فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۲         
  


چاي سفيد
به گزارش خبرگزاري آريا، وقتي برگ‌هاي چاي چيده شده و به کارخانه فرستاده مي‌شود، با توجه به نوع فرآوري و تخميري که روي آن انجام مي‌شود، نوع و خواص چاي فرق مي‌کند.
اگر برگ‌هاي سبز بوته چاي را فقط بخار دهند و از تخمير آن جلوگيري کنند، تقريبا خواص چاي حفظ شده و چاي سبز به دست مي‌آيد.
اگر برگ‌ها را غلتک بزنند، به تدريج تيره و تخمير شده و چاي سياه نام مي‌گيرد.
تخمير فرآيندي است که در آن به لحاظ شيميايي برگ‌هاي چاي از نظر ظاهري، رنگ، مزه و همچنين خواص تغييرات زيادي مي‌کند.
چاي سفيد چگونه توليد مي‌شود؟
در ابتداي فصل بهار که هنوز برگ‌هاي جوان بوته چاي باز نشده و به شکل جوانه‌هايي پرزدار و نقره‌اي‌ رنگ است، آنها را مي‌چينند و بدون هيچ نوع فرآوري خشک مي‌کنند که به محصول به دست آمده چاي سفيد مي‌گويند.
مي‌توان گفت در ايران اين چاي توليد نشده يا در مقادير کم توليد مي‌شود و بيشتر محصولاتي که با نام چاي سفيد به فروش مي‌رسد يا از انواع محصولات وارداتي و مربوط به کشورهاي چين، ژاپن و هند است يا احتمال تقلبي بودن آن زياد است.
خواص چاي سفيد از چاي سبز بيشتر است
چاي سفيد به دليل کمترين ميزان فرآوري در مقايسه با چاي سبز، خواص خود را بيشتر حفظ مي‌کند و در مزه نيز با چاي سبز متفاوت است.
در واقع چون کافئين و تئين چاي سفيد از چاي سبز کمتر است بالطبع، طعم ملايم و لطيف‌تري دارد و بسان چاي سياه اعتيادآور نيست، ضمن اين که چند برابر بيشتر از چاي سبز و سياه حاوي پلي‌فنل‌هاي آنتي‌اکسيداني (ترکيبات ضدسرطان) است. در نتيجه در حفاظت از بدن در برابر بيماري‌ها موثرتر بوده و از نظر خواص ديگر از چاي سبز قوي‌تر است.
اما يادآوري مي‌شود گرچه چاي سفيد از چاي سبز و سياه خواص بيشتري دارد، اما يک نوشيدني معجزه‌آسا نيست و نبايد آن طور که در تبليغات درباره خصوصيات چاي سبز اغراق مي‌شود در مورد خواص اين چاي نيز زياده‌گويي شود.
مصرف بيش از دو يا سه ليوان چاي سفيد در روز مي‌تواند اثرات زيانبار چاي سبز و سياه را به همراه داشته و باعث دفع زياد آب از بدن و خشکي مدفوع و يبوست شود.
طرز تهيه چاي سفيد
آب را پس از جوشاندن مدتي بگذاريد تا کمي خنک و دماي آن به 70 تا 80 درجه سانتي‌گراد برسد.
يک پيمانه چاي سفيد را در قوري يا ليوان مخصوص ريخته و آب جوشيده 70 درجه را روي آن بريزيد و به مدت پنج دقيقه بدون هيچ حرارتي به صورت در بسته بگذاريد تا دم بکشد و آماده شود سپس آن را از صافي عبور دهيد و نوش جان کنيد.
نکته مهم آن که از تفاله چاي سفيد و سبز مي‌توانيد براي شادابي پوست به عنوان ماسک استفاده کنيد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.