فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۱۴         
  

خبرگزاري آريا-  فوايد عرق کاسني و تاثيرات آن بر بدن



فوايد عرق کاسني,خاصيت عرق کاسني,خواص دارويي عرق کاسنيفوايد عرق کاسني,خاصيت عرق کاسني,خواص دارويي عرق کاسني

از جمله فوايد عرق کاسني تصفيه خون و شستشوي کبد است.

 

فوايد عرق کاسني

کاسني يکي از گياهان دارويي موثر است که در انواع مختلف در طبيعت وجود داشته و همه اجزاي آن خواصي بسيار مفيد براي بدن دارد، البته اگر به‌ اعتدال مصرف شود. کاسني و عرق کاسني، از ديرباز در ميان ايرانيان جايگاه و منزلتي خاص داشته و همه مادربزرگ‌ها، در ميان تمام شيشه‌هاي عطر و ادويه در مطبخ خانه‌هايشان، يک قرابه کوچک، عرق کاسني را در کنار شاتره، گل گاوزبان، نعناع و ... نگه‌داري مي‌کردند.

 

عطاران و صاحب‌نظران در حوزه گياهان دارويي و طب سنتي، عرق کاسني را سرد مي‌دانند که از جمله فوايد عرق کاسني در از بين بردن حرارت و التهاب بدن، احساس رخوت و سستي، رنگ پريدگي و زردي چهره و خصوصاً تنبلي کبد است و اگر با دقت و مستمر استفاده شود، تاثيراتش قابل مشاهده است.

 

در ايران، از گذشته دور تاکنون از فوايد عرق کاسني آگاهي داشتند و قسمت‌هاي مختلف گياه کاسني و عرق آن را به عنوان تصفيه کننده خون و شستشو دهنده کبد، استفاده مي‌کردند، کاسني در دو نوع صحرايي يا وحشي و کاسني کشت شده توسط کشاورزان، وجود دارد که نوع وحشي آن در اوايل بهار در کنار جويبار يا در ميان سبزه زار مي‌رويد.
زمان برداشت اين گياه دارويي اواسط خرداد ماه است و کار برداشت کاسني به مدت يک ماه به‌ طول مي‌انجامد.

 

اضافه کردن کاسني به سرکه‌ انگبين يا همان شربت سکنجبين در ايران امري متداول بوده و مردم از اين خوراکي براي کاهو خوران بعدازظهرها، بهره مي‌بردند.

 

 فوايد عرق کاسني براي کبد

کاسني با تاثيراتش روي کبد، زمينه دفع صفرا از بدن را فراهم کرده و زردي را مي‌زدايد و بار کبد را سبک مي‌کند، به همين دليل مسکني تاثيرگذار براي تب محسوب مي‌شود.

 

کبد عضو سم زداي بدن بوده و بيش از 500 کارکرد حياتي دارد که تفکيک مواد مغذي از مواد زايد، سم زدايي، تجزيه مواد شيميايي، انهدام ميکروب ها، تنظيم هورمون‌ها، سوخت و ساز چربي‌ها، پروتئين‌ها و قندها، دفع اوره و ... از جمله وظايف کبد است.

 

هر چيزي که مي‌خوريم، مي‌آشاميم، تنفس مي‌کنيم يا با پوستمان تماس دارد سرانجام به کبدمان مي‌رسد، بنابراين اگر اين عضو دچار اختلال شود، همه بدن را درگير کرده و عوارض آن به سرعت انتشار پيدا مي‌کند و علائمي چون زردي پوست، خستگي مفرط، التهاب بدن، عطش، چربي خون بالا و... از جمله علائم بروز مشکل در کبد محسوب مي‌شود.

 

از ديگر فوايد عرق کاسني اين است که ملين و ادرارآور خوبي بوده و با خروج سموم از بدن التهاب بدن، تب‌هاي صفراوي، يرقان و زردي ناشي از گرمي را رفع، کيسه صفرا، کليه و مثانه را از سنگ پاک، التهاب معده را برطرف، اسيد کلريدريک معده را تحريک و اشتها را زياد مي‌کند.

 

هرچه اين عرق تلخ تر باشد فوايد عرق کاسني بيشتر است و در التيام امراض کبدي موثرتر است.

 

ساير فوايد عرق کاسني

 عرق کاسني براي مبتلايان به نقرس و هپاتيت مفيد است. ايمني در برابر بيماري‌هاي عفوني از ديگر خواص عرق کاسني است.

 

اين عرق سرشار از ويتامين C بوده و نوع وحشي آن فسفر و آهن گياهي دارد.

 

از فوايد عرق کاسني براي پوست ميتوان گفت که عرق کاسني با تقويت کبد، رنگ پوست را روشن، بيماري‌هاي مزمن پوستي به خصوص اگزما را التيام، رسوبات ادراري و جوش‌هاي ناشي از گرمي غذاها را رفع ميکند.

 

عرق کاسني بهترين دارو براي افزايش نيروي جنسي است. که اين يکي از خواص عرق کاسني براي مردان است.

 

ديگر خاصيت عرق کاسني اين است که به دليل آن که روي کبد اثري نيکو دارد اين عضو مي‌تواند به تنظيم هورمون‌ها پرداخته و در افزايش قدرت باروري نطفه و تنظيم و تقسيم کروموزوم‌هاي نر و ماده تاثيرگذار باشد.

 

مصرف عرق کاسني در درمان فشار خون، تقويت معده، کبد، کليه، درمان ضعف اعصاب و همچنين رفع عطش بسيار مناسب است.

مضرات عرق کاسني

علاوه بر فوايد عرق کاسني، اين ماده مضراتي نيز دارد. مصرف بلندمدت فرآورده‌هاي کاسني، موجب تخريب عروق شبکيه مي‌شود، علاوه بر اين مصرف طولاني مدت فرآورده‌هاي کاسني موجب افت فشار خون و افزايش ترشحات صفرا مي‌شود.
و با توجه به اين که مصرف فرآورده هاي کاسني موجب انقباض عضلات رحمي مي‌شود، مصرف عرق کاسني در بارداري احتمال زايمان زودرس را تقويت مي‌کند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.