فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۱۴         
  

گیاهان فوشیا گیاهان چندساله زیبایی با شکوفه‌های صورتی روشن، بنفش، سفید یا نارنجی هستند. از آنجایی که شکوفه‌ها به سمت پایین آویزان هستند، در سبدهای آویز یا گلدان‌ها فوق‌العاده به نظر می‌رسند. یک بوته بزرگ از فوشیا، رنگی زیبا به باغچه خانه شما می‌بخشد. با مراقبت از گل فوشیا از شکوفه‌های زیبای این گل در اواخر بهار و تابستان لذت خواهید برد.
نحوه مراقبت از گل فوشیا یا گل آویز
نحوه مراقبت از گل فوشیا یا گل آویز
گیاهان فوشیا گیاهان چندساله زیبایی با شکوفه‌های صورتی روشن، بنفش، سفید یا نارنجی هستند. از آنجایی که شکوفه‌ها به سمت پایین آویزان هستند، در سبدهای آویز یا گلدان‌ها فوق‌العاده به نظر می‌رسند. یک بوته بزرگ از فوشیا ، رنگی زیبا به باغچه خانه شما می‌بخشد. با نگهداری مناسب از آنها از شکوفه‌های زیبای این گل در اواخر بهار و تابستان لذت خواهید برد .

مراقبت از گل فوشیامراقبت از گل فوشیا

آبیاری و تغذیه گیاه

مرحله 1:آزمایش خاک قبل از آبیاری

1- برای مراقبت از گل فوشیا قبل از آبیاری گیاه، خاک را هر روز آزمایش کنید. انگشت خود را 1 اینچ (2.5 سانتی‌متر) در خاک بچسبانید تا رطوبت را احساس کنید. اگر احساس می‌کنید خاک خشک شده و یا اگر انگشتانتان را به هم می‌مالید و تکه‌هایی از خاک خشک پوسته‌پوسته می‌شود، وقت آن است که یک آبیاری خوب انجام دهید .

·  اگر خاک مرطوب است، 12 تا 24 ساعت صبر کنید تا دوباره خاک را بررسی کنید .

·  آبیاری روزانه به ویژه در ماه‌های گرم تابستان بسیار مهم است .

·        بیشتر فوشیاها دوست دارند هر روز آبیاری شوند، اما آبیاری کم یا بیش از حد می‌تواند باعث پژمرده شدن برگ‌ها شود، بنابراین عاقلانه است که ابتدا خاک را بررسی کنید .

·        شکوفه های آویزان سریعتر از گلدان های ایستاده خشک می‌شوند، بنابراین ممکن است لازم باشد خاک را دو بار در روز آزمایش کنید (مخصوصا در روزهای گرم یا خشک) .
مراقبت از گل فوشیا - آبیاری و تغذیه گیاهمراقبت از گل فوشیا - آبیاری و تغذیه گیاه

مرحله 2:آبیاری

 2- برای مراقبت از گل فوشیا آب را روی خاک بریزید تا از ته گلدان خارج شود. با ریختن آب، روی پایه گیاه شروع کنید و سپس تمام سطح خاک را آبیاری کنید. آبیاری را تا زمانی ادامه دهید که متوجه چکیدن آب از ته گلدان شوید .

هدف این است که خاک به طور یکنواخت مرطوب بماند اما خیس نشود .

اگر آب از سوراخ‌های زهکشی خارج نمی‌شود، ممکن است مسدود شده باشند یا خاک زهکشی مناسبی نداشته باشد (در این صورت باید گیاه را دوباره در خاک یا گلدان دیگری بکارید) .

مرحله 3: هفته ای2تا3 بار آبیاری در پاییز

3- برای مراقبت از گل فوشیا در پاییز هفته ای 2 تا 3 بار گیاه را آبیاری کنید. پس از پایان تابستان، آبیاری گیاه فوشیا را یک روز در میان یا فقط دو بار در هفته شروع کنید. همیشه ابتدا خاک را با انگشت خود آزمایش کنید - اگر خاک خشک است، آبیاری را ادامه دهید و حتی اگر اندکی رطوبت داشت، یک روز دیگر صبر کنید و دوباره خاک را بررسی کنید.

·  فقدان آب در پاییز، گیاه را برای خواب زمستانی آماده می‌کند تا بتواند دوباره انرژی بگیرد و شکوفه‌های زیبایی در بهار رشد دهد !

مرحله 4:آبیاری هر 3تا4 هفته در زمستان

 4- برای مراقبت از گل فوشیا آبیاری خود را به 8 اونس (240 میلی‌لیتر) هر 3 تا 4 هفته در زمستان محدود کنید. بگذارید خاک از اواسط نوامبر تا اوایل مارس نسبتاً خشک شود (ماه‌های دقیق بسته به محل زندگی شما متفاوت است). یک قانون خوب این است که آن را با 8 اونس (240 میلی‌لیتر) آب هر 3 هفته یا هر ماه آبیاری کنید، اما همچنین می‌توانید خاک را با انگشت خود بررسی کرده تا ببینید آیا خاک خشک شده است یا خیر. اگر هست، آبیاری را ادامه دهید و 3 تا 4 هفته دیگر صبر کنید تا دوباره آن را آبیاری کنید .


·   گیاه در طول زمستان در فاز خواب خود خواهد بود و وظیفه شما این است که مطمئن شوید خاک خشک نمی‌شود - کمی خشک شدن مشکلی ندارد 

مرحله 5:کود دادن هفته ای یک بار در بهار و تابستان

 5- برای مراقبت از گل فوشیا ماه های بهار و تابستان هفته ای یکبار به گیاه کود بدهید. از کودهایی با مقادیر مساوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم استفاده کنید—ترکیب 20-20-20 یا 16-16-16 عالی است. مقدار کود مورد نیاز شما به‌اندازه گلدان بستگی دارد، اما همیشه باید دستورالعمل روی بسته را مطالعه کنید .

·  به‌عنوان‌مثال، اگر یک گلدان 12 اینچی (30 سانتی‌متری) را کود می‌دهید، ممکن است برای هر 33 اونس (980 میلی‌لیتر) آب از 7 قطره کود مایع استفاده کنید یا 3 تا 4 قاشق غذاخوری (15 تا 20 گرم) دانه‌های گرانول را به خاک اضافه کنید.

·  اگر گیاه شما بیرون از خانه است، 2 هفته قبل از آوردن آن به داخل برای ماه‌های سردتر، کوددهی را متوقف کنید .

·  پودر استخوان نیز یک کود عالی برای فوشیا است. شما می‌توانید آن را از هر فروشگاه گل و گیاهی خریداری کنید .

 
کود دادن هفته ای1بار در بهار و تابستانکود دادن هفته ای1بار در بهار و تابستان

انتخاب مکان مناسب

مرحله 6: آفتاب صبح و سایه بعد از ظهر

 1- برای مراقبت از گل فوشیا مکانی را انتخاب کنید که آفتاب صبح و سایه بعدازظهر داشته باشد. اگر گیاه گلدانی یا آویزان دارید، آن را در نزدیکی پنجره‌ای که رو به شرق، جنوب یا غرب است، قرار دهید تا نور کاملی به آن برسد. اگر می‌خواهید فوشیا خود را بیرون بگذارید، آن را در ایوانی سایه‌دار، زیر سایه‌بان یا زیر درختی با شاخ‌وبرگ زیاد قرار دهید .

· فوشیا می تواند نور مستقیم را تحمل کند اما نور آفتاب گرم بعدازظهر ممکن است برگ‌ها را بسوزاند.

مرحله 7:قرار ندادن در مکان های بادخیز

 2- برای مراقبت از گل فوشیا  از قراردادن گیاه خود در مکان‌های بادخیز خودداری کنید. فوشیاها ظریف هستند - به خصوص شکوفه‌ها - بنابراین مطمئن شوید که گیاه شما در مقابل بادهای شدید محافظت می‌شود. اگر گلدان شما داخل خانه است، آن را در محلی به دور از پنکه یا دریچه قرار دهید.

·  باد شدید می‌تواند گیاه را خیلی سریع خشک کند و اگر بیرون به‌اندازه کافی گرم باشد، بادهای گرم می‌توانند باعث استرس گرمایی شوند .

مرحله 8:نگهداری در دمای 60تا75

3-برای مراقبت از گل فوشیا  گیاه خود را در مکانی با دمای 60 تا 75 درجه فارنهایت (15 تا 24 درجه سانتیگراد) نگهداری کنید. گیاه را در اتاقی با دمای متوسط ​​ قرار دهید. اگر ترجیح می‌دهید آن را بیرون نگه دارید، پیش‌بینی هوای آن روز را بررسی کنید تا مطمئن شوید که دما هوا ملایم و دلپذیر است. بسته به جایی که زندگی می‌کنید، اواخر بهار و اوایل پاییز زمان خوبی برای قراردادن فوشیا در خارج از خانه است.

·  دمای بیش از 76 درجه فارنهایت (24 درجه سانتیگراد) از رشد شکوفه‌های زیبای گیاه جلوگیری می‌کند .

· اگر فوشیا شما در خارج از خانه است، می‌تواند دمای یک‌شبه بین 50 تا 60 درجه فارنهایت (10 تا 15 درجه سانتیگراد) را تحمل کند .

مرحله 9:قرار ندادن در یخبندان

4-برای مراقبت از گل فوشیا  فوشیاهای فضای باز را قبل از اولین یخ‌بندان پاییز به داخل منتقل کنید. زمانی که سپتامبر یا اکتبر شروع شد، گیاه را از بیرون به داخل جابه‌جا کنید. آن را نزدیک پنجره قرار دهید، اما نه در کنار آن، تا برگ‌ها با شیشه سرد تماس نداشته باشند.

·   منطقه کشاورزی شهر خود را بررسی کنید تا ببینید چه زمانی می‌توانید انتظار اولین یخ‌بندان را داشته باشید .

·  برگی که به یک پنجره سرد برخورد کند ممکن است از سرما بسوزد .

انتخاب مکان مناسب فوشیاانتخاب مکان مناسب فوشیا

هرس گل فوشیا

مرحله 10:هرس کردن

 1-گیاه را در اوایل بهار قبل از دوره رشد هرس کنید. صبر کنید تا آخرین یخ‌بندان بگذرد و جوانه‌های جدیدی را مشاهده خواهید کرد که روی گیاه شکل می‌گیرند. از قیچی باغچه برای قطع شاخه‌های مرده یا شکسته با زاویه 45 درجه درست بالای گره‌های روی گیاه استفاده کنید .

برش با زاویه 45 درجه به جلوگیری از بیماری کمک می‌کند و به گیاه اجازه می‌دهد رطوبت و مواد مغذی بیشتری دریافت کند .

اگر گیاه شما در گلدان یا داخل خانه است، تنها زمانی آن را هرس کنید که گیاه تنها 4 اینچ (10 سانتی‌متر) تا 8 اینچ (20 سانتی‌متر) از سطح خاک بالاتر باشد .

مرحله 11:بریدن بالای گره دوم یا سوم


2- برای مراقبت از گل فوشیا بالای گره های دوم یا سوم که 2 برگ دارند را ببرید. گره ها را از پایه ساقه اصلی به سمت بالا بشمارید. هنگامی که به گره دوم یا گره سوم رسیدید، تیغه قیچی خود را درست بالای آن قرار دهید و برش دهید .

·  ممکن است به نظر برسد که در هرس کردن زیاده‌روی کرده‌اید، اما این به فوشیا شما اجازه می‌دهد تا سالم‌تر و قوی‌تر رشد کند !

· در صورت تمایل هر یک از قلمه‌های طولانی‌تر و سالم‌تر را ذخیره و تکثیر کنید .

مرحله 12:جداکردن شکوفه و غلاف های افتاده

3-شکوفه ها و غلاف های افتاده را در پایه شکوفه بردارید. انگشتان خود را درست در کنار غلاف دانه های پیازدار بین شکوفه ها و ساقه ها قرار دهید. ساقه را نیشگون بگیرید و آن را بچرخانید تا شکوفه و غلاف آن جدا شود .

غلاف ها در واقع حاوی دانه هستند. اگر آنها را نچینید، ممکن است گیاه شما به جای شکوفه، در حصار غلاف قرار بگیرد.  

مرحله 13:نصف کردن گیاهان در اواخر پاییز

4-برای مراقبت از گل فوشیا  در اواخر پاییز گیاهان فضای باز را نصف کنید. اگر گیاهان فوشیا شما بیرون هستند، باید حداقل نیمی از گیاه را هرس کنید تا برای فاز خواب آماده شود. ساقه‌ها را در بالای گره‌ها قطع کنید و اندام‌های مرده‌ای را که می‌بینید جدا کنید تا زمانی که گیاه تقریباً به نصف اندازه قبلی برسد.

· ممکن است نصف کردن گیاه بیش از حد به نظر برسد، اما چیزی که باقی می‌ماند یک ستون فقرات محکم برای تحریک رشد جدید در بهار خواهد بود .

· اگر گیاه شما در فضای باز کنار دیوار رشد می‌کند، با جداکردن ساقه‌هایی که از دیوار بالا می‌روند، آن را تشویق کنید تا به طرفین رشد کند .

 
قرار ندادن فوشیا در یخبندانقرار ندادن فوشیا در یخبندان


مقابله با آفات و بیماری‌ها

مرحله 14:آویزان کردن تله

1- برای مراقبت از گل فوشیا  تله های چسبنده را در بالا و اطراف گیاه آویزان کنید تا از شر مگس های سفید خلاص شوید. چند ورقه زرد چسبنده را از هر فروشگاه لوازم باغ خریداری کنید و آنها را در بالا یا اطراف گیاهان آویزان کنید تا آنها را به دام بیندازند. همچنین می‌توانید ورقه‌های زرد کوچک را به خاک اطراف لبه فوشیا گلدانی بچسبانید.

·  یک بسته 3 تا 5 تله چسبنده معمولاً 4 تا 6 دلار قیمت دارد و می‌توانید آنها را به‌صورت آنلاین یا از هر فروشگاه گل و گیاهی خریداری کنید .

· گیاهان فضای باز بیشتر مستعد ابتلا به مگس سفید هستند .

مرحله 15:شستن سطح زیرین برگ ها

سطح زیرین برگ‌ها را هفته‌ای 1 تا 2 بار بشویید تا شته‌ها از بین بروند. اگر متوجه شدید که برگ‌ها پیچ خورده یا زرد می‌شوند، از شیلنگ برای شستن سطح زیرین برگ‌ها استفاده کنید. نازل شلنگ را از سمت پایین به بالا بگیرید تا بتوانید قسمت‌های زیرین گیاه را شستشو دهید. اگر گیاه شما داخل است، از نازل سینک آشپزخانه خود برای شستن برگ‌ها استفاده کنید .

· شته‌ها همچنین در هنگام مکیدن شیره، ماده چسبنده‌ای روی برگ‌ها باقی می‌گذارند .

مرحله 16:صابون حشره کش

برگ‌ها را با صابون حشره کش اسپری کنید تا تریپس و شپشک آرد آلود را از بین ببرید. یک بطری اسپری را با 16 اونس مایع (470 میلی‌لیتر) آب پر کنید و 1⁄2 قاشق چای‌خوری (2.5 میلی‌لیتر) را به 1 قاشق چای‌خوری (4.9 میلی‌لیتر) صابون حشره‌کش اضافه کنید (یا هر مقداری که روی بسته‌بندی توصیه شده باشد). بطری را تکان دهید و برگ‌ها را با مخلوط اسپری کنید .

· همچنین می توانید از روغن چریش استفاده کنید یا صابون حشره کش خود را بسازید .

مرحله 17:برش دادن برگ ها

برای التیام زنگ فوشیا، برگ‌ها را تا روی چوب برش دهید. اگر لکه‌های نارنجی رنگی در سطح زیرین برگ‌ها مشاهده کردید، از قیچی هرس استفاده کنید تا همه شاخه‌ها و شاخ‌وبرگ‌ها را تا ساقه‌های اصلی برش دهید. گیاه بیمار را قرنطینه کنید تا بیماری قارچی به فوشیاهای اطراف سرایت نکند.

· سایر علائم زنگ فوشیا شامل ریزش یا تغییر شکل برگ‌ها یا لکه‌های دایره‌ای زردرنگ در بالای برگ‌ها است .

· اگر فقط چند برگ را مشاهده کردید که نشانه‌های زنگ فوشیا را نشان می‌دهند، فوراً آن‌ها را بردارید و تا چند روز آینده به بقیه گیاه را زیر نظر داشته باشید .

همچنین می‌توانید از قارچ‌کش‌هایی مانند تبوکونازول یا تریتیکونازول استفاده کنید، اما اینها می‌توانند بیش از آنکه مفید باشند، مضر واقع شوند. اگر قصد استفاده از آنها را دارید، روی چند برگ اسپری کنید و یک هفته صبر کنید تا ببینید آیا گیاه می‌تواند سم‌پاشی کامل قارچ‌کش را تحمل کند یا خیر؟

مرحله 18:کاشتن گیاه در خاک تازه

اگر متوجه هرگونه هاگ خاکستری یا تیره رنگی شدید، گیاه را در خاک تازه بکارید. برگ‌ها و ساقه‌ها را از نظر وجود توده‌های تیره، خاکستری یا قهوه‌ای بررسی کنید، زیرا اینها می‌توانند نشانه یک بیماری قارچی به نام سوختگی بوتریتیس باشند. گیاه را از گلدان فعلی خارج کرده و در خاکی با زهکشی خوب که دارای پرلیت و ورمیکولیت بیشتر و پیت ماس ​​ کمتری است، دوباره بکارید.

· از هرگونه ترکیب حاوی سیلت یا خاک رس خودداری کنید زیرا این 2 ماده رطوبت بیش از حد را حفظ می‌کنند .

 

هرس گل فوشیاهرس گل فوشیا
 

گلدان گیاهان فوشیا

مرحله 19:خاک پیت، ورمیکولیت یا پرلیت

برای اطمینان از زهکشی خوب از خاک پیت، ورمیکولیت یا پرلیت استفاده کنید. به دنبال یک ترکیب خاک خوب باشید که مخصوص گیاهان گلدار باشد. میزان پیت ماس، ورمیکولیت و پرلیت را در پشت بسته بررسی کنید. از خاک باغچه برای گیاهان فوشیا گلدانی خود استفاده نکنید زیرا زهکشی مناسبی دارند و ممکن است منجر به پوسیدگی ریشه شود .

· خاک عالی مقداری رطوبت را حفظ می‌کند، اما اجازه می‌دهد تا به‌اندازه کافی هوادهی شود تا ریشه‌ها خیلی خیس نشوند .

· خاک کوکوپیت (با نام تجاری الیاف کویر) نیز یک گزینه عالی برای فوشیا است زیرا به سست شدن بافت مخلوط خاک رس مانند کمک می‌کند .

مرحله 20:پر کردن4/3 گلدان

4/3 یک گلدان 12 اینچی (30 سانتی‌متری) را پر کنید. خاک را داخل گلدان بریزید و آن را به آرامی فشار دهید. مطمئن شوید که گلدانی با سوراخ‌های زهکشی بزرگ انتخاب کنید تا آب بتواند تا آب بتواند به طور مؤثر تخلیه شود .

· شما می توانید تا 6 گیاه کوچک را در یک گلدان 12 اینچی (30 سانتی‌متری) بکارید - تعداد زیاد گیاهان در یک گلدان به معنای هرس کمتر و شکوفه دادن سریعتر در تابستان است.

مرحله 21:بوته های کوچک

هر بوته کوچک فوشیا را در بالای خاک قرار دهید. اگر نهال‌های کوچک خریداری کرده‌اید؛ حداکثر 6 گیاه کوچک 3 اینچی (7.6 سانتی‌متری) را در کنار هم در مرکز گلدان قرار دهید، مطمئن شوید که هیچ گیاهی در 1 اینچ (2.5 سانتی‌متر) از لبه گلدان قرار نگیرد .

اگر گیاه موجود را دوباره در گلدان دیگری می‌کارید، گلدان را به طرفین بچرخانید و سیستم ریشه را از خاک بیرون بکشید و تا آنجا که می‌توانید خاک قدیمی را از ریشه گیاه جدا کنید .

اگر در حال تکثیر قلمه‌های 2 اینچی (5.1 سانتی‌متری) تا 4 اینچی (10 سانتی‌متری) هستید، باید گلدان را با خاک پر کنید و سپس قلمه‌ها را در عمق 2 اینچی (5.1 سانتی‌متر) خاک قرار دهید تا بتوانند تنهایی قائم بایستند.

نصف کردن گیاهان در اواخر پاییزنصف کردن گیاهان در اواخر پاییز

مرحله 22:  1/2 مشت خاک

تا 1⁄2 اینچ (1.3 سانتی‌متر) زیر لبه گلدان چند مشت خاک در گلدان بریزید. از دستان خود برای پخش کردن خاک در گلدان استفاده کنید، از مرکز شروع کنید و دست خود را به سمت لبه‌های گلدان حرکت کنید

به آرامی خاک اطراف هر گیاه را مسطح کنید و مطمئن شوید که حفره‌های هوایی وجود ندارد .

مطمئن شوید که قسمت بالای خاک هر فوشیا کوچک‌تر تا 1⁄2  اینچ (1.3 سانتی‌متر) از بالای گلدان فاصله داشته باشد. به این ترتیب، زمانی که گلدان را با خاک پر می‌کنید، یکنواخت دیده می‌شود .

مرحله 23:آبیاری پس از کاشت

پس از کاشت گیاه در گلدان جدید، گیاه را به خوبی آبیاری کنید. تا زمانی پایه فوشیا رت آبیاری کنید که آب از کف گلدان خارج شود. نکته کلیدی این است که مطمئن شوید که خاک خشکی در گلدان باقی نماند تا ریشه‌ها رشد کنند.

· اگر فوشیا را به یک گلدان آویزان منتقل کرده‌اید، آن‌قدر آبیاری کنید که به مدت 3 ثانیه آب از پایین چکه کند .

· گیاهان جدید را حداقل تا 6 هفته پس از کاشت مجدد کود ندهید زیرا باعث می‌شود سیستم ریشه در حالی که هنوز در تلاش است تا با محیط جدید خود سازگار شود تحت فشار قرار گیرد.

مقابله با آفات و بیماری‌های فوشیامقابله با آفات و بیماری‌های فوشیا





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.