید. انتهای آنها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید و هر یک را در گلدانی با قطر دهانه 6 تا 9 سانتیمتر ، حاوی کمپوست بذر و قلمه بکارید و قلمه را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید. دما را روی 21 تا 24 درجه سانتیگراد تنظیم کرده و قلمه ها را دور از تابش مستقیم خورشید بگذارید. خاک باید مرطوب باشد اما خیس بودن زیاد از حد خاک هم باعث فساد ریشه می شود. پس از یک ماه که ریشه دهی انجام شد، کیسه پلاستیکی را از روی قلمه بردارید. سپس گیاه را به گلدانی با قطر دهانه 13 سانتیمتر حاوی کمپوست گلدانی منتقل کنید. در موردجنس گلدان هرکدام داراي مزايا ومعايبي است.اگر توانايي رسيدگي هميشگي را نداريد از گلدان پلاستيکي استفاده کنيد چون رطوبت را بيشتر نگه ميدارد ولي گلدان گلي براي گياه بهتر است وتبادلات گازي در ان بهتر انجام ميشود.گلدان های پلاستیکی نسبت به گلدان های سفالی گران تر بوده اما مزایایی نیز دارند.از نظر وزنی سبک اند به راحتی قابل ضدعفونی هستند .به لحاظ اینکه زهکش ها تنها در ته گلدان قرار دارند میزان تهویه خاک نسبت به گلدان های سفالی کمتر است.
محمد چگيني
باسلام ودرود من حدود 1ماه است كه اين گياه را خريداري كردم وخاك وگلدان آن را همان موقع عوض كردم ومشكل گل من زرد شدن برگها وريزش برگ ومشاهده كردم دانه هاي سفيد پنبه اي شكل وبرگهاي روغني آبياري هفته اي دومرتبه وگلدان داخل اتاق با نور متوسط ودماي 27 درجه محبت كنيد راهنمايي كنيد چه سمي استفاده كنم ضمنا ديشب با آب وصابون برگهايش را تميز كردم ولي باز بااين حال چه بايد كنم.  پاسخ مشاهده
محمد چگيني
مهندس رامندی
گیاه شما دچار افت شپشک ارد الود شده است که باید از سم دیازینون یا کنفیدور برای مبارزه استفاده نمایید
ساغر21 سهرابی
سلام من نزدیک 2هفته است شفلورا خریدم دوباراب بهش دادم خاکشم همیشه مرطوب نگه میدارم. روزاول برای براق شدن برگاش باروغن زیتون تمیزشون کردم حالاازپایین برگاش میسوزه ومیریزه نمیدونم چیکارکنم.یعنی ازروغن زیتون اینجوری شده؟بایدچیکارش کنم خواهش میکنم زودجوابموبدین.   پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
احتمالا زیاده روی کرده اید باید با شستشوی برگها اثرات مسمومیتشو کم کنید
آرزو دهداریان
واقعا خسته نباشید ممنونم ازتون...من به تازگی شفلرا خریدم و الان 60 سانته چیکار کنم که خیلی بزرگ و بلند نشه ؟ سرعت رشدش چقدره؟ و یه سوال دیگه با عرض معذرت ایا شفلرا باعث تجمع حشرات میشه؟ گیاه مناسبیه برای داخل آپارتمان ؟  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام براي کنترل ارتفاع گياه شفلرا و مرتب کردن ظاهر آن میتونید هرس را انجام داد. اگر ميخواهيد گياهي با چند ساقه داشته باشيد زماني که گياه جوان است ساقه گياه را از ارتفاع 15 سانتيمتري سطح خاک قطع کنيد تا رشد جوانهاي جانبي تحريک شود. در طي عمل هرس شاخه هاي آسيب ديده را نيز حذف کنيد. در مورد زمان هرس بايد گفت که اگر گياه در محيط داخل خانه نگهداري مي شود در هر زماني ميتوان آن را هرس کرد اما هرس در فصل پاييز و البته قبل از آمدن فصل سرما به گياه اجازه ميدهد که ريشه هاي جديد و در نتيجه رشدي جديد بعد از هرس داشته باشد.حشرات بیشتر د رمحیط های مرطوب تجمع پیدا می کنند ،ضد عفونی کردن خاک و مشاهده زیر و روی برگ ها راهکار مناسبی برای کنترل آنهاست . نگران نباشید در صورتیکه شرایط نگهداری مناسب باشه گیاه مناسبی هست .(شرایط نگهداری را در قسمت مربوطه مطالعه کنید )
آرزو دهداریان
خیلی ازتون ممنونم واقعا باورم نمیشه اینقد بی منت و هزینه جواب میدین ...میشه لطفا بگید چطور خاکو ضدعفونی کنم ..من شیراز هستم فکر نمیکنم خیلی رطوبت باشه که باعث تجمع حشرات بشه 
مهندس رامندی
در منزل بهترین وش استفاده از حرارته مخلوط خاک رو در ظرفی مناسب بریزید وروی اون رو با فویل الومنیومی بپ شانید وبرای مدت ۱۵دقیقه در مایکروفر ویا حرارت شعله گاز قرار دهید
اسی رضایی
با سلام روی برگها وسطح خاک گلدان شفلرا ام مورچه زده آیا به گیاه ضرری میرساند؟   پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام بله ،هر جا مورچه باشد آفاتی مثل شته یا شپشک هم هست که باعث آسیب رساندن به گیاه می شود ،2 سی سی سم دیازینون را در یک لیتر آب حل کنید به صورت آبیاری به خاک دهید و در صورت لزوم 10 روز بعد مجددا محلول خاک را به خاک دهید .
مریم محمدی
سلام.خسته نباشید .خاک گلدون شفلرای من پر از هزارپای ریز و درشته.دیروز بصورت ابیاری سم دیازینون رو استفاده کردم.اما روی سطح خاک هزار پا مشاهده میشه.چکار کنم؟  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام از تجمع آب در زیر گلدانی خودداری کنید ،روي خاک گلدان رو در حدود 2 تا 5 سانتي متر از شن يا سنگ هاي ريز استفاده کنيد . در اين حالت بعد از آبياري گلدان ، بسياري از هزارپاها از بين ميرن و امکان زندگي درون گدان براشون فراهم نميشه و نميتونن به خوبي درون خاک تنفس کنن و ازبين ميرن.در صورتيکه باز هم آفت مشاهده شد ،7 روز بعد مجددا سم پاشی را تکرار کنید .
مریم محمدی
ممنون از راهنمایی دقیقتون.لطف کردید.
یه سوال دیگه دلیل ریزش برگ ها هم بدلیل وجود آفت هستش؟
شرایط نگهداری هم نور بصورت غیر مستقیم و کافی درجه حرارت 20 تا 25 و ابیاری 4 روز یکبار
مهندس رامندی
خیر معمولا وجود افت مستقیما نمیتونه باعث ریزش برگها بشه. ریزش برگها معمولا به دلایل زیر اتفاق می افته ریزش برگ های مسن تر که به تدریج انجام می شود و زیاد محسوس نیست،طبیعی می باشد. آبیاری زیاد یا آبیاری کم:در مورد آبیاری زیاد،برگ ها زرد شده وبه حالت نرم ریزش می کنند ولی در مورد آبیاری کم،برگ ها پژمرده و خشک می شوند. تغییر درجه حرارت ناگهانی محیط زیست گیاه نیز موجب ریزش برگ های آن می گردد. وارد شدن تنش به گیاه و ریزش ناگهانی برگ ها که ممکن است ناشی از هوای ناگهانی سرد یا گرم باشد و یا به دلیل تغییر مکان پیش بیاید(گیاه به اصطلاح قهر کرده باشد). نور کم
حسن اسفندیاری
استفاده ازسایپرمترین سریع جواب میدهد
مریم محمدی
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما دوست بزرگوار.
یه سوال در رابطه با بونسای داشتم که ندونستم کجا مطرح کنم.شرمنده که اینجا میپرسم.
من یه بونسای جنسینگ دارم...که زیر برگ هاش حشرات ریز سبز مشاهده کردم...میشه لطفا رهنماییم کنید...
افسانه سادات فرود
سلام ابتدا چند قطره مایع ظرف شویی یا صابون بی بو را در یک لیتر آب حل کنید به زیر و روی برگ ها اسپری کنید این کار را 3 بار به فاصله 4 روز تکرار کنید در صورتیکه بر طرف نشد از سم دیازینون یا سم ارگانیک پالیزین طبق دستور نوشته شده روی سم استفاده کنید .

 
 
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
۱۱
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت