٦/١/١٤٤٨ --- 6/22/2026 --- ۱۴۰۵ دوشنبه ۱ تير امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
فوت و فن باغبانی امروز
کاشت گیاه سیر
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  19  نفر
بازدید امروز :  9078  بازدید
بازدید دیروز :  10508  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - راهنمای نگهداری و پرورش گیاهان آپارتمانی - سانسیویریا تریفاسکیاتا

مقاله - راهنمای نگهداری و پرورش گیاهان آپارتمانی - سانسیویریا تریفاسکیاتا

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
شیما موسی خانب
با سلام 
من حدود یک سال که این گل رو دارم تا دو ماهه پیش تقریبا هیچ مشکلی نداشت اما تو این دوماه برگهایی از گلدون که دوتایی هستند ریشه اشون رو از دست میدن و از خاک بیرون میفتم بعد از اون دوباره داخل خاک قرارشون میدم اما شروع به گندیدن از داخل خاک میکنن 
آبیاری رو رعایت میکنم ولی نور متوسط یا تقریبا کم داره و اینکه تو این یه ماه اخیر دوبار به فاصله دوهفته کود مایع گیاهان برگ زینتی دادم اما اصلا بهتر نشده
ممنون میشم اگه راهنمایی کنید 
  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
این مشکل معمولا در نتیجه ابیاری زیاد وبسته بودن سوراخ زهکش ویا وجود کرم در خاک انفاق میافتد.اجازه دهيد خاک گلدان در فاصله بين دو آبياري خشک و سپس آبياري نماييد، زهکش را بازديد فرماييد، آب زير گلداني را خارج نماييد.
شیما موسی خانب
با سلام 
من حدود یک سال که این گل رو دارم تا دو ماهه پیش تقریبا هیچ مشکلی نداشت اما تو این دوماه برگهایی از گلدون که دوتایی هستند ریشه اشون رو از دست میدن و از خاک بیرون میفتم بعد از اون دوباره داخل خاک قرارشون میدم اما شروع به گندیدن از داخل خاک میکنن 
آبیاری رو رعایت میکنم ولی نور متوسط یا تقریبا کم داره و اینکه تو این یه ماه اخیر دوبار به فاصله دوهفته کود مایع گیاهان برگ زینتی دادم اما اصلا بهتر نشده
ممنون میشم اگه راهنمایی کنید 
  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
این مشکل معمولا در نتیجه ابیاری زیاد وبسته بودن سوراخ زهکش ویا وجود کرم در خاک انفاق میافتد.اجازه دهيد خاک گلدان در فاصله بين دو آبياري خشک و سپس آبياري نماييد، زهکش را بازديد فرماييد، آب زير گلداني را خارج نماييد.
ماهی قاسمی
با سلام، من یک برگ بلند گیاه سانسوریا یا همون شمشیری رو چند تکه کردم و داخل آب گذاشتم تا ریشه بده و تکثیرش کنم. میخواستم بدونم چقدر طول میکشه تا این گیاه ریشه بده و میشه از هورمون ریشه دهی استفاده کرد؟ آیا ضرر نداره ؟ و دوم اینکه شما توی توضیحاتتون زمان مناسب برای تکثیر رو تا اواسط تابستان گفتید، اینکه من در اواسط شهریور این کارو انجام دادم مشکلی پیش نمیاره ؟ ممنون  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
بهتر بود قلمه را در خاک می زدید ،از پودر هورمون ریشه زایی هم میتونید استفاده کنید . براي قلمه،برگ هايي را انتخاب كنيد كه تازه و بلند باشند،برگ هاي كوچك سبز نمي شوند(جوانه نمي زنند)،از برگ هاي بلند كه بالغ شده اند استفاده كنيد - حدود 30 سانت به بالا. برگ را هر 8 سانت به 8 سانت ببريد.سپس برگ ها را 2 يا 3 روز كنار گذاشته تا آماده كاشت شوند. به ياد داشته باشيد كه برگ ها را سر و ته نكاريد.بستر ماسه تهيه كرده و برگ ها را درون آن فرو نماييد .تعداد برگ ها در گلدان اهميتي ندارد و مي توان آن ها را به صورت فشرده در حدود 10 عدد در يك گلدان با قطر دهانه 20 سانت كاشت. گلدان را در محلي با دماي 18-20 درجه قرار دهيد. پس از گذشت 3 هفته برگ ها شروع به ريشه دار شدن مي كنند و در هفته چهارم جوانه مي زنند،آنوقت مي توان آن ها را جدا كرده و در گلدان هاي مجزا قرار داد. مناسب ترين خاك براي آنها مخلوطي از 2 قسمت خاك برگ پوسيده و يك قسمت خاك لومي است.
ماهی قاسمی
با سلام، ممنون از سایت مفیدتون و راهنمایی قبلی طبق راهنمایی شما من برگ های سانسیویریا رو بعد از اینکه چند روز داخل آبودن توی ماسه گذاشتم. ولی سر یکی از 5 شاخه خشک شده. وقتی آب میدم ماسه ها زود خشک میشن. آبیاریم چطوری باید باشه ؟ بعد از چوانه زدن باید داخل چه خاکی بذارم ؟ همون ماسه مناسب نیست ؟  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
تا زمانیکه قلمه ها ریشه دار نشدن باید در بستر ماسه بادی رودخانه ای قلمه زده شوند وبعد از ریشه دار شدن هم باید در مخلوط ماسه بتدی وخاکبرگ کاشته شوند. در ضمن باید برگها برای دو روز در سایه باشند تا محل برششون خشک بشه ودر ضمن بستر تا زمان ریشه زایی باید مرطوب باشه
میلاد ابطحی
با سلام حدود دو سال است که سانسوریا ابلق را خریداری کردم و 1/5 متر از پنجره جنوبی ساختما فاصله دارد و هفته ای یکبار آب می دهم (کم) اما تو این مدت رشدی نکرده است ؟ علت آن چیست در ضمن ارتفاع برگهای این گیاه )30cm( به بالا است و گلدان کوچک است زمانی که خریداری کردم .آیا می تواند این مورد هم تاثیری در رشد نکردن این گیاه زیبا داشته باشد ؟  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
بله.کوچکی گلدان میتونه باعث عدم رشد بشه. هنگامي که شاخ و برگ يک گياه بيش از حد سنگين شود يا اينکه ريشه هاي آن از روزنه خروج آب بيرون بزنند،ویا ریشه درون گلدان تنیده ومتراکم شده باشد زمان تعويض گلدان فرا رسيده است.به منظور تقویت گیاه باید از کودهای کامل مخصوص استفاده نمایید .هر دو هفته یه بار به مقدار یه قاشق چای خوری کوچیک از کود رو در یک لیتر اب حل نموده وبه مقدار کافی از محلول مورد نظر به صورت ابیاری به گیاه بدهید. در مصرف کود زیاده روی نکنید.
اعظم
سلام من هشت هاه  گل سانسوریا دارم خاک مخصوص این گل رو ازگلفوروشی گرفته ام ابدهی ان پس ازخشک شدن خاک انجام میدهم ودرگوشه ای  هال پذیرایی است  دما تقریبا 19درجه است هیچ رشدی ندارد وبرگهایش مانند لوله جمع شده اند لطفا راهنماییم کنید باتشکر .
  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام لوله اي شدن برگها ناشي از تغييرات درجه حرارت(سرما ويا گرماي زياد) ونيز وجود افت وبيماري در گياهان ،نور زياد،ابياري کم ويا بيش از اندازه و نامناسب و… است… با انگشت خاک را چک کنيد در صورتي که خاک به دست شما نچسبد شروع به آب دادن کنيد. ابياري قبل از خشکي کامل خاک انجام شود.سوراخ هاي زهکش ته گلدان را کنترل واز باز بودن سوراخهاي انتهايي گلدان وخروج اب اضافي از گلدان مطمئن شويد. از جمع شدن اب در زير گلداني جلوگيري کنيد.احتمال وجود بيماري قارچي وافت هست.يک قاشق چاي خوري سم دیازینون +يک قاشق چاي خوري قارچ کش(مانکوزب)را در يک ليتر اب حل نماييد.مقداري رابه صورت ابياري در خاک بدهيد ومقداري را هم به زیر و روی برگ ها اسپری کنید .
حسین ذبیحیان
درود بر شما اساتید عزیز .من یک گلدان سانسورنیا دارم که چند بار اقدام به قلمه برگ کردم ولی نشد .از ماسه استفاده کردم و برش های برگ هم دو روز اتاق گذاشتم تا قسمت برش خرده خشک شود و از محلول ریشه زایی گرین هم استفاده کردم ولی بعد از یک هفته برگ ها پوسیدن و قسمت داخل ماسه گندید شایان ذکر هست که قلمه های برگ رو در یک گلخانه کوچک مانند آکواریوم با رطوبت خوب و گرمای مناسب گذاشتم و در همین مکان بنجامین هم تکثیر کرده ام با همین شرایط ممنون میشوم راهنمایی کنید.

  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام برگ را به قطعات10-7 سانتیمتری تقسیم کنید البته برخی از انواع سانسوریا که اصولا برگهای بلندی دارند میتوان قلمه به طول 20-15 سانتیمتر تهیه کرد.بهتر است قلمه ها را با قارچ کش مثل کاپتان و یا بنومیل ضد عفونی کنید . قلمه ها را تا نصف ارتفاع بستر کاشت سبک همانند مخلوط 3 قسمت پیت خزه اسفاگنوم و 1 قسمت شن درشت فرو کنید. بستر کاشت و همچنین هوای اطراف قلمه ها باید مرتبا مرطوب نگهداشته شوند اما مراقب خیس و غرقابی شدن بستر کاشت باشید تا قلمه ها دچار پوسیدگی نشوند دما در حدود 23-21 درجه سانتیگراد مناسب است . ریشه دهی قلمه ها 4-3 هفته طول میکشد و ظهور و رشد برگهای جدید 4-3 ماه زمان میبرد. در رابطه با قلمه های برگ این گیاه می توان از هورمونهای ریشه زایی نیز استفاده کرد البته بدون مصرف هورمون نیز ریشه می دهند اما کمی بیشتر زمان می برد. همچنین توجه داشته باشید که قلمه ها را اگر برعکس در خاک فرو کنید اصلا ریشه نمی دهد.
ساحل بهرامی
سلام اگر ممکنه در پیدا کردن اسم این گیاه به من کمک کنید خیلی شبیه سانسیوریا پاکوتاه است از هر کس پرسیدم چیزی میگه لطفا من رااز سر در گمی خلاص کنید ممنون میشم  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
اگر برگهاش حالت سفت وگوشتی دارد که گونه ای از سانسوریاست
ساحل بهرامی
سلام ممنون جناب مهندس ّبله جنس برگ ها شبیه سانسوریاست و مثل همون هم پاجوش میده اما من اسم دقیقش را لازم دارم به دوستی در هلند بگم ممنون میشم کمک کنید یا بگید از چه راهی میتونم تحقیق کنم اسمش را پیدا کنم
ساحل بهرامی
اگر در عکس مشخص باشه برگ ها مثل سانسوریا عمودی نیستند و بعد از بلوغ به حالت کمانی و افقی درمیاند
افسانه سادات فرود
در مورد نام دقیق گیاه مطمئن نمی باشم ولی شباهت به گونه (Sansevieria trifasciata hahnii jade dwarf ) دارد ،لطفا با تصاویر مربوط در گوگل مطابقت دهید .
ساحل بهرامی
یسیار متشکرم بخاطر لطفی که فرمودید متاسفانه jade dwarf il kdsj :(( آخرین جایی که امید داشتم اسم این گیاه را پیدا کنم سایت کامل نارگیل بود دیگه واقعا نمیدونم کجا باید دنبال اسم این گل بگردم چند تا گل فروشی هم رفتم امااونجا که اصلا سر در نمی آوردند
مهندس رامندی
به نظر بنده این گیاه سانسوریاست ودر سانسوریا هم همه برگها عمودی نیستن وبرگهای مایل یا افقی هم دارد
اسماعیل اهنگری ازنی
از گل، از نمای نزدیک عکس بگیرید و وارد سایت images.google.com  شوید و تصویر را در این سایت آپلود کنید ببینید چه نتیجه ای بدست می آورید.
پوران شعری
من هنوز جوابم را نگرفتم گیاهسانسووریا ابلق دارم حدود دوسال است ولی هیچ جوانه نزده همچنان با شش برگ به زندگی ادامه میدهد ولی برگهایش لوله شده اند در تماس قبلی عکس را فرستادم لطفا راهنمائی کنید من خیلی دوستش دارم ممنون از جواب.نور کافی غیر مستقیم پنجره جنوبی دوسال پیش خاک عوض شده کود زربال هر دو هفته یکبار میدهم آفتی ندارد که سمپاشی کنم .  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام خاک را تعویض کنید و در صورت لزوم گلدان را یک درجه بزرگ تر کنید (اگر ریشه ها فضای گلدان را پر کرده باشند ) و سپس گلدان را در مکانی با نور غیر مستقیم قرار دهید.
گلبانو
من از این نوع سانسوریا یه گلدون بزرگ دارم، حشرات ریز مشکی داخل خاکش هست، که اوایل موقع آبیاری از خاکش بیرون میومدن، ولی الان اطراف گیاه زیاد شده . مشکلش چی هست ؟ این حشرات طبیعیه یا باید از بین برده شوند ؟   پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
برای مبارزه از کارت های زرد استفاده نمایید وسم سایپرمترین رو هم به صورت محلول در ابابیاری واسپره به خاک بدهید
گلبانو
سپاس فراوان

 
 
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت