فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

حنا یک گیاه استوایی دائمی است که به خاطر خوشه های زیبای گل ها و برگ های معطر قرمز، زرد، صورتی یا سفید که می توانند برای ایجاد رنگ مو، پارچه و پوست ارزشمند است. در ایالات متحده، حنا را می توان در فضای باز در مناطق 9b-11 کشت کرد.همچنین می توان پرورش حنا را به عنوان یک گیاه آپارتمانی در هر مکانی با نور خورشید و گرمای زیاد انجام داد.
نحوه پرورش گیاه حنا
نحوه پرورش گیاه حنا

حنا (lawsonia inermis) یک گیاه استوایی دائمی است که به خاطر خوشه های زیبای گل ها و برگ های معطر قرمز، زرد، صورتی یا سفید که می توانند برای ایجاد رنگ مو، پارچه و پوست ارزشمند است. در ایالات متحده، حنا (که معمولاً به عنوان Mehndi نیز شناخته می شود) را می توان در فضای باز در مناطق 9b-11 کشت کرد. همچنین می توان پرورش حنا را به عنوان یک گیاه آپارتمانی در هر مکانی با نور خورشید و گرمای زیاد انجام داد.

پرورش حناپرورش حنا

آماده سازی بذر برای پرورش حنا

1-بذر را از یک نهالستان یا تامین کننده معتبر تهیه کنید. انتظار نداشته باشید که دانه های حنا را در گلخانه محلی خود به راحتی پیدا  کنید. دانه های حنا اقلام خاصی هستند. ممکن است بهترین شانس را برای یافتن آنها به صورت آنلاین داشته باشید.

2-یک ظرف مناسب برای نگهداری بذر خود پیدا کنید. بذرها را تا زمانی که برای کاشت آماده شوید در یک ظرف دربسته و غیر شفاف نگهداری کنید. ظرف را در جای خنک و تاریک نگه دارید. اگر دانه ها در معرض رطوبت یا نور خورشید قرار بگیرند، ممکن است زودرس جوانه بزنند و پوسیده شوند. 

3-چند دستمال کاغذی و یک کیسه پلاستیکی جمع کنید. از دستمال کاغذی باکیفیت استفاده کنید تا در صورت خیس شدن متلاشی نشوند

4-گلدان های نهال کوچک بخرید. گیاهان جدید را در گلدان های کوچک شروع کنید حتی اگر قصد دارید در نهایت آنها را در بیرون بکارید. اطمینان حاصل کنید که گلدان ها دارای سوراخ های زهکشی در پایین هستند.

جوانه زدن بذر حنا

1-سطح رشد را آماده کنید. چند دستمال کاغذی صاف را روی هم قرار دهید. هدف ایجاد یک بالشتک ضخیم و محکم است که به عنوان انکوباتور دانه ها عمل می کند. 

2-آب اضافه کن. روی حوله های کاغذی آب سرد بپاشید بدون اینکه آنها را اشباع کنید. دستمال کاغذی باید مرطوب باشد، اما به اندازه کافی جامد باشد که بتوانید آنها را 

3-برای پرورش حنا دانه ها را اضافه کنید. یک دانه دانه وسط حوله کاغذی مرطوب بپاشید. تعداد زیادی دانه اضافه کنید، اما زیاده روی نکنید! شما باید بتوانید فضای سفید زیادی بین دانه ها و دستمال کاغذی ببینید. حوله های کاغذی را با دانه های داخل آن از وسط تا کنید

آماده کردن بذر ها برای جوانه زنی

4-دانه های سرد حوله های کاغذی تا شده را در کیسه قرار دهید. اگر لازم است حوله های کاغذی را بارها تا کنید تا جا بیفتند، خوب است. کیسه را ببندید و در یخچال قرار دهید. یخچال دمای زمستان را تکرار می کند و بذرها را برای "بهار" و جوانه زنی آماده می کند.

5-دانه ها را به یک مکان گرم و آفتابی منتقل کنید. پس از سه یا چهار روز، زیپلاک را از یخچال خارج کرده و در مکانی گرم مانند طاقچه یا ایوان آفتابگیر قرار دهید. گرما و نور باید تراکم ایجاد کنند که باعث جوانه زنی شود. 
بعد از اینکه کیسه Ziploc را از یخچال خارج کردید کمی باز بگذارید. این باعث گردش هوا می شود و احتمال کپک زدن دانه ها را کاهش می دهد. هدف تشویق یک محیط گرم و کمی مرطوب در داخل کیسه است.

6-صبر کنید تا بذرها تبدیل به نهال شوند. بعد از حدود یک هفته، دانه ها را بررسی کنید. به بررسی بذرها ادامه دهید تا زمانی که متوجه شوید آنها تبدیل به نهال شده اند. اگر سفید شدن آنها را ببینید، متوجه خواهید شد که در حال پیشرفت هستید! هر چه محیط گرمتر باشد، بذرها سریعتر جوانه می زنند. وقتی نهال ها به حدود نیم اینچ رسیدند، زمان کاشت آنها فرا رسیده است

کاشت گیاه حنا در خاک مناسب کاکتوس ها

1-گیاهان حنا را در مخلوط‌های خاکی تجاری موجود مناسب برای کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها بکارید. حنا در خاک هایی با pH بین 4.3 تا 8 رشد می کند. مواد آلی مانند کود باغی را برای تقویت رشد به خاک اضافه کنید. 

پرورش حنا - کاشت گیاه حناپرورش حنا - کاشت گیاه حنا

2-نهال ها را در گلدان های کوچک بکارید. می توانید چندین نهال را در یک گلدان بکارید (تعداد دقیق به اندازه گلدان های شما بستگی دارد.) مطمئن شوید که فضای زیادی بین نهال ها بگذارید تا بتوانید بعداً آنها را کنده و انتقال دهید.
حتی اگر قصد دارید نهال های حنا خود را در نهایت در زمین بکارید، آنها را در گلدان شروع کنید. در صورت تمایل می توانید پس از حدود 5 ماه با خیال راحت گیاهان را به زمین منتقل کنید.
نگهداری نهال های نابالغ در گلدان به شما این امکان را می دهد که از آنها در برابر عناصر محافظت کنید. می‌توانید در صورت نیاز گلدان‌ها را داخل آن بیاورید تا زمانی که به اندازه کافی قوی باشند که در برابر باد شدید، باران و غیره مقاومت کنند.

حنا به عنوان گیاه آپارتمانی

3-اگر در آب و هوای خنک زندگی می کنید، برنامه ریزی کنید که حنا خود را به عنوان یک گیاه آپارتمانی پرورش دهید. اگر دما به زیر 50 درجه فارنهایت (11 درجه سانتیگراد) برسد، گیاهان حنا در فضای باز زنده نمی مانند. هنگامی که گیاه حنا داخل آن است، آن را در مکانی گرم و آفتابی مانند طاقچه نگه دارید.
حتی اگر گیاه شما یک گیاه آپارتمانی گلدانی است، می توانید آن را در دمای گرم بیرون زیر نور خورشید بگذارید.
برای محافظت از گیاه خود در برابر سرمای غیرمنتظره در اوایل فصل، آن را در اوایل پاییز به داخل خانه ببرید.
گیاه خود را تا بهار در داخل خانه نگهداری کنید، پس از اینکه تهدید جبهه سرما فروکش کرد

4-در مناطق باغبانی 9b-11 زندگی می کنید، گیاه حنا خود را در زمین بکارید. در این مناطق، گیاهان حنا در فضای باز رشد می کنند. اگر از آنها مراقبت می کنید، انتظار داشته باشید که ارتفاع گیاهان در فضای باز در عرض 5 سال به حدود 8 فوت (2.4 متر) برسد. 
با مراجعه به نقشه منطقه سختی گیاهان وزارت کشاورزی ایالات متحده، دریابید که در چه منطقه باغی هستید.

5-به خاطر داشته باشید که عادت رشد حنا شبیه درختچه یا درخت است. اگر حنا را در بیرون کاشتید، مطمئن شوید که در زمان بلوغ، فضای کافی برای رشد بلند و پهن داشته باشد.

6-به یاد داشته باشید که حنای بالغ خاردار است. گیاه حنا را در زمینی که تردد زیاد پا دارد، در زمین نکارید. رهگذران ممکن است توسط خارها ضربه بخورند. یک گیاه بالغ حنا می تواند به عنوان یک مانع امنیتی طبیعی برای جلوگیری از مزاحمان عمل کند. 

آبیاری صحیح

1-وقتی خاک خشک شد به گیاهان حنا آبیاری کنید. گیاهان حنا در گرما رشد می کنند و پس از ایجاد شدن بسیار مقاوم به خشکی هستند. اجازه دهید خاک گیاه حنا شما کاملا خشک شود، سپس آن را به یکباره با آب اشباع کنید. 

2-از آبیاری کم در روز یا یک روز در میان به گیاهان حنا خودداری کنید. گیاهان حنا شرایط خشک را ترجیح می دهند. هنگامی که خاک گیاه به طور مداوم مرطوب است، پوسیدگی یا پوسته شدن ریشه می تواند ایجاد شود.

3-مطمئن شوید که گلدان گیاه حنای داخل خانه شما به درستی زهکشی می کند. پس از آبیاری باید آب اضافی از گلدان خارج شود. یک نعلبکی زیر گیاه قرار دهید تا آب اضافی جمع شود و بعد از آبیاری نعلبکی را خالی کنید.


مراقبت از گیاه حنا

اگر در باغچه های 9b-11 زندگی نمی کنید، گیاه حنای گلدانی خود را در زمستان به داخل خانه منتقل کنید. قرار گرفتن در معرض سرما می تواند به گیاه شما آسیب برساند یا از بین ببرد.

برای پرورش حنا آفات را درمان کنید.
اگر گیاه حنا شما دچار شته شد، آن را با محلول آب و صابون اسپری کنید تا حشرات از بین بروند. اگر گیاه شما فلس کرد، به یک مرکز باغ معتبر مراجعه کنید که می تواند یک حشره کش مناسب را توصیه کند که بدون آسیب رساندن به گیاه حنا، فلس را از بین ببرد. 
اگر گیاه شما دچار شته یا فلس شد، ساقه ها و برگ های آسیب دیده را کوتاه کنید و فوراً آنها را دور بریزید.


برای پرورش حنا گیاه خود را کود دهید

 برای به حداکثر رساندن رشد گل و برگ، گیاه خود را کود دهید. همیشه از کودها با قدرت رقت توصیه شده یا کمتر استفاده کنید. هرگز کود را بیشتر از مقدار توصیه شده به خصوص برای نهال ها و گیاهان جوان استفاده نکنید. به دنبال کودی با رتبه بندی نیتروژن-فسفر-پتاسیم 
NPK 1-2-1 باشید تا رشد متعادل را تشویق کنید. 
در حالت ایده‌آل، یک بار، در بهار، زمانی که متوجه رشد جدید می‌شوید، گیاهان چند ساله را کود دهید. کود دهی بیش از حد می تواند گیاهان را بسوزاند یا از بین ببرد

نور مناسب گل حنا :

یکی از شرایط نگهداری و پرورش حنا فراهم کردن نور برای گلدهی و رشد می باشد سعی کنید گیاه را در محلی پر نور و به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید، ولی در زمستان برای فراهم کردن شرایط گلدهی مجدد حتما روزانه چند ساعت را در مقابل نور آفتاب قرار دهید. اگر گیاه را در حیاط و باغچه میکارید سعی کنید محلی را انتخاب کنید که حداقل در زمان نور ظهر تابستان در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد.

خاک مناسب گل حنا :

برای پرورش حنا خاک باید دارای رطوبت باشد. برای این منظور می‌توان در هنگام کاشت مقداری خاک حاصلخیز پیت ماس را به خاک باغچه اضافه کنیم. از کود ورمی کمپوست نیز برای تقویت استفاده میکنیم. برای کاشت در گلدان مقداری خاک باغچه + پیت ماس+ ورمی کمپوست را مخلوط کرده و داخل گلدان با زهکشی مناسب ریخته.

هرس گل حنا :

گاهی ساقه های این گیاه بسیار بلند می‌شود که در این حالت می‌توان نیمی از طول ساقه را کوتاه کرد تا علاوه بر تحریک رشد. ساقه‌های جانبی گیاه به تولید گل بیشتر تحریک شود البته توجه داشته باشید که ساقه‌ها نباید به کمتر از ۱۰-۱۵ سانت کوتاه شوند.





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.