فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

برگهای گیاه از طریق فرایندی به نام فتوپریودیسم (تناوب نوری) رنگ قرمز ایجاد میکند. فرایند تناوب نوری در واکنش به مقدار مشخصی نور و سپس عدم وجود آن صورت میگیرد.
پرورش گیاهان زینتی: روش قرمز کردن بنت قنسول
پرورش گیاهان زینتی: روش قرمز کردن بنت قنسول

چرخه زندگی بنت قنسول ( Poinsettia ) ممکن است به نظر کمی پیچیده برسد اما این گیاه روز کوتاه، باید شرایط خاصی داشته باشد تا شکوفه کند.

زیستگاه اصلی بنت قنسول

برای درک و شناخت کامل بنت قنسول، ابتدا باید ببینیم محیط زیست اصلی این گیاه زیبا چگونه بوده است. بنت قنسول گیاه بومی امریکای مرکزی تا نزدیک جنوب مکزیک است. انسانها پس از کشف این گیاه مسحور شکوفه های قرمز روشن آن شدند و اقدام به کاشت و پرورش و تکثیر آن کردند.

علت قرمزی بنت قنسول چیست؟

بسیاری از افرادی که به بنت قنسول علاقه دارند، میخواهند بدانند چه کاری باید انجام دهند تا این گیاه قرمز رنگ شوند. در واقع برگهای گیاه از طریق فرایندی به نام فتوپریودیسم (تناوب نوری) رنگ قرمز ایجاد میکند. فرایند تناوب نوری در واکنش به مقدار مشخصی نور و سپس عدم وجود آن صورت میگیرد. طی این فرایند برگها از رنگ سبز به قرمز (صورتی یا سفید) تبدیل میشوند. رنگ نهایی برگها بستگی به گونه ای دارد که پرورش میدهید.

در واقع بسیاری افراد برگهای قرمز رنگ بنت قنسول را با گل اشتباه میگیرند. در حالی که در واقع بخش مرکزی گیاه حاوی گلهای زرد رنگ کوچک است (شکل زیر).

چکار کنیم که برگهای بنت قنسول قرمز رنگ شوند؟

برای این که برگهای گیاه بنت قنسول تبدیل به قرمز شود باید زمان نور دهی به آن را کم کنید. تشکیل گل در این گیاه با دوره های تاریکی تحریک میشود. در طول روز گیاه نیاز به نور بسیار زیادی نیاز دارد تا انرژی کافی برای تولید رنگ جذب کند. اما شب هنگام نباید هیچ نوری به گیاه برسد. حداقل دوازده ساعت در شب باید گیاه بدون نور بماند. برای اطمینان از عدم دریافت نور میتوانید گلدان بنت قنسول را شب هنگام در کمد یا جعبه بگذارید و روی آن را بپوشانید.

گلدهی بنت قنسول

برای گلدهی بنت قنسول هم باید ترفندی به کار بگیرید. برای این که این گیاه مجددا گل بدهد باید چرخه زندگی آن را تکرار کنید. پس از این که گلدهی گیاه متوقف شد و فصل آن به پایان رسید، مقدار آبیاری آن را محدود کنید تا گیاه تا فصل بهار به خواب زمستانی برود. سپس در اوخر زمستان یا اوایل بهار آبیاری منظم را از سر بگیرید و به گیاه کود بدهید. گیاه را تا حدود 15 سانتیمتر از سطح گلدان هرس کنید و تعویض گلدان انجام دهید.

در صورت تمایل میتوانید گیاه بنت قنسول را در تابستان در ناحیه آفتابگیر و محافظت شده بیرون قرار دهید. نوک شاخه ها را بچینید تا رشد جوانه های جدید را تقویت کنید.

با فرا رسیدن پاییز و کوتاه شدن روزها، میزان کود دهی را کاهش دهید و گلدان بنت قنسول را به داخل منزل بیاورید. دوباره آبیاری را محدود کنید و دمای محیط را بین 16 تا 21 درجه سانتیگراد در طول روز تنظیم کنید. شب هنگام تاریکی کامل و دمایی در حدود 15 درجه سانتیگراد برای گیاه فراهم کنید. همین که برگچه های گل به رنگ نهایی خود رسیدند میتوانید مدت تاریکی را کاهش داده و آبیاری را افزایش دهید.  





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.