فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  


 ریشه گیاه :

ریشه قسمت زیرزمینی گیاه می باشد .
از نسبت وزن ریشه به وزن کل گیاه اطلاع دقیقی در دست نیست.

هرچه ریشه ظریف تر بوده، توسعه بیشتر و سطح زیادتری داشته باشددر جذب آب و املاح موفق تر خواهد بود. ریشه های عمیق ، محکم و توسعه یافته در نگهداری گیاه و مقاومت آن در برابر خوابیدگی و کنده شدن بوته از خاک در زمان برداشت ساقه یا میوه مهم می باشند. ریشه های قطور محل ذخیره مواد غذایی نیز هستند.

مقدار ذخیره مواد غذایی در ریشه گیاهان یکساله اهمیت خیلی زیادی ندارد،اما در ریشه گیاهان چندساله بسیار مهم است. غالبا منطقه فعالیت ریشه را از روی وزن خشک ریشه در قسمت های مختلف خاک اندازه گیری می کنند. این روش چندان صحیح نیست. هرچه ریشه مسن تر باشد وزن خشک آن بیشتر اما قدرت جذب آن کمتر می باشد. بنابراین منطقه اصلی جذب ناحیه ای از خاک است که ریشه های جوان و ظریف با تراکم زیاد در آن قرار دارد. عامل دیگر در این مورد وجود رطوبت در خاک است.

ریشه در منطقه ای توسعه پیدا می کند که رطوبت خاک مناسب باشد. انواع ریشه : بطور کلی به دو گروه راست و افشان تقسیم می شوند. ریشه های راست معمولا از توسعه ریشه چه بوجود می آیند. این نوع ریشه ها شامل یک محور مرکزی هستند که بطور مستقیم در خاک نفوذ کرده و ریشه های جانبی از آن منشأ می گیرند. مانند لوبیا و پنبه. گاهی ریشه راست بدلیل برخورد با خاک متراکم بشدت منشعب شده و حالتی شبیه ریشه افشان پیدا می کند. ریشه های راست ممکن است بزرگ و ضخیم گشته و بصورت غده درآیند.

ریشه های غده ای در ذخیره مواد غذایی تخصص پیدا کرده اند. مانند هویچ ، سیب زمینی شیرین و چغندرقند. ریشه های افشان فاقد محور اصلی بوده و بصورت انشعابات کم قطری دیده می شوندکه از ناحیه محور زیر لپه یا گره های نزدیک به سطح خاک منشأ می گیرند مانند ریشه غلات. ریشه افشان غلات از نظر منشأ از ریشه معمولی و ریشه نابجا تشکیل یافته است. ریشه معمولی غلات از ریشه چه منشأ گرفته و همراه با ریشه های نابجایی که از قاعده محور زیر لپه منشأ یافته اند مجموعه ای را به نام ریشه های بذری بوجود می آورند.

ریشه های بذری در بسیاری از علفهای تیره غلات مدت کم و بیش کوتاه پس از تشکیل ریشه های طوقه ای از بین می روند. ریشه های بذری بعضی از غلات مانند گندم ، جو و ذرت ممکن است حتی تا زمان رسیدگی دانه ها فعالیت داشته باشند. تعداد ریشه های بذری بسته به گونه و رقم از یک تا هفت متغیر است است و عمق نفوذ آنها در شرایط مساعد به 2 متر یا بیشتر می رسد. ریشه های نابجا از گره های ساقه و طوقه نیز بوجود می آیند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.