فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

پسیل آسیایی مرکبات یکی از آفت های رایج انواع مرکبات و گیاهان زینتی مثل بونسای مورایا است. این حشره کوچک تنها نیم سانتی متر طول دارد و به دلیل تغذیه از شیره گیاه و تولید عسلک به گیاه آسیب وارد می کند. آسیب های پسیل آسیایی مرکبات عمدتاً علت ریزش برگ بوته پرتقال یاسمنی است. شکارچیان طبیعی این حشره که می تواند به کنترل جمعیت آن ها کمک کنند عنکبوت ، بالتوری و مگس گلزار هستند.
علت ریزش برگ بوته پرتقال یاسمنی
علت ریزش برگ بوته پرتقال یاسمنی

بونسای مورایا، پرتقال یاسمنی یا orange jasmine بوته ای همیشه سبز با رشد سریع است که معمولاً به عنوان پرچین یا در طراحی حالت آبشاری (یا فواره ای) استفاده می شود. این گیاه در اواخر فصل تابستان و پاییز شکوفه می دهد. گل های بونسای مورایا سفید رنگ و کوچک و شبیه به زنگوله هستند که حشرات مختلف از جمله زنبور ها را به خود جذب می کند. مورایای بالغ پس از گلدهی، میوه هایی قرمز رنگ و کوچک تولید می کند. این گیاه نسبت به آفت ها و بیماری های درختان مرکبات آسیب پذیر است.

 

علت ریزش برگ بوته پرتقال یاسمنیعلت ریزش برگ بوته پرتقال یاسمنی

آفت ها و بیماری ها

پسیل آسیایی مرکبات

پسیل آسیایی مرکبات یا  Asian citrus psyllid یکی از آفت های رایج انواع مرکبات و گیاهان زینتی مثل بونسای مورایا است. این حشره کوچک تنها نیم سانتی متر طول دارد و به دلیل تغذیه از شیره گیاه و تولید عسلک به گیاه آسیب وارد می کند. آسیب های پسیل آسیایی مرکبات عمدتاً  علت ریزش برگ بوته پرتقال یاسمنی است . شکارچیان طبیعی این حشره که می تواند به کنترل جمعیت آن ها کمک کنند عنکبوت ، بالتوری و مگس گلزار هستند.

 

انواع شپشک ها

شپشک ها یکی از مشکلات و  علت ریزش برگ بوته پرتقال یاسمنی ر ایج گیاهان مختلف از جمله مورایا هستند. از جمله این شپشک ها، شپشک سیاه است که به مرکبات حمله می کند. شپشک سیاه نوعی نرم از شپشک هاست که از برگ گیاهان تغذیه کرده و به آن ها آسیب وارد می کند. این حشره باعث از بین رفتن شاخه ها، ریزش برگ ها یا و از بین رفتن میوه ها می شود. انواع دیگر شپشک ها هم می توانند به بونسای مورایا آسیب وارد کنند. به طور کلی شپشک ها با تغذیه از شیره گیاه و تولید عسلک به طور مستقیم و غیر مستقیم (تولید عسلک و ایجاد قارچ دوده ای که باعث جلوگیری از فتوسنتز می شود) به گیاه آسیب وارد می کنند. مهم ترین دشمن طبیعی این حشره زنبور انگلی است که با تخم گذاری بر روی لارو شپشک ها آن ها را از بین می برد.

 

مگس سفید

مگس های سفید حشراتی کوچک و شبیه به مگس هستند. سفیدی بدن آن ها ناشی از ماده ای چرب و سفید رنگ است که بدن و بالهای آن ها را پوشانده. این حشرات نیز از برگ های گیاه تغذیه کرده و شیره گیاه را می مکند که نتیجه آن پژمرده شدن و ریزش برگها است. این حشره همچنین مایعی شیرین به نام عسلک تولید می کند که می تواند شرایط مناسب برای ایجاد قارچ یا کپک دوده ای را فراهم کند. عسلک تولید شده همچنین باعث جذب حشراتی مثل مورچه ها می شود که باعث بی اثر شدن روش های طبیعی مقابله با مگس سفید می شود.

 

بیماری میوه سبز مرکبات

بیماری میوه سبز مرکبات یا Huanglongbing می تواند باعث آسیب شدید به انواع مرکبات شود. بنابراین مهم است که با علائم این بیماری آشنا باشید. علائم این بیماری شامل لکه های زرد رنگ بر روی برگ ها، ریزش برگ ها و از بین رفتن و ریزش میوه ها است. درختانی که به این بیماری دچار می شوند رشدشان متوقف شده و ممکن است شکوفه ای تولید نکنند. برگ های پرتقال یاسمنی بیمار معمولاً علائمی مشابه کمبود روی از خود بروز می دهد با این تفاوت که زردی برگ ها در طول آوند های گیاه اتفاق نمی افتد. این بیماری درمانی ندارد و درختانی که به آن مبتلا می شوند باید به سرعت از بین برده شوند.


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.