|
مهرداد فلک
|
|
سلام من علاقه دارم این گیاهو از جنگلای شمال بیارم و در پالوداریم بکارم.سوالم اینه که شما فرمودید سمیه.پایین پالوداریوم من آکواریوم پلانت هست.دعنی اگه داخل بکارمش واسه ماهیهای پایین مسمومیت ایجاد میکنه؟
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
محسن شهاب الدین
|
سلام
سرخس عقابي (Pteridium aquilinum) از اون گياههاي خوشتيپ جنگليه که آدم دلش ميخواد بيارش خونه 😄، اما از نظر گياهپزشکي بايد جدي بگم: اين گياه در بسياري از منابع بهعنوان گياه سمي شناخته ميشود و ترکيباتي مثل ptaquiloside (و چند ماده ديگر) ميتونن مشکلساز باشن؛ مخصوصاً وقتي پاي آب و موجود زنده وسطه.
حالا درباره پالوداريوم شما: چون بخش گياهي بالاست و پايينش آکواريوم پلنت، سؤال خيلي بجاست. اگر برگها/ساقههاي سرخس داخل آب بيفتند، له شوند، يا با جريان آب شسته شوند، احتمال ورود مواد محلول و تاننها و شيره گياه به آب وجود دارد. اين يعني از نظر تئوري و تجربهي نگهداري، ريسک براي ماهيها و مخصوصاً بيمهرگان (ميگوها، حلزونها) ميتواند بالاتر باشد. شدت اثر هم بسته به حجم آب، ميزان تماس، تعداد گياه، و حساسيت گونههاي آبزي فرق ميکند.
يک نکته مهم اينه که مسموميت معمولاً مثل فيلمها «يکهو» اتفاق نميافته! گاهي اثرها تدريجياند: بيحالي، نفسزدن کنار سطح، کمتحرکي، يا مرگهاي پراکنده بدون علت واضح. تازه اگر برگهاي پير بريزه تو آب يا موقع جابهجايي ريشهها زخمي بشن، احتمال نشت مواد بيشتر ميشه. خلاصه: براي سيستمهاي آبي بسته (مثل آکواريوم شما) انتخابهاي کمريسکتر بهترند 🙂
اگر خيلي اصرار داريد امتحانش کنيد (که من بهعنوان پاتولوژيست گياهي توصيهام محافظهکارانهست)، اين کارها ريسک رو کمتر ميکنه: ۱) تماس مستقيم گياه با آب آکواريوم رو به صفر برسونيد (گلدان/سبد جدا با زهکش کنترلشده). ۲) برگريزي داخل آب = ممنوع؛ حتماً توري/حائل بگذاريد. ۳) از ريختن بقاياي گياه (هرس، برگ خشک، ريشه آسيبديده) داخل آب جلوگيري کنيد. ۴) فيلتراسيون قوي + کربن فعال ميتونه برخي ترکيبات محلول رو جذب کنه (معجزه نيست ولي کمک ميکنه). ۵) اول در يک مخزن آزمايشي کوچک و بدون موجودات حساس تست کنيد.
با اين حال، پيشنهاد عملي و بيدردسر من اينه: براي پالوداريوم سراغ سرخسهاي امنتر و رايجتر بريد (مثلاً بعضي Nephrolepis ها يا سرخسهاي زينتي رايج گلخانهاي) که هم ظاهر جنگلي ميدن، هم احتمال دردسر براي اکوسيستم آکواريوم کمتره. سرخس عقابي با اينکه قشنگه، ولي تو خونه ميتونه همون مهمونِ خوشپوشِ دردسرساز باشه!
براي مطالعه بيشتر و انتخاب گزينههاي مطمئنتر، مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.
|
|
|
|
|
|
حدیث حسین زاده
|
|
با عرض سلام و خسته نباشید من به تازگی گلدان سرخس را خریداری کردم که در اتاق قرارش دادم اما شروع به زرد شدن کرده میخواستم علتش رو بدونم ؟هر 5 روز بهش آب میدم و البته نور متوسطی هم بهش میرسه باتشکر
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
زردی برگ ها تا حدوی طبیعی هست ،با توجه به اینکه گیاه قبلا در شرایط خنک تر و مرطوب تری بوده باید گلدان را در مکان خنک تر و با فاصله از منبع گرمایی قرار دهید ،جهت ایجاد رطوبت پایدار از زیر گلدانی سنگریزه دار حاوی آب استفاده کنید طوری که کف گلدان با آب تماس نداشته باشد.برگ های زرد و خشک شده را جدا کنید به گیاه فرصت دهید به شرایط جدیدش عادت کند.
|
|
|
|
|
|
mikhak toosi
|
|
با سلام گیاه من مدتی است که رشد ان متوقف شده واین موضوع باعث تعجب من شده تنها فرقی که نسبت به پارسال کرده این بوده که تقریباهر 4 روز اب میدمش اگر راهنماییم کنید متشکر میشوم.! (مرسی)
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
0
|
|
افسانه سادات فرود
|
این پرسش حذف شده است
|
|
|
|
|
|
mikhak toosi
|
|
با سلام گیاه سرخس من مدتی است که رشد ان متوقف شده واین موضوع باعث تعجب من شده تنها فرقی که نسبت به پارسال کرده این بوده که تقریباهر 4 روز اب میدمش( نسبت به پارسال کمتر شده ) اگر راهنماییم کنید متشکر میشوم.! (مرسی)
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
محیط گرم و خشک ،آبیاری نا منظم ،خشکی کشیدن خاک ،تغییر شرایط نگهداری ،تعویض گلدان و ...از عوامل احتمالی هستند .
|
|
|
|
|