پرسش و پاسخ گیاهان

آخرین پرسش‌ها و پاسخ‌های کاربران نارگیل درباره نگهداری گیاهان، آفات، بیماری‌ها، آبیاری، نور، خاک و مشکلات رایج گیاهان.

مرسانا

بی حالی و عدم رشد گیاه فیکوس سبز

پرسیده شده توسط: مرسانا2026/06/10 22:55
0...
سلام من ۸ ماه پیش یه فیکوس سبز خریدم وتا ۶ماه گلدونش رو عوض نکردم بعداز اون تو فروردین گلدونش رو عوض کردم از اول جلوی نور آب و فضای خنک بود هروقت خاکش خشک شدهم اب دادم الان۳بار هست ک کود کامل گیاهان آپارتمانی حل شده در آب میدم پایین ساقش نصفه نیمه قهوه ای و بالای ساقشم سبز یه جوانه کوچیک هم بالاش داره که تو این مدت باز نشده و هیچ رشدی نکردن الان بعد تعویض گلدون ۳ ماهه ک خیلی بی حالن و هرکاری میکنم توشون تغییری نمیبینم چکار کنم حالشون خوب بشه
سلام،روز بخیر.یه نارون سیجو حدود ۶ ساله بهم هدیه دادن که بعد از یک هفته شروع به خشک شدن کرد.راهکاری برای احیا وجود داره؟

پاسخ‌ها و دیدگاه‌ها
1...
سلام

از روي عکس‌ها، اين نارون سيجو (معمولاً همون Ulmus parvifolia يا «نارون چيني» که بونساي‌اش رايجه) به احتمال زياد بعد از هديه گرفتن دچار شوک جابه‌جايي شده؛ يعني تغيير ناگهاني نور، دما، رطوبت و برنامه‌ي آبياري باعث مي‌شه برگ‌ها سريع خشک و قهوه‌اي بشن. نگران نباشيد؛ خيلي وقت‌ها هنوز ريشه و شاخه‌ها زنده‌ان و مي‌شه برش گردوند… فقط بايد مثل بيمار بدحال باهاش رفتار کنيم، نه مثل ورزشکار حرفه‌اي 😄

اولين قدم: تست زنده بودن. با ناخن يا تيغ تميز، خيلي ريز پوست يکي دو شاخه نازک رو بخراشيد. اگر زيرش سبز و مرطوب بود يعني اميد زياده. اگر قهوه‌اي و خشک بود، سراغ شاخه‌ي پايين‌تر برويد تا به بافت سبز برسيد. همين تست مشخص مي‌کنه بايد «احيا» کنيم يا «خداحافظي محترمانه».

نور درست: نارون سيجو عاشق نور زياد است ولي اگر يک‌دفعه از جاي قبلي به نور کم/زياد منتقل شده باشد، قاطي مي‌کند! فعلاً بگذاريدش در جاي بسيار روشن با آفتاب ملايم صبح (مثلاً پشت پنجره جنوبي با پرده نازک يا کنار پنجره شرقي). آفتاب تند ظهر روي گياهِ استرسي مثل ريختن فلفل روي زخم است 🌞

آبياري دقيق (نه عشقي!): خشک شدن برگ‌ها خيلي وقت‌ها از کم‌آبي يا برعکس خفگي ريشه بر اثر آبياري زياد مي‌آيد. قانون طلايي: وقتي ۲–۳ سانت بالاي خاک خشک شد، آبياري کنيد تا آب از زير گلدان خارج شود. اگر زيرگلداني داريد، آب جمع‌شده را خالي کنيد. خاک دائم خيس = ريشه بي‌هوا = قارچ‌هاي ريشه و بدبختي‌هاي بعدي.

يک نکته خيلي مهم درباره خاک و زهکش: در عکس، سطح خاک کمي متراکم به نظر مي‌رسد. اگر خاک سنگين باشد (مثلاً خاک باغچه/رس‌دار) آب را نگه مي‌دارد و ريشه مي‌پوسد. اگر حس مي‌کنيد خاک دير خشک مي‌شود، فعلاً تعويض گلدان فوري انجام ندهيد (چون خودش شوک جديد است)، اما مطمئن شويد سوراخ زهکش باز است و گياه در آب نمي‌ماند. تعويض خاک را بگذاريد زماني که علائم رشد جديد ديديد.

هرسِ احيايي (با احتياط): برگ‌ها و شاخه‌هاي کاملاً خشک را مي‌توانيد حذف کنيد، اما الان هرس سنگين نکنيد. فقط بخش‌هايي را ببُريد که با تست خراش صددرصد خشک هستند. هدف اين است که انرژي گياه روي بافت‌هاي زنده متمرکز شود، نه اينکه با قيچي، باقيمانده اميدش را هم قورت بدهيم 😅

کوددهي فعلاً ممنوع: تا وقتي جوانه و برگ جديد نديديد، کود ندهيد. کود روي گياه ضعيف مثل اين است که به کسي که دل‌درد دارد، قرمه‌سبزي چرب بدهيم! بعد از شروع رشد جديد، با کود کامل رقيق (مثلاً يک‌چهارم دوز) ماهي يک‌بار شروع کنيد.

رطوبت و جريان هوا: نارون رطوبت ملايم را دوست دارد. مي‌توانيد يک سيني سنگ‌ريزه زير گلدان بگذاريد (کف گلدان با آب تماس مستقيم نداشته باشد). همچنين از باد کولر/بخاري دور باشد. هواي راکد هم خوب نيست؛ جريان هواي ملايم کمک مي‌کند قارچ‌ها کمتر فرصت شيطنت پيدا کنند.

اگر شک به پوسيدگي ريشه داريد: نشانه‌ها شامل بوي بد خاک، هميشه خيس بودن بستر، سياه شدن طوقه و بي‌حال شدن کامل است. در اين حالت گاهي چاره‌اي جز تعويض خاک با بستر سبکِ بونساي و حذف ريشه‌هاي قهوه‌اي/لِه‌شده نيست—ولي اين کار بايد دقيق انجام شود تا شوک بيشتر نشود. اگر اين علائم را داريد، بگوييد تا مرحله‌به‌مرحله راهنمايي کنم.

براي اينکه دقيق‌تر نسخه بدهم، لطفاً بفرماييد: ۱) کنار پنجره است يا داخل اتاق؟ ۲) هر چند روز آبياري مي‌کنيد؟ ۳) گلدان سوراخ زهکش دارد؟ ۴) بعد از آبياري آب از زير خارج مي‌شود؟ با همين چند پاسخ، مي‌شود علت را خيلي دقيق‌تر نشانه‌گيري کرد.

براي مطالعه نکات بيشتر درباره نگهداري و مشکلات رايج بونساي‌ها و بيماري‌هاي گياهي، حتماً مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

1...
سلام

با توجه به عکس، نارون سيجو شما به احتمال زياد دچار شوک جابه‌جايي + استرس آبياري/نور شده؛ اين بنده‌خدا از يک محيط پايدار کَنده شده، آمده خانه‌ي جديد و بعد از يک هفته گفته: «من قهرم!» 😅 خبر خوب اينه که اگر تنه و ريشه هنوز زنده باشند، شانس احيا هست.

اولين کار: تست زنده بودن. با ناخن يا تيغ تميز، خيلي کوچک پوست يکي از شاخه‌ها يا تنه را خراش دهيد: اگر زيرش سبز و مرطوب بود يعني هنوز جريان زندگي هست؛ اگر قهوه‌اي خشک و شکننده بود آن قسمت از دست رفته. اين تست را روي چند نقطه انجام دهيد تا بفهميم چند درصد گياه هنوز نفس مي‌کشد.

آبياري را دقيق کنيد (مهم‌ترين بخش): خشکي بعد از هديه گرفتن معمولاً از يکي از اين دو مي‌آيد: کم‌آبي شديد يا آبياري زياد و خفگي ريشه (هر دو آخرش به «خشک شدن برگ‌ها» ختم مي‌شود!). قانون ساده: فقط وقتي آبياري کنيد که ۳–۴ سانت بالاي خاک کاملاً خشک شده باشد؛ سپس سيراب آبياري کنيد تا آب از زير گلدان خارج شود و آب زيرگلداني را بعد از ۱۰ دقيقه خالي کنيد. اگر گلدان زهکش ندارد، همين الان بايد درستش کنيد؛ بدون زهکش احيا تقريباً مثل احياي ماهي بدون آب است 🙂.

نور و جاي قرارگيري: نارون سيجو نور زياد و روشن مي‌خواهد، ترجيحاً کنار پنجره‌ي پرنور (شرق/جنوب با پرده نازک). اما اگر الان خيلي ضعيف شده، فعلاً از آفتاب تند مستقيم ظهر دورش کنيد تا بيشتر نسوزد. نکته طلايي: جايش را مدام عوض نکنيد؛ ثابت بودن برايش مثل آرام‌بخش است.

رطوبت و دما: در خانه‌هاي خشک، برگ‌ها سريع‌تر قهوه‌اي مي‌شوند. يک راه بي‌دردسر: زيرگلداني سنگ‌ريزه‌دار درست کنيد (سنگريزه + آب، طوري که کف گلدان با آب تماس نداشته باشد). مه‌پاشي مداوم اگر هوا خنک باشد مي‌تواند قارچ را زياد کند، پس اگر انجام مي‌دهيد خيلي سبک و در روز باشد. از باد کولر/شوفاژ هم دور نگه داريد.

هرس نجات‌بخش (اما با حساب): شاخه‌ها و برگ‌هاي کاملاً خشک را مي‌توانيد حذف کنيد، ولي خيلي تهاجمي هرس نکنيد. اول با همان تست خراش مشخص کنيد کدام شاخه واقعاً مرده؛ قسمت‌هاي خشک را تا رسيدن به بافت سبز کوتاه کنيد. اين کار هم انرژي گياه را ذخيره مي‌کند، هم احتمال جوانه‌زني را بالا مي‌برد.

فعلاً کود ممنوع 🚫: وقتي گياه در شوک است، کود مثل اين است که به آدم تب‌دار، قهوه‌ي غليظ بدهيم! تا وقتي جوانه يا برگ جديد نديديد، کود ندهيد. بعد از شروع رشد، با کود کامل رقيق (مثلاً يک‌چهارم دوز) ماهي يک‌بار کافي است.

يک نکته خيلي مهم درباره خاک و ريشه: اگر خاک هميشه خيس مي‌ماند، بوي بد مي‌دهد، يا گياه لق شده، احتمال پوسيدگي ريشه هست. در اين حالت، بهتر است گلدان را بررسي کنيد: ريشه‌هاي قهوه‌اي لِه‌شونده را حذف، و در خاک سبک و زهکش‌دار (مثل ترکيب پيت/کوکوپيت + پرليت + کمي خاک باغچه يا کمپوست) دوباره بکاريد. اما اگر خاک فعلاً معقول است، تعويض گلدان در اوج ضعف مي‌تواند شوک را بيشتر کند؛ پس فقط وقتي انجام دهيد که نشانه‌هاي خفگي ريشه واضح باشد.

اگر دوست داريد دقيق‌تر راهنمايي کنم، لطفاً بگوييد: برنامه آبياري‌تان چطور بوده، نزديک چه پنجره‌اي است، زهکش دارد يا نه، و اگر مي‌توانيد يک عکس از سطح خاک و سوراخ‌هاي زير گلدان هم بفرستيد. براي اطلاعات بيشتر هم پيشنهاد مي‌کنم مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

گوگرد پاشی دمای هوا حدود ۲۶ بوده صبح

پاسخ‌ها و دیدگاه‌ها
1...
سلام

دماي حدود ۲۶ درجه براي گوگردپاشي روي باميه، اگر صبح زود انجام شده باشه، معمولاً قابل قبوله؛ اما چند تا “اما” داره که اگر رعايت نشه، گوگرد از دوستِ قارچ‌کُش تبديل ميشه به دشمنِ برگ‌ها 😄🌿

اول از همه: گوگرد بيشتر براي سفيدک پودري و تا حدي برخي کنه‌ها کاربرد داره. اگر هدفت همين بوده، انتخاب بدي نيست. ولي نکته مهم اينه که گوگرد وقتي هوا رو به گرم شدن ميره و آفتاب تند ميشه، مي‌تونه باعث سوزندگي برگ (فتوتوکسيسيته) بشه؛ مخصوصاً اگر رطوبت پايين و نور بالا باشه.

قاعده طلايي اينه: گوگردپاشي رو زماني انجام بده که هوا خنک‌تره (صبح خيلي زود يا عصر) و پيش‌بيني نشون بده تا چند ساعت بعدش گرماي شديد نداريم. معمولاً توصيه ميشه در دماهاي بالاتر از حدود ۳۰–۳۲ درجه با احتياط خيلي زياد يا اصلاً انجام نشه، چون احتمال سوختگي بالا ميره.

حالا چون گفتي صبح و دما ۲۶ بوده، احتمالاً اوکيه؛ ولي براي اينکه خيالت راحت‌تر باشه: اگر بعد از سمپاشي تا ظهر هوا سريع داغ شده يا آفتاب مستقيم تند بوده، چند روز آينده برگ‌ها رو چک کن. علائم سوزندگي معمولاً به صورت لکه‌هاي سوخته قهوه‌اي/برنزي يا خشک شدن حاشيه برگ‌ها ديده ميشه. اگر ديدي، دفعات بعد زمان سمپاشي رو زودتر کن يا غلظت رو طبق برچسب دقيق‌تر تنظيم کن.

چند نکته ريز ولي خيلي مهم: گوگرد رو با روغن‌هاي باغباني (يا سموم روغني) قاطي نکن و اگر قبلاً روغن زدي، حداقل ۲ تا ۳ هفته فاصله بده؛ ترکيب يا نزديکي زماني اين‌ها مي‌تونه باميه رو کبابي کنه! 😅 همچنين روي بوته‌هاي تشنه و زير تنش هم سمپاشي نکن؛ بهتره گياه آبياري مناسب داشته باشه و بعد در زمان خنک سمپاشي انجام بشه.

اگر بگي دقيقاً براي چه مشکلي گوگرد پاشيدي (سفيدک؟ کنه؟ پيشگيري؟) و نوع گوگردت چي بوده (وتابل، پودري، ميکرونيزه) و غلظتي که زدي چقدر بوده، مي‌تونم دقيق‌تر راهنمايي‌ات کنم. براي اطلاعات بيشتر هم حتماً مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

عکس گلدان فردوسم هست که گفتم برگ های بالایی شل و کوچک هستن 
تقربلا هفته ای یه بار بهش آب میدم  نزدیک پنجره ها نیست 
پاسخ‌ها و دیدگاه‌ها
1...
سلام

از روي توضيحاتي که دادي (آبياري هفته‌اي يک‌بار و دور بودن از پنجره و نور) محتمل‌ترين دليل اينه که گياه فردوست داره با کمبود نور دست‌وپنجه نرم مي‌کنه؛ نتيجه‌اش هم اين مي‌شه که برگ‌هاي جديد ريزتر، کم‌جان‌تر و شل درمياد. گياه بي‌نور دقيقاً مثل آدم بي‌قهوه‌ست: کار مي‌کنه… ولي با بي‌حالي 😄

نکته بعدي آبياريه: «هفته‌اي يک بار» ممکنه براي يه شرايط درست باشه، ولي قانون طلايي اينه که به تقويم آب نده؛ به خاک آب بده. اگر خاک بين دو آبياري کاملاً خشک مي‌شه، گياه ممکنه تنش کم‌آبي بگيره و برگ‌ها شل بشن. اگر هم خاک دير خشک مي‌شه و تو باز آب مي‌دي، ريشه‌ها کم‌اکسيژن مي‌شن و باز هم برگ‌ها شل مي‌شن (ريشه‌ها قهر مي‌کنن). بهترين کار اينه که وقتي ۲–۳ سانت بالاي خاک خشک شد آبياري کني و هر بار هم سيراب تا آب از زهکش خارج بشه.

چند علت ديگه هم مي‌تونه کمک‌کننده باشه: اگر گلدان زهکش درست نداشته باشه يا خاک خيلي سنگين باشه، ريشه‌ها خفه مي‌شن و برگ‌هاي بالايي که رشد فعال‌تري دارن زودتر واکنش نشون مي‌دن. همچنين اگر محيط خيلي گرم و خشک باشه، برگ‌هاي جوان ممکنه کوچک‌تر بمونن. رطوبت معمول خونه اکثر وقت‌ها بد نيست، ولي اگر کنار شوفاژ/کولر باشه، داستان فرق مي‌کنه 🌿

راهکار عملي و سريع: ۱) گياه رو به جاي روشن‌تر منتقل کن؛ بهترين حالت نور زيادِ غيرمستقيم کنار پنجره با پرده نازک. ۲) آبياري رو بر اساس خشک شدن خاک تنظيم کن، نه هفته‌اي يک بار ثابت. ۳) زهکش گلدان رو چک کن (حتماً سوراخ داشته باشه) و اگر خاک خيلي فشرده‌ست، در اولين فرصت با خاک سبک‌تر (مثل ترکيب پيت/کوکوپيت + پرليت) تعويضش کن. ۴) اگر امکانش هست، يه عکس واضح از برگ‌ها و سطح خاک و خود گلدان هم بفرست تا دقيق‌تر بگم مشکل بيشتر به نور مي‌خوره يا ريشه.

براي مطالعه نکات کامل‌تر درباره نگهداري گياهان آپارتماني و مشکلات برگ‌ها، حتماً مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

سلام و درود.
من حدود سه ماهه که جابجا شدم. از همون موقع گیاه شفلرم شروع به پلاسیده شدن کرد. اول فکر کردم بخاطر جابجاییه کمی تقویتی بهش دادم ولی فرقی نکرد امروز به پوسیده شدن ریشه شک کردم وقتی از خاک کشیدم بیرون فقط همین ریشه را داشت که داخل تصویر فرستادم. الان باید چیکار کنم؟
پاسخ‌ها و دیدگاه‌ها
1...

سلام! شفلراها بعد از جابجايي بعضي وقت‌ها قهر مي‌کنن، ولي وقتي مي‌گيد سه ماهه پلاسيده شده و الان هم موقع بيرون آوردن ديديد تقريباً ريشه‌اي باقي نمونده، داستان خيلي شبيه «پوسيدگي ريشه» به خاطر آبياري زياد، زهکش ضعيف، يا خاک سنگين مي‌شه. خلاصه‌اش اينه: ريشه که خفه بشه، گياه هم مثل ما وقتي نفسش بگيره، وا مي‌ره 😅

قدم اول: بررسي و پاکسازي گياه رو از خاک قبلي کامل جدا کنيد و ريشه/بخش پاييني ساقه رو با آب ولرم آروم بشوريد. هر قسمت قهوه‌اي، لهيده، بدبو يا ليز رو با قيچي يا تيغ ضدعفوني‌شده ببُريد تا به بافت سفت و روشن برسيد. اگر ريشه‌ها تقريباً از بين رفته‌اند، دنبال اين باشيد که آيا پايين ساقه هنوز سفت هست يا نه؛ اگر ساقه هم نرم و سياه شده باشد، بايد از قسمت‌هاي سالم‌تر قلمه بگيريد.

قدم دوم: ضدعفوني و خشک‌کردن زخم بعد از برش‌ها، محل بريدگي‌ها رو ۳۰ تا ۶۰ دقيقه در هواي آزاد بذاريد تا کمي خشک و پينه ببنده. اگر داريد، مي‌تونيد خيلي کم پودر دارچين يا قارچ‌کش (مثل کاربندازيم) روي زخم‌ها بزنيد. اين کار مثل چسب زخم براي شفلراست؛ البته چسب زخمِ گياهي! 🌿

قدم سوم: کاشت مجدد با خاک و گلدان درست گلدان حتماً سوراخ زهکش داشته باشه. خاک جديد بايد سبک باشه: ترکيبي مثل کوکوپيت/پيت + پرليت (يا خاک آماده‌ي سبک آپارتماني + پرليت) عاليه. اگر ريشه خيلي کم مونده، گلدان رو کوچک‌تر انتخاب کنيد؛ گلدان بزرگ با ريشه کم يعني خاک دير خشک مي‌شه و دوباره همون آش و همون کاسه.

قدم چهارم: آبياریِ نجات‌بخش (نه نجات‌کش!) بعد از کاشت، فقط يک آبياري خيلي سبک انجام بديد (در حدي که خاک نم‌دار بشه، نه باتلاق). بعدش تا وقتي حداقل ۳–۵ سانت بالاي خاک کاملاً خشک نشده آب نديد. شفلرا اينجا بيشتر از آب، به هوا و خشک شدن نسبي خاک نياز داره.

قدم پنجم: نور و دما براي ريکاوري گياه رو در نور زيادِ غيرمستقيم بذاريد (کنار پنجره روشن با پرده نازک). از آفتاب تند مستقيم و از باد کولر/پنکه دور باشه. دماي متعادل (حدود ۲۰ تا ۲۶ درجه) کمک مي‌کنه. فعلاً هم کوددهي ممنوع؛ وقتي ريشه نيست، کود مثل اينه که به آدمِ کم‌آب، قهوه غليظ بدي!

اگر ريشه تقريباً صفر است: قلمه‌گيري بهترين شانس اگر پايين ساقه نرم/پوسيده است يا ريشه عملاً وجود ندارد، از قسمت‌هاي سالم ساقه قلمه بگيريد: ۱۰–۱۵ سانت با ۲–۳ گره، برگ‌هاي پاييني حذف، سپس در پرليت مرطوب يا آب ريشه‌دارش کنيد. محيط روشن و گرم، رطوبت ملايم (کيسه شفاف با چند سوراخ) مي‌تونه کمک کنه. اينجوري شفلرا از نو متولد مي‌شه؛ مثل فيلم‌ها که قهرمان برمي‌گرده 😄

براي اينکه دقيق‌تر بگم شانس نجات چقدره، اگر ممکنه بفرماييد: خاک قبلي چه جنسي بود؟ هر چند وقت يک‌بار آبياري مي‌کرديد؟ و ريشه/ساقه بوي بد داشت يا نه؟ (همين سه تا سرنخ خيلي تعيين‌کننده است.)

براي کسب اطلاعات بيشتر، مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.

برای نمایش پرسش‌های بیشتر اسکرول کنید
ثبت پرسش جدید
درخواست رمز یکبار مصرف