فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

اگر چند سال درخت به ژاپنی را هرس نکنید، ممکن است با درختی شلوغ و بد شکل و کم محصول مواجه شوید.
کاشت و پرورش به: نکات مهم در هرس درخت به ژاپنی
کاشت و پرورش به: نکات مهم در هرس درخت به ژاپنی

درخت به ژاپنی به شکوفه های صورتی و نارنجی زیبایش شهرت دارد. برخی افراد درخت به را به خاطر لذت بردن از گلهای زیبای بهاری اش میکارند. با این حال اکثر افرادی که درخت به پرورش میدهند میخواهند از میوه آن نیز بهره ببرند. میوه درخت به از گلهای آن به وجود می آید. اگر چه این درختچه میوه ای نیاز کمی به نگهداری و رسیدگی دارد اما هرس کاری این درخت میوه برای ایجاد چارچوبی در درخت که بتواند گلدهی و میوه دهی فراوان را پشتیبانی کند، لازم است. در اینجا نکات مهمی در مورد هرس درخت به یاد میگیرید.

اهمیت هرس درخت به

برای هرس درخت به باید بین پاییز و بهار (پیش از برگ دادن درخت در بهار) اقدام کنید. این قاعده در مورد بیشتر درختچه هایی که در بهار گل میدهند صادق است. معمولا هرس سبک درست پس از گلدهی انجام میشود اما هرس ساختاری و شدید در زمستان در هنگام خواب گیاه باید صورت بگیرد.

هرس نکردن درخت به میتواند منجر به ضعیف و لگی ( leggy ) شدن و بلند شدن بیش از حد گیاه شود. هرس به ژاپنی به گیاه کمک میکند جوانه های جدید زیادی تولید کند. از آنجایی که گلها و میوه های این درختچه تنها در شاخه های جدید رشد میکنند، جوانه جدید برای گیاه بسیار مهم است. بنابراین مراقب شاخه های کوچک جانبی که قرار است گل و میوه بدهند باشید.

هنگامی که به را خوب و درست هرس کنید میتوانید از ایجاد چارچوب باز که امکان میوه دهی زیاد را فراهم می سازد اطمینان حاصل کنید.

نکاتی که هنگام هرس به باید رعایت کنید

یکی از اهداف هرس درخت به این است که فضا در مرکز درخت باز شود. بنابراین جوانه ها و شاخه های جدید داخل درخت را پیدا کنید و در این ناحیه درخت به را هرس کنید. اگر این کار را در زمان خواب گیاه در زمستان انجام میدهید گیاه خیلی راحت تر آن را تحمل میکند. با این حال از آنجایی که گلدهی درخت به ژاپنی در شاخه های یکساله صورت میگیرد بریدن شاخه ها در زمستان باعث حذف جوانه های گل میشود.

یک چهارم شاخه های قدیمی درخت که نزدیک به زمین هستند را هرس کنید. بلندترین شاخه ها را تا جوانه های جانبی هرس کنید. در حالی که به ژاپنی را هرس میکنید تمام شاخه های مرده، آسیب دیده یا شلوغ و در هم فرو رفته را نیز جدا کنید. هرس این شاخه ها را کامل و تا نزدیک به تنه درخت انجام دهید. همیشه از قیچی باغبانی تیز و ضد عفونی شده با محلول آب و سفید کننده (مانند وایتکس) برای هرس استفاده کنید.


شکل- هرس جوان سازی درخت به با بریدن شاخه ها از نزدیکی سطح زمین انجام میشود. 


چگونه درخت به ژاپنی را هرس کنیم؟

اگر چند سال درخت به ژاپنی را هرس نکنید، ممکن است با درختی شلوغ و بد شکل و کم محصول مواجه شوید. ساده ترین راه جوان سازی درختچه به این است که اوایل بهار آن را کامل تا نزدیک به سطح خاک هرس کنید. درخت به دوباره از ریشه رشد میکند و به صورت گیاهی کوتاه پر از شکوفه و گل در می آید. البته توجه داشته باشید تنها هر سه تا پنج سال یک بار به این صورت درخت را هرس کنید. در صورتی که درختچه بیش از یک شاخه مرده دارد این کار را انجام ندهید. جوان سازی درخت به را در صورتی انجام دهید که درخت به نظر جنگلی شده و میوه کمی تولید میکند. توجه داشته باشید که درخت به ژاپنی سال اول پس از هرس اصلا شکوفه نمیدهد. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.