|
کریم جدی
|
|
برای از بین بردن پشه های ریز گلدان چه کار کنیم
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
0
|
|
کریم جدی
|
گل های مختلف را که هرکدام به شرایط آب ودمای مخصوص نیاز دارند چگونه در یک فضا ساماندهی نمائیم
|
|
|
2
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
برای پشه های گلدانی از سم مالاتیون استفاده کنید (2 گرم از سم را در یک لیتر آب حل کنید و روی شته ها اسپری کنید از فاصله 30 سانتی ) در صورت لزوم 7 روز بعد سم پاشی را تکرار کنید.برای گیاهانی که نیاز به رطوبت بیشتر و یا دمای خنک تری دارند از زیر گلدانی سنگریزه دار حاوی آب و غبار پاشی برگ ها استفاده کنید.معمولا گیاهان پس از یک دوره زمانی به شرایط محل نگهداری عادت می کنند.با استفاده از نور مکمل هم می توان نور مورد نیاز هرگیاه را تنظیم کرد.
|
|
|
|
|
|
میثم شفاعتی
|
|
سلام من از یه گیاه دیگه یه پا جوش گرفتم چند ماهی رنگ و ظاهرش خیلی خوبه ولی اصلا رشد نمیکنه ممنون میشم راهنمایی کنید
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
محسن شهاب الدین
|
سلام! سانسوريا همون گياهيه که خيلي وقتها «کمحرف، کمتوقع، ولي لجباز» به نظر مياد 😄 اگر چند ماهه رنگ و ظاهرش خوبه ولي رشد نميکنه، معمولاً يعني زنده است و مشکلي حاد نداره، اما يکي از شرايط کليدي براي رشدش کامل نيست.
اولين و شايعترين دليل: نور ناکافي. سانسوريا تو نور کم هم دوام مياره، ولي براي رشد کردن به نور زيادِ غيرمستقيم نياز داره. کنار پنجره روشن (شرق يا غرب) عاليه؛ فقط آفتاب تند ظهر پشت شيشه ميتونه برگها رو بسوزونه. اگر تو يه گوشه کمنور گذاشتيش، طبيعيه که «بقا» رو انتخاب کنه نه «پيشرفت»!
دليل مهم بعدي: ريشهها هنوز درگير جا افتادن و ريشهزايي هستند. پاجوشها بعد از جدا شدن، معمولاً چند هفته تا چند ماه انرژيشون رو ميذارن روي ساختن ريشه و ترميم زخم جدا شدن. نتيجه؟ ظاهر عالي ميمونه ولي رشد برگي کند ميشه. اين کاملاً طبيعي و شايع هست، مخصوصاً اگر پاجوش کوچيک بوده.
آبياري هم خيلي اثر داره. سانسوريا اگر زيادي آب بخوره رشدش کند يا متوقف ميشه، چون ريشهها کماکسيژن ميشن و حتي ممکنه يواشيواش پوسيدگي شروع بشه (بدون اينکه اولش خيلي معلوم بشه). قانون طلايي: فقط وقتي خاک کاملاً خشک شد آب بده؛ تابستون معمولاً هر ۱۰–۲۰ روز، زمستون حتي ديرتر (بسته به نور و دما).
گلدان و خاک: اگر خاک سنگين و باغچهاي يا خيلي پيتماس خالص باشه، ريشهها نفس نميکشن و رشد کند ميشه. بهترين حالت: خاک سبک و خيلي پرزهکش (مثل ترکيب خاک کاکتوس + پرليت). گلدان هم بهتره زياد بزرگ نباشه؛ سانسوريا در گلدان کمي تنگ، راحتتر مديريت ميشه. اگر گلدان خيلي بزرگ باشه، گياه مدت زيادي انرژي رو ميذاره روي ريشهدواني و رشد ظاهري به تعويق ميافته.
دما و فصل رو هم دستکم نگير. سانسوريا در دماي حدود ۱۸ تا ۳۰ درجه بهترين رشد رو داره. تو سرما (زير ۱۵ درجه) عملاً ميگه «من خوابم، بيدارم نکنيد» 😴 و رشدش ميايسته. زمستونها هم طبيعي است رشد کاهش پيدا کنه.
کوددهي: اگر همهچيز خوبه و فصل رشد (بهار و تابستون) هست، ماهي يکبار کود کامل رقيق (مثلاً ۲۰-۲۰-۲۰ با يکچهارم تا نصف دوز) کمک ميکنه. زيادهروي در کود هم ميتونه ريشه رو بسوزونه و رشد رو خراب کنه، پس با احتياط.
براي اينکه دقيقتر نسخه بديم، اگر اين چند مورد رو بگي بهتر راهنمايي ميکنم: نور دقيق محل (چند ساعت و چقدر روشن)، فاصله آبياري، جنس خاک و نوع گلدان (سوراخ زهکش دارد يا نه) و اينکه پاجوش ريشهدار جدا شده يا بدون ريشه. گاهي با همين اطلاعات ميشه فهميد مشکل نور است يا آبياري يا خاک.
براي اطلاعات بيشتر و نکات حرفهاي نگهداري سانسوريا، مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.
|
|
|
|
|
|
F bakhshi
|
|
ببخشید من از طرق برگ خواستم تکثرش کنم بعد یه معدت برگ پوسید.. وقتی برگ رو از گلدان اصلی برش زدیم باید یه مدت صبر کنیم یا سریعا بکاریم تو گلدون؟ چون من بعد از برش زدن وارد گلدونش کردم
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
2
|
|
مهندس رامندی
|
بهتر است برای مدتی بعد از قلمه گیری درسایه بماند.ساقه گیاه به قطعات کوچک حدود 8 سانتیمتر تقسیم کرده و در ماسه کشت می نمایند دقت شود قطعات وارونه کاشت نشود برای ریشه دهی سریعتر می تواند خزانه را با پلاستیک پوشاند تا رطوبت حفظ شود . پس از ظهور 2 تا 3 برگ قلمه ها را به گلدان اصلی انتقال دهید .سوراخ های زهکش ته گلدان را کنترل واز باز بودن سوراخهای انتهایی گلدان وخروج اب اضافی از گلدان مطمئن شوید. از جمع شدن اب در زیر گلدانی جلوگیری کنید
|
|
|
|
|
|
کتایون
|
|
با سلام و تبریک سال نو، سانسوریای من رشد خیلی خوبی دارد و اسفندماه گلدانش را تعویض کردم که 5 جوانه کوچک هم زده، اما مکان گلدان را از پنجره جنوبی که به نظر می رسید سبب لوله ای شدن برگ ها در پایین شده بود جا به جا کردم و پایین همان پنجره گذاشتم که نور مستقیم ندارد، امروز متوجه شدم سر تمامی برگ ها نفطه کوچک خشکی به وجود آمده، چه توصیه ای دارید؟ با سپاس فراوان
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
خشکی نوک برگ ها به دلیل تغییرات درجه حرارت ،بالا بودن دما ،زیاد بودن نور و نزدیکی برگ ها به شیشه است (سعی کنید نور از پشت پرده به گیاه بتابد و در فاصله یک تا 2 متری از پنجره قرار دهید).سعی کنید دمای اطراف گیاه 21 درجه باشد.در هر آبیاری گیاه را کاملا سیراب کنید طوری که چند قطره آب اشافی از زیر گلدان خارج شود.هر 3 هفته یکبار نیز با کود مخصوص گیاهان زینتی گیاه را تقویت کنید.
|
|
|
|
|
|
زینب فقیهی
|
|
سلام ممنون ازسایت خوبتون یک سال پیش ازاین گیاه 4تا قلمه گرفتم حالشون خیلی خوب و سرحال ولی اصلا شروع به زیاد شدن نکردن میخواستم بدون مشکل از کجاست?
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
شرایط معرفی شده در سایت را به دقت مطالعه کنید نیاز نوری ،دمایی و رطوبت مورد نیاز گیاه را فراهم کنید.از کود کامل مخصوص گیاهان زینتی برای تقویت و رشد بهتر گیاه استفاده کنید.3 گرم از کود را در یک لیتر آب حل کنید و هر سه هفته یکبار به صورت آبیاری به خاک دهید.
|
|
|
|
|
|
سهند صبوحي
|
|
سلام من يكي از اين گياها رو به روش تقسيم برگ پرورش دادم البته خيلي وقته و الان كلي گلدون از اين گياه داريم آيا راهي هست كه بشه حاشيه زرد برگها رو به گياه برگردوند؟
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
برای اینکه حاشیه زرد رنگ برگ ها حفظ شود از روش تقسیم بوته و جدا کردن ریزوم و یا قلمه برگ به صورت هشت استفاده کنید.در فصل بهار زماني كه گلدان به صورت پر در آمده و ريزيوم تمام گلدان را اشغال كرده ریزوم ها را جدا کنید در اين روش گياه پايه مادري را از گلدان خارج نموده و سپس با استفاده از چاقو يا قيچي باغباني قسمت زيرزميني گياه را به چند قسمت تقسيم کنید.براي قلمه،برگ هايي را انتخاب كنيد كه تازه و بلند باشند،برگ هاي كوچك سبز نمي شوند(جوانه نمي زنند)،از برگ هاي بلند كه بالغ شده اند استفاده كنيد - حدود 30 سانت به بالا.
برگ را هر 8 سانت به 8 سانت ببريد.
براي اينكه گياه شما ابلق بماند (با نوارهاي حاشيه زرد رنگ) ،بايد پايين برگ را به صورت عدد هشت برش دهيد،در واقع يك مثلث از پايين برگ (قلمه 8 سانتي)جدا نماييد.اگر اين كار را انجام ندهيد گياه شما ساده و سبزرنگ خواهد شد.
|
|
|
|
|
|
سهند صبوحي
|
|
سلام من يكي از اين گياهان رو دارم كه به روش تكثير برگ زيادش كردم واسه همين خاطر حاشيه زرد برگهاش از بين رفته آيا راهي واسه برگردوندن اين نوارها وجود داره؟
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
2
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
از روش مخصوص باید استفاده کنید اگر به روش معمولي قلمه زده مي شود، حاشیه زرد رنگ خود را حفظ نمي كند و ظاهري ساده به خود مي گيرد و تمامي آن به رنگ سبز در مي آيد.براي اينكه گياه شما ابلق بماند (با نوارهاي حاشيه طلايي رنگ) ،بايد پايين برگ را به صورت عدد هشت برش دهيد،در واقع يك مثلث از پايين برگ (قلمه 8 سانتي)جدا نماييد.اگر اين كار را انجام ندهيد گياه شما ساده و سبزرنگ خواهد شد سپس قسمت پایینی گیاه که به صورت هشت برش زده اید را در خاک بکارید.
|
|
|
|
|
|
F bakhshi
|
|
سانسویرای من برگای نازک و کوچیکی داره.. میشه بگید مشکل از کجاس؟ چون ابیاریش به موقع است و سم کلسیم هم بهش میزنم ..این گل توی اتاق نگهداری میشه
متشکرم
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
گیاه را به محل پرنورتر منتقل و آبیاری را کمتر کنید. اگر در فواصل رشد نیز این نشانهها برطرف نشدند کمبود مواد غذایی و نور میتوانند این عارضه را سبب شوند.هر سه هفته یکبار گیاهتان را با کود کامل تقویت کنید کود کلسیم هم لازم نیست بدهید.
|
|
|
|
|
|
لیلا جهان آرا
|
|
با سلام حدود دو ماه است که این گلدان را دارم در خاکش پر است از کرمهای کوچک شبیه هزارپا چه باید بکنم؟
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
یک قاشق سم( دیازینون ویا سوین و یا ,…) را در یک لیتر اب حل نمایید وبه صورت ابیاری به خاک بدهید.در صورت نیاز به فاصله 7 روز بعد این کار را تا مرتبه3 تکرار نمایید.
از تجمع اب در زیر گلدانی جلوگیری نمایید.گیاه الوده را از سایر گیاهان موجود جدا نمایید.
|
|
|
|
|
|
فریبا افریدون
|
|
سلام من مدتی هست که گل سانسیویریا دارم و در خونه ازش نگهداری میکنم اما رشد چندانی نداره
به نظر شما اگه ببرم تو فضای باز بهتره ؟
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
امیرحسین نظری
|
سلام...
سانسوریا پاکوتاست؟
خاکش چیه؟
چقدر آبیاری میکنین؟
نورش چطوره؟
|
|
|
|
|