فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

اگرازغافلگیر شدن با هزارپاهای خود خسته شده اید، برای از بین بردن هزارپا ها و جلوگیری از بازگشت آنها تلاش کنید. هزارپاهایی که در داخل خانه شما هستند را به طور فیزیکی حذف کنید و حیاط خود را با حشره کش ها یا مواد دافع طبیعی درمان کنید. پس از خلاص شدن از شر هزارپاها، با خلاص شدن از مخفیگاه ها و خشک نگه داشتن منطقه، جذابیت خانه و حیاط خود را برای آنها کم کنید.
چگونه از شر هزارپا خلاص شویم
چگونه از شر هزارپا خلاص شویم

راه های از بین بردن هزارپا ها

 اگر از غافلگیر شدن با هزارپاهای اط خود خسته شده اید، برای از بین بردن هزارپا ها و جلوگیری از بازگشت آنها تلاش کنید. هزارپاهایی که در داخل خانه شما هستند را به طور فیزیکی حذف کنید و حیاط خود را با حشره کش ها یا مواد دافع طبیعی درمان کنید. پس از از بین بردن  هزارپا ها، با خلاص شدن از مخفیگاه ها و خشک نگه داشتن منطقه، جذابیت خانه و حیاط خود را برای آنها کم کنید.

1-برای از بین بردن هزارپا انها را درهنگام دید بکشید.

به محض اینکه هزارپا را در خانه خود مشاهده کردید، آن را پاکوب کنید یا له کنید. این کار را هر بار که هزارپا را دیدید به جای اینکه آن را بگیرید و در حیاط خود رها کنید، انجام دهید.هزارپاها معمولاً در یک دسته بزرگ به خانه شما حمله نمی کنند، بنابراین برای از بین بردن هزارپا ها با دیدن آنها اغلب مؤثر است.

انها را درهنگام دید بکشیدانها را درهنگام دید بکشید

2- جارو یا جاروبرقی بکشید

اگر در مورد از بین بردن هزارپا ها یا حتی نزدیک شدن به آن ها کمی دو دل هستید، هزارپاها را جارو بکشید یا با جاروبرقی بکشید و در سطل زباله بیندازید. سپس کیسه را ببندید و آن را در یک سطل زباله سرپوشیده بیرون بیندازید.
برای از بین بردن هزارپا ها انها را در سطل زباله داخل خانه خود رها نکنید زیرا می توانند بیرون بخزند.
اگر در خانه خود تعداد زیادی هزارپا دارید، از
 جاروبرقی فروشگاهی استفاده کنید تا آنها را به راحتی بمکید.                     

3- با اسپری مخصوص آفات داخل خانه را اسپری کنید

 اگر ترجیح می دهید، یک اسپری کنترل آفات ایمن در داخل خانه بخرید که برای از بین بردن هزارپا ها طراحی شده است. به محض دیدن هزارپاها آن را مستقیماً روی آنها اسپری کنید. اسپری باید به سرعت آنها را بکشد.
همیشه دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید و تعیین کنید که آیا آنها برای استفاده در اطراف کودکان یا حیوانات خانگی بی خطر هستند یا خیر        

4-یک تله هزارپا بگذارید تا آنها را در خانه خود بگیرید

 اگر می خواهید یک تله ساده بخرید، فروشگاه ابزار آلات را بررسی کنید. بیشتر تله های هزارپا با نوری در مرکز طراحی شده اند که هزارپاها جانورانی مثل آنها  را به خود جذب می کند. به این ترتیب هزارپاها توسط نور جذب می شوند و به داخل تله می روند، اما نمی توانند فرار کنند. 
تنوع: برای ساختن تله هزارپا خود، 2 بطری پلاستیکی نوشابه کوچک را به هم و
صل کرده و یک لوله پلاستیکی کوچک وارد کنید. کمی میوه را در 1 بطری قرار دهید تا به عنوان طعمه برای هزارپاها عمل کند. هزارپاها از لوله عبور می کنند و بدون اینکه بتوانند بیرون بیایند به داخل بطری ها می افتند و باعث از بین بردن هزارپا ها میشود.

استفاده از حشره کش های هزارپا

1-یک حشره کش هزارپا بخرید

برای خرید اسپری یا پودر شیمیایی به یک مرکز باغبانی محلی، فروشگاه سخت افزار یا آنلاین بروید. به دنبال محصولی باشید که حاوی بندیوکارب( فایکام)، کارباریل، سیفلوترین یا پروپوکسور باشد.همیشه قبل از استفاده از محصول دستورالعمل ها و هشدارهای سازنده را بخوانید.

نکته: اگر محصولی حاوی پیرتروئید است، به جای استفاده از آن به عنوان دافع در فضای باز، باید آن را مستقیماً روی هزارپاها اسپری کنید.



2-حشره کش را در امتداد محیط خانه خود بمالید

 طبق دستورالعمل بسته، سموم را در امتداد محیط خانه خود اسپری یا پراکنده کنید. هنگامی که هزارپاها از روی حشره کش عبور می کنند، مواد شیمیایی روی پاهای آنها قرار می گیرند و به تدریج آنها را می کشند. به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از تحریک پوست حشره کش از دستکش استفاده کنید.
بسته را بررسی کنید تا مشخص کنید که هر چند وقت یکبار حشره کش را مجدداً استفاده کنید. اگر از پودر استفاده می‌کنید و در آب و هوای مرطوب زندگی می‌کنید، باید بیشتر از زمانی که از حشره‌کش مایع استفاده می‌کنید، آن را دوباره استفاده کنید.

3-خاک اطراف مکان های مخفی در فضای باز را درمان کنید

اگر می‌دانید که هزارپاها در کجای بیرون جمع می‌شوند، می‌توانید یک حشره‌کش در فضای باز را با خاک یا زباله‌های آنجا مخلوط کنید. به عنوان مثال، حشره کش را در تخت گل های مالچ شده پخش کنید. مواد شیمیایی در نهایت وارد هزارپاها شده و آنها را مسموم می کند.
برای یک روش طبیعی تر برای درمان خاک، چند مشت خاکستر چوب خشک را در خاک اطراف خانه خود مخلوط کنید. خاکستر چوب بقیه خاک را خشک می کند بنابراین هزارپاها نمی خواهند تخم بگذارند.

4-خاک دیاتومه یا اسید بوریک را در خاک اطراف حیاط خود پخش کنید

 یکی از این پودرها را از مراکز باغ خریداری کنید و آن را در خاکی که هزارپاها در آن جمع شده اند بپاشید. هر دو محصول برش‌های میکروسکوپی ایجاد می‌کنند که باعث خشکی و از بین بردن هزارپا ها می‌شود. اسید بوریک همچنین به عنوان یک سم معده عمل می کند که هزارپاها را از بین می برد. 
شما می توانید از هر یک از این محصولات در خانه خود استفاده کنید، مانند ترک ها یا نقاط مرطوب، اما اگر بچه یا حیوان خانگی دارید، نباید از آنها استفاده کنید.

5- یک متخصص استخدام کنید

 اگر هزارپاها را از خانه خود حذف کرده اید، حیاط خانه خود را درمان کرده اید، و همچنان مشکل هزارپا دارید، با یک متخصص کنترل آفات تماس بگیرید. اگرچه این کار هزینه ای در بر خواهد داشت، اما اگر در حال تجربه آفت دیگری مانند صدپا هستید، ایده خوبی است.
برای پیدا کردن یک متخصص کنترل آفات، از همسایگان خود بخواهید که توصیه کنند، نظرات را به صورت آنلاین بخوانید و فهرست های محلی را بررسی کنید.

جلوگیری از شیوع هزارپا

1-چمن خود را مرتباً کوتاه کنید

 چمن های بلند، انبوهی از برگ ها و مالچ درست در کنار خانه شما مکان های بسیار خوبی برای مخفی شدن هزارپاها هستند. چمن خود را بچینید تا چمن کوتاه بماند و انبوه برگ هایی که نزدیک خانه شما هستند را بردارید. اگر مالچ دارید، آن را حداقل 2 تا 3 فوت (61 تا 91 سانتی متر) از پایه خانه خود دور کنید.مخفیگاه های رایج هزارپا نیز شامل انبوه زباله، سنگ، تخته و کمپوست است.

2-اب باران را از خانه دور کنید

از آنجایی که هزارپاها عاشق محیط های مرطوب هستند، خانه خود را تا حد امکان خشک نگه دارید. ناودان ها را تمیز کنید و بررسی کنید که آیا ناودان ها به درستی آب را از خانه شما دور می کنند. اگر در منطقه سیلابی زندگی می کنید، ممکن است نیاز به نصب یک پمپ آبگیر برای جلوگیری از ورود آب به زیرزمین خود داشته باشید.اگر دائماً با رطوبت و هزارپا مشکل دارید، از ناودان های کشیده استفاده کنید تا آب باران را تا حد امکان از خانه خود دور کنید.

3-ترک ها یا شکاف های منتهی به خانه را ببندید

دیوارها، پنجره‌ها و درهای خانه‌تان را از نظر راه‌هایی که هزارپاها می‌توانند وارد آن شوند، بررسی کنید. برای جلوگیری از ورود هزارپاها به داخل، بریدگی‌های هوا را اعمال کنید، شکاف‌ها را ببندید و درزبندی کنید.
برخی از هزارپاها می توانند از طریق دریچه ها بخزند. برای جلوگیری از این اتفاق، صفحه‌هایی را در قسمت بیرونی هر فضای دریچه نصب کنید.

4-برای از بین بردن رطوبت اضافی خانه از یک رطوبت گیر استفاده کنید

 هزارپاها به سمت رطوبت جذب می شوند، بنابراین یک رطوبت گیر برای خشک کردن خانه خود راه اندازی کنید. اگر مطمئن نیستید که خانه شما مرطوب است، یک رطوبت سنج ارزان قیمت از فروشگاههای ابزارآلات خریداری کنید. سطح رطوبت خانه را به شما نشان می دهد. رطوبت گیر را تا زمانی که سطح رطوبت زیر 50 درصد باشد کار کنید.
اگر خانه شما دارای این قسمت ها است، به فضای های خزیدن در زیرزمین توجه ویژه ای داشته باشید. این فضاها معمولاً جزو مرطوب ترین فضاها هستند، بنابراین اگر هزارپا وارد خانه شما می شود، ممکن است در این مکان ها باشد.
آیا میدانستید؟ هم دستگاه های رطوبت گیر و هم دستگاه های تهویه هوا می توانند به بیرون کشیدن رطوبت از هوا کمک کنند، اما در مناطق واقعاً مرطوب خانه، ممکن است کافی نباشند.یا از چند دستگاه استفاده کنید و یا یک دستگاه را در خانه جابجا کنید.5-جوجه هایی پرورش دهید که از هزارپاها تغذیه کنند. 
قوانین شهر خود را بررسی کنید تا ببینید آیا مجاز به نگهداری مرغ در حیاط خود هستید یا خیر. جوجه ها بسیاری از آفات باغ را می خورند، از جمله هزارپاها، بنابراین آنها یک بازدارنده طبیعی عالی هستند. 
از آنجایی که جوجه ها در طول روز زیاد غذا می خورند، احتمالاً فقط به چند عدد برای کنترل جمعیت هزارپا در حیاط خانه خود نیاز دارید.





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.