|
حسین
|
|
باسلام وعرض خسته نباشید
میخواستم بپرسم میشه از کوکوپیت وپرلیت برای این گیاه استفاده کرد؟برای فیتونیای قرمز وحسن یوسف چطور؟
راستی ممنون از سایت خوبتون.
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
0
|
|
محسن شهاب الدین
|
بهترین خاک برای سانسوریا ، خاک لوم است ( مخلوطی از شن ، رس و مواد آلی ( برگ پوسیده یا کود دامی به مقدار کم ).میتوانید به جای خاکبرگ از کوکوپیت وبه جای شن از پرلیت استفاده نمایید
|
|
|
|
|
|
Fakhri
|
|
salam khaste nabashid in giyah parsal golhaye khosheii ghashango sefid rangi dad vali emsal hich khabari nashod nemidonam chera khobo moghaveme khakesho ham avaz kardam vali hes mikonam shadabi gozashta ro nadare rangsh mesle gozashte nist albate man moshkele khamidegi sholo veli ina nadare kheili khobe mrc
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
0
|
|
محسن شهاب الدین
|
لطفا از زبان فارسی استفاده کنید
|
|
|
|
|
|
sina
|
|
سلام
از سایت جامع و کاملتون خیلی ممنونم.
من اوایل تابستان یکی از پاجوش های گیاه سانسیویریا رو جدا کردم و در یک گلدان دیگر کاشتم.به خوبی رشد کرد و تا حالا هم مشکلی نداشت.اما چند هفته هست که برگهاش حالت چروکیدگی پیدا کرده.حدودا هر سه روز یکبار بهش آب میدم. و بین دو آبیاری هم همیشه خاکش خشک میشه.گلدانش پشت پنجره ی جنوبی ساختمان هست و به خوبی هم نور میگیره.(در ضمن محل زندگی من کرمان هست که منطقه ی خشکی از نظر میزان رطوبت هوا محسوب میشه.)
لطفا مرا راهنمایی کنید
با تشکر
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
0
|
|
محسن شهاب الدین
|
در مراحل اولیه انتقال پاجوش باید بیشتر ابیاری کنید وسپس وبه مرور که گیاهتان مستقر شد باید دفعات ابیاری را کم کنید.چروکیده شدن ممکن است از ابیاری کم،نور زیا وگرمای زیاد باشد.این گیاه نیاز ی به افتاب ندارد
|
|
|
|
|
|
سینا
|
|
سلام
از سایت جامع و کاملتون خیلی ممنونم.
من در اوایل تابستان یکی از پاجوش های گل سانسویریا رو جدا کردم و در یک گلدان دیگر کاشتم. به خوبی رشد کرد و مشکلی نداشت.اما حدودا دو هفته هست که برگهاش چروکیدگی های عمودی پیدا کرده.!! نمیدونم علتش چیه؟!
آبیاری گلدان حدودا 3 روز یکبار است و در فاصله ی بین دو آبیاری همیشه خاک گلدان خشک میشه.گلدان پشت پنجره ی جنوبی ساختمان هست و به خوبی نور میگیره.( در ضمن من در کرمان زندگی می کنم که از نظر میزان رطوبت هوا شهر خشکی محسوب میشه)
ممنونم اگر منو راهنمایی کنید.
با تشکر
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
0
|
|
محسن شهاب الدین
|
با سلاماین گیاه به سایه و نور کم مقاوم بوده و نیاید در نور مستقیم آفتاب قرار گیرد. مناسبترین خاک برای آن مخلوطی از 2 قسمت برگ پوسیده و یک قسمت خاک لومی است.در ضمن این گیاه برای رشد و نمو به محیط گرم احتیاج دارد
|
|
|
|
|
|
متين
|
|
سلام
من اخيرا يك گياهي رو از اشپزخونمون اوردم تو اتاقم كه رشدش بدم اما اسمش رو نميدونم و ميخوام روش نگهداريش رو بدونم كه به روش درست پرورشش بدم در عين حال مادرم هم نميدونن اسمش چيه و اينكه از چه كسي هديه گرفتيم كه اسم اون رو بدونه و يا روشن نگهداريش رو
حالا ميخوام از شما كمك بگيرم ايا ميتونيد در شناخت گياه و بهترين روش نگهداريش كمكم كنيد؟
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
لطفا از گیاه خود یک عکس بگیرید و ارسال کنید.
|
|
|
|
|
|
trouble toiler
|
|
باسلام و تشكر از سايت خوبتون.
من يك سانسيوريا داشتم كه خوب رشد ميكرد و جاش كوچيك بود. بعد اينكه گلدونشو عوض كردم ديكه از رشد افتاده و اصلان رشد نميكنه.
لطفا منو راهنمايي كنيد.باتشكر فراوان.
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
0
|
|
محسن شهاب الدین
|
با سلام
نکاتی رو در زمینه تعویض گلدان یاد آور می شم:
- زهکش های گلدان جدید چک و از سالم بودن آن ها مطمئن شوید.
- بهترین فصل تعویض گلدان بهار است و احتمال گرفتن گیاه در این فصل بالاست.
- مخلوط خاکی جدید مورد استفاده را کمی نم دار باید کرد.
- به مدت دو روز پس از تعویض گلدان نباید گیاه را آبیاری کرد که ریشه ها به خوبی در خاک گسترش یابند.
شرایط گیاه را چک کنید. اگر احساس کردید که ریشه ها به خوبی در خاک نگرفته اند آبیاری را برای مدتی قطع کنید.
موفق باشید
|
|
|
|
|
|
بهروز رادفر
|
|
من يك گلدون خوب از اين گياه سانسوبريا دارم اشتباها مدتي آن را در معرض آفتاب قرار دادم برگ هاش باريك و كمي لوله اي مانند شده، بعد از راهنمايي هاي سايت شما آن رو به مكاني با نو كمتر و غير مستقيم انتقال دادم. ايا اميدي هست كه بر گ هاي آن به وضعيت قبلي يعني حالت پهن تر و شاداب تر برگرده؟ متشكرم
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
0
|
|
محسن شهاب الدین
|
بله.توجه داشته باشید وقتی بدلیل نگه داری نامناسب مشکلی در گیاهتان ایجاد میگردد، انتظار نداشته باشید برگ های زرد یا قهوه ای یا ریخته ، مجدداً رشد کنند؛ در عوض بهتر است مراقبت کنید که محیط گیاه کاملاً مناسب باشد شرایط ایده ال رشد را که در قسمت مربطه توضیح داده شده فراهم نمایید... برگ هایی که از این پس می رویند می توانند رشد و نمو خوبی داشته باشند. باید منتظر بمانید تا گیاهتان با ایجاد شرایط مناسب رو به بهبودی برود.
|
|
|
2
|
|
افسانه فرود
|
سلام
پس از تغییر شرایط گیاه زمانی طول می کشد تا گیاه به شرایط عادت کند برای کم کردن دما نباید یک باره گیاه را از محیط گرم به محیط خنک تر بوده بلکه این تغییر دما را باید آرام آرام برای گیاه فراهم کرد تا دمای مطلوب گیاه فراهم شود
|
|
|
0
|
|
بهروز رادفر
|
خانم فرود عزيز با سلام و تشكر از حسن نظر جنابعالي بايد عرض كنم كه به لحاظ دما فكر نميكنم تغييرات زيادي انجام شده باشد. من فقط جاي گلدان را عوض كردم كه در معرض نور مستقيم نباشد. انتظار تغييرات فوري هم ندارم فقط سئوالم اينه كه به نظر شما يا ساير دوستان اميدي وجود داره كه گياه به حال اوليه (برگ هاي پهن و شادابتر) برگرده؟ متشكرم
|
|
|
1
|
|
افسانه فرود
|
سلام ممنون از لطف شما. اگراین عارضه در بعضی از برگ ها دیده میشه جای نگرانی نیست برای باز گرداندن رطوبت از دست رفته گیاه حتما از یک زیر گلدانی سنگریزه دار حاوی آب استفاده کنید گلدان را روی سنگریزه ها قرار دهید اما ته گلدان با آب تماس نداشته باشد آبیاری را طوری انجام دهید که در فاصله دو آبیاری خاک کمی مرطوب باشد یک بار هم در هفته روی برگ ها را اسپری آب کنید تغییرات مطلوب را بعد از 2 تا 3 هفته مشاهده خواهید کرد.
|
|
|
0
|
|
بهروز رادفر
|
سلام مجدد چشم حتما اين كارها را كه فرموديد انجام ميدهم. قربان شما شاد و پيروز و سر بلند باشيد.
|
|
|
|
|
|
کتایون
|
|
با سلام و تشکر از وقتی که برای پاسخگویی می گذارید، گیاه سانسوریا من رشد خوبی دارد و بعضی از برگ های آن به طول نیم مترهستند اما در قسمت پایینی برگ ها بازیک و کمی لوله ای شکل هستند. پشت پنجره جنوبی آن ها را قرار داده ام و در زمستان هفته ای یک بار و تابستان هفته ای دوبار آبیاری می کنم. توصیه شما برای باریکی قسمت پایینی برگ ها چیست؟
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
لطفا یک عکس از گیاه خود ارسال کنید تا تشخیص بهتر صورت گیرد،بالا بودن دما خشکی محیط و یا کمبود مواد غذایی عدم تعویض گلدان و فقیر شدن خاک از مواد غذایی و در بعضی موارد بیماری ها نیز باعث می شود.
|
|
|
|
|
|
کتایون
|
|
از پاسخ شما ممنون، البته دو هفته پیش گلدان را به دلیل کوچکی تعویض کرده ام. هنگام جا به جایی آفت یا مشکلی نداشت.
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
پس احتمال زیاد مشکل کمبود رطوبت یا کمبود مواد غذایی هست دما را کمی خنک تر کنید و از زیر گلدانی سنگریزه دار حاوی آب برای رطوبت دائمی گیاه استفاده کنید.موفق باشید
|
|
|
|
|
|
selma saderi
|
|
گیاه سانسیویریای من رشد خوبی داشت طول برگها به 90سانتیمتر رسیده نور کامل هم داره و هفته ای یک بار آبیاری میشه ولی اخیرا برگها بی حال شدن و خم میشن و روی برگ ها حالت چروک شده انگار هیچ ابی نداره.ممنون میشم راهنماییم کنید
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
اگر گیاهتان در معرض تابش مستقیم افتاب است باید به مکانی با نور غیر مستقیم منتقل شود.سوراخ های زهکش ته گلدان را کنترل واز باز بودن سوراخهای انتهایی گلدان وخروج اب اضافی از گلدان مطمئن شوید. از جمع شدن اب در زیر گلدانی جلوگیری کنید ویا داخل زیر گلدانی (بین گلدان و زیر گلدانی) یک لایه سنگریزه قرار دهید به نحوی که خاک گلدان در تماس مستقیم با آب قرار نگیرد. این کار در جلوگیری از باتلاقی شدن خاک موثر است
|
|
|
1
|
|
selma saderi
|
گیاه در معرض نور مستقیم نیست و خاکش باتلاقی نمیشود دلیل دیگه باعث پژمرده شدن گیاه شده؟؟
|
|
|
1
|
|
محسن شهاب الدین
|
سلام
اين علائمي که گفتيد—بيحال شدن، خم شدن برگها و چروک افتادن—در سانسيويريا معمولاً يعني گياه در «تعادل آب» مشکل پيدا کرده؛ يعني يا واقعاً آب به ريشه نميرسد (کمآبي/ريشه ضعيف)، يا برعکس ريشهها به خاطر آبياري زياد يا خاک نامناسب آسيب ديدهاند و ديگر نميتوانند آب جذب کنند؛ نتيجهاش هم دقيقاً مثل تشنگي ديده ميشود: برگ چروک و خميده. سانسيويريا استاد اين است که آدم را گول بزند 😄
با اينکه شما ميفرماييد خاک باتلاقي نيست، اما هفتهاي يکبار آبياري براي سانسيويريا (بهخصوص داخل خانه) اغلب زياد است، مگر اينکه گلدان کوچک، خاک خيلي سبک و محيط خيلي گرم و پرنور باشد. در بسياري از خانهها سانسيويريا بايد وقتي آبياري شود که حداقل نصف تا دوسوم عمق خاک کاملاً خشک شده باشد (گاهي ۱۰ تا ۲۰ روز يکبار، و زمستان حتي کمتر). آبياري زياد ميتواند ريشه را ضعيف کند و گياه در ظاهر «بيآب» به نظر برسد.
يکي از علتهاي رايج همين نشانهها، آسيب يا پوسيدگي ريشه/يقه است (گاهي هم فقط ريشهها خفه ميشوند بدون اينکه بوي بد يا لهيدگي واضح ببينيد). پيشنهاد ميکنم يک بررسي ساده انجام دهيد: گياه را خيلي آرام از گلدان بيرون بياوريد و ريشهها را چک کنيد. ريشه سالم: روشن/کرم، سفت و بدون بوي بد. ريشه ناسالم: تيره، لِهشونده، پوک، يا بدبو. اگر ناسالم بود، قسمتهاي خراب را با قيچي تميز حذف کنيد، بگذاريد برشها چند ساعت تا يک روز خشک شوند، بعد در خاک جديد و سبک بکاريد.
عامل مهم بعدي خاک سنگين و زهکشي ضعيف است—even اگر باتلاقي نشود. سانسيويريا خاکي ميخواهد که سريع آب را رد کند. ترکيب پيشنهادي: خاک کاکتوس + پرليت زياد (يا پوميس/شن درشت). همچنين سوراخهاي زهکش گلدان بايد باز و کافي باشند و زيرگلداني هم آب را نگه ندارد. اگر آب زيرگلداني چند ساعت بماند، سانسيويريا کمکم قهر ميکند 😅
يک علت ديگر که کمتر به آن توجه ميشود: تراکم ريشه (ريشهپر شدن گلدان). وقتي ريشهها خيلي گلدان را پر ميکنند، آبياري انجام ميشود اما آب يا خيلي سريع رد ميشود يا به همه جا يکنواخت نميرسد و گياه دچار کمآبي مقطعي ميشود. اگر ديديد ريشهها دور تا دور پيچيدهاند يا از زير گلدان بيرون زدهاند، يک سايز بزرگتر (نه خيلي بزرگ) انتخاب کنيد.
براي اينکه سريعتر به نتيجه برسيد، اين برنامه عملي را انجام دهيد: ۱) فعلاً آبياري را متوقف کنيد تا خاک کاملاً خشک شود. ۲) تست ريشه انجام دهيد (اگر پوسيدگي ديديد، تعويض خاک و حذف ريشههاي خراب). ۳) بعد از کاشت مجدد، يک هفته آبياري نکنيد تا ريشهها ترميم شوند. ۴) از اين به بعد فقط وقتي خاک کاملاً خشک شد آبياري کنيد (آبياري عميق، ولي با فاصله). اگر نور شما “کامل” ولي غيرمستقيم است عالي است؛ فقط مراقب باشيد گياه در سرماي پنجره يا باد کولر نباشد چون سرما هم جذب آب را کند ميکند.
اگر دوست داريد دقيقتر نسخه بدهم، بفرماييد: فصل/شهر، نوع خاک (چي داخلش هست)، سايز گلدان، و يک عکس از گياه و سطح خاک هم کمک بزرگي است. براي اطلاعات بيشتر هم مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.
|
|
|
|
|