فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

در عنصر مولیبدن به ندرت مشکل پیش آید مگر در بنت قونسل ها، چراکه این گیاه نیاز بالایی به مولیبدن دارد. سمیت این عنصر ممکن است کمبود مس را تشدید کند (دُل و ویلکینز، 1999). این عنصر جهت فعالیت نیترات ردوکتاز مورد نیاز بوده و در سنتز ویتامین موثر است.
نقش مولیبدن در گیاهان زینتی
نقش مولیبدن در گیاهان زینتی

 غده ریشه باکتریایی به مولیبدن نیاز دارد. این عنصر غیر متحرک می باشد. گياهان به مقدار کمتر از ساير مواد غذايي به موليبدن نياز دارند. اين عنصر به صورت يون موليبدات در اختيار گياهان قرارمي گيرد (ماير و همکاران، 1973). علاوه بر اين موليبدن در آنزيم هاي شرکت کننده در سوخت و ساز فسفر و در تشکيل اسيدآسکوربيک و غيره شرکت دارد (فينک، 1986). 

موليبدن به عنوان يکي از زير واحدهاي نيترات ردوکتاز با انتقال الکترون ها به نيترات و حضور در ساختار پروتئين آنزيم نيتروژناز به صورت موليبدن-آهن در احياي نيترات و متابوليسم نيتروژن نقش دارد ( هانگ بو و همکاران، 2012 ).

اثرات کمبود مولیبدن رنگ گیاه سبز کم رنگ می گردد. برگ ها حالت تیز به خود می گیرند. در pH پایین رخ داده و در بنت قونسل لبه برگ ها کلروزه شده و از برگ های بالغ شروع می شود (دُل و ویلکینز، 1999).  

سطوح 0.67 ، 1.00 و 2.00 میلی لیتر بر لیتر کود مولیبدن بر روی برگ های آمارانتوس (Amaranthus mangostanus) اعمال شد. رشد و کیفیت گل آمارانتوس تحت تیمار مولیبدن بررسی شد. نتایج نشان دادند که غلظت مناسب این عنصر می تواند رشد و محتوای کلروفیل را بهبود دهد. 

همچنین سبب افزایش تولید آمارانتوس و کیفیت آن و نیز کاهش تجمع نیترات ها در برگ های آن گردید. مولیبدن در دوره های مختلف رشدی اثرات متفاوت بر جای می گذارد و در این پژوهش نهایتاً بهترین اثر در غلظت 1.00 میلی لیتر بر لیتر مولیبدن حاصل گردید (هانگ بو و همکاران، 2012).

اثرات سولفات زینک بر گلدهی گازانیا (Gazania rigens) بررسی شد. زینک عنصر ضروری است که همچون یک جزء فلزی در آنزیم ها، اعمال ساختاری، کوفاکتورهای تنظیم کننده و سنتز پروتئین، فتوسنتز ، سنتز اکسین، تقسیم سلولی ، نگهداری ساختار غشا و تلقیح جنسی نقش بازی می کند.

 زینک دومین عنضر فلزی پس از آهن اهمیت دارد.  تیمارZnSO4 اثرات مثبت بر تعداد گل در گیاه دارد. بیشترین تعداد گل در 20 ppm ZnSO4 بدست آمده و کمترین آن در تیمار 40 ppm ZnSO4 حاصل شده است. سولفات زینک گلدهی و دوره گلدهی را تحت تاثیر قرار می دهد. زینک تولید بیوماس را باعث شده و برای تولید کلروفیل، اعمال گرده و تلقیح ضروری است (ساردویی و همکاران، 2014) . 

زینک در تولید کورم در گلایول موثر می باشد. روش تغذیه برگی یک روش جایگزین خوب برای تغذیه خاکی بوده که هدررفت کمتری دارد و تحت تاثیر آبشویی خاک قرار نمی گیرد. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.