فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

برای باغچه سازی محوطه شما باید ابتدا اصول کاشت را بدانید و بر اساس طراحی انجام شده بهترین گیاهان را انتخاب کنید که در تمام طول سال از زیبایی آن‌ها لذت ببرید.
باغچه سازی محوطه
باغچه سازی محوطه

هیچ بنای معماری هر اندازه هم که فاخر باشد، بدون باغچه سازی محوطه زیباییش تکمیل نخواهد شد. به همین دلیل است که زیباترین معماری‌ها نیز در کنار فضای سبز خود به اوج رسیده‌اند. هر کدام از ما هم در هر فضایی که داریم، چه خانه آپارتمانی باشد، چه ویلا باید فضای سبز را مهم برشماریم و به‌گونه‌ای به آن اهمیت دهیم که روحمان در آینده از زیبایی بی‌نظیر فضا تغذیه کند.
همچنین با توجه به گسترش شهرها و افزایش آلودگی همه ما در معرض بیماری‌های تنفسی بسیاری هستیم که گیاهان با ساختار معجزه‌آسای خود می‌توانند برای ما میکرواقلیم‌هایی را به وجود بیاورند که عوارض شهرنشینی را تا حدی کاهش دهند. در ادامه با نارگیل همراه باشید که به شما بگوییم چگونه طراحی منظر باغچه را انجام دهید یا چگونه باید از یک متخصص کمک بگیرید.

باغچه سازی محوطه به چه معناست؟

باغچه سازی محوطه در واقعی هنری است که در آن حواس پنجگانه انسان مشارکت دارند. در نتیجه با باغچه سازی می‌توان تجربه حسی غنی را فراهم آورد که همه حواس را درگیر خود کند.
باغچه سازی به معنای ایجاد فضاهای سبز در محوطه بازی است که قرار است به‌عنوان باغ، باغچه یا حیاط منزل باشد.

عناصر کلیدی در باغچه سازی کدام هستند؟

اگر کمی راجع به معماری اطلاعات داشته باشید، می‌دانید که در معماری اصطلاحی را به‌عنوان عناصر معماری به کار می‌برند. عناصر معماری در واقع کف، دیوار، سقف و غیره هستند. در باغچه سازی محوطه نیز ما عناصر فضای سبز را داریم که باز هم شامل کف، دیوارها، فضاهای آزاد، درختان و غیره.
 

در ادامه برخی از کلیدی‌ترین عناصر را برای باغچه‌سازی مورد بررسی قرار داده‌ایم. در نهایت شما متوجه خواهید شد که چرا برای طراحی محوطه نیاز به استفاده از فرد متخصصی دارید و نمی‌توانید به‌صورت تصادفی هر درختی را در هرجایی که احساس کردید، زیبا است، قرار دهید.

عنصر شماره 1: گیاهان

پوشش گیاهی به تنهایی شامل تنوع بسیار بالایی است که به هیچ وجه المان‌های معماری به گرد پای آن نمی‌رسند. زمانی که راجع به پوشش گیاهی صحبت می‌کنیم منظورمان درختان، درختچه‌ها و تمامی گونه‌های گیاهی است که در باغچه سازی محوطه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. درختان می‌توانند به‌عنوان دیوار یا سقف نیز نقش خود را ایفا کنند.
تا به حال در خیابانی که در دو طرف آن چنار کاشته شده است، قدم زده‌اید؟ در این فضا درختان نقش دیوار و سقف را همراه با هم ایفا می‌کنند. کمی بیشتر فکر کنید، قطعاً یکبار هم که شده از میان پرگولایی که برگ‌های درخت مو به آن پیچیده‌اند، رد شده‌اید. در این موقعیت گیاهان نقش محصور کردن فضا و ایجاد سقف و دیوار را به عهده گرفته‌اند.
به‌صورت کلی درختان و درختچه‌ها تمایل دارند که در ما احساس محافظت کردن را ایجاد کنند. همچنین چمن و و گیاهان پوششی نیز می‌خواهند برای ما کف‌سازی را انجام دهند. همچنین ترکیب پوشش گیاهی با متریال‌های طبیعی همانند سنگ می‌تواند حس طبیعت را به ما بازگرداند.

عنصر شماره 2: فضاهای آزاد

شاید اکثر ما زمانی که به درختان فکر می‌کنیم، سایه آن‌ها در یک روز گرم به ما احساس آرامش دهد. اما همیشه قرار نیست که با پوشش گیاهی سایه ایجاد کنیم. در واقع همانقدر که فضاهای بسته در باغچه سازی محوطه اهمیت دارد، فضاهای آزاد هم مهم هستند. در واقع همیشه باید در باغچه سازی فضاهایی را برای استفاده از نور و کاشت گیاهان فصلی در نظر گرفت.
 

همچنین برخی از قسمت‌ها در محوطه سازی باید صرفاً با سنگفرش یا مصالح سخت پوشانده شوند. استفاده بیش از حد از گیاهان و پر کردن فضا به هیچ وجه زیبایی منظر را به همراه نخواهد داشت.
البته فضاهای آزاد به‌ویژه زمانی که مساحت بزرگی داشته باشند، برای ما مشکل گرما و نور خورشید را ایجاد می‌کنند. به همین دلیل در چنین فضاهایی می‌توان از حوضچه‌ها و استخرهای کوچک یا جوی‌های روان استفاده کرد که گرمای خورشید آزاردهنده نباشد. همچنین با طراحی توده‌های گیاهی می‌توان مسیر باد را تغییر دارد که در مطلوب کردن آب و هوای محوطه‌ای که در آن قرار است باغچه سازی انجام شود، تاثیرگذار است.

اصول کاشت در باغچه سازی

یکی از نکات بسیار مهم در باغچه سازی محوطه در نظر گرفتن کاربردی است که محوطه به‌منظور آن قرار است مورد استفاده قرار بگیرد. هر عنصر در فضای سبز احساس منحصر به فردی را ایجاد می‌کند. در نتیجه باید از عناصر به‌درستی استفاده کرد. در ادامه چندین نکته مهم در رابطه با اصول کاشت را بیان خواهیم کرد.

درخت کاری در باغچه

به‌صورت کلی هر نوع درخت کاری در فضای سبز احساس متفاوتی را ایجاد می‌کند. همانطور که اشاره کردیم درختان می‌توانند به‌عنوان دیوار و سقف ایفای نقش کنند. در ادامه چندین الگوی استاندارد که درختان بر اساس آن چیده می‌شوند را بیان کرده‌ایم.

طرح خطی

 اگر درختان به‌صورت خطی استفاده شوند، دیوار را در طراحی منظر ایجاد می‌کنند. البته این در حالتی است ک درختان با گونه‌های یکسان یا ارتفاع‌های یکسان کاشته شده باشند. کاشت پراکنده چنین نقشی را ایفا نخواهد کرد. همچنین با تغییر گونه‌های گیاهی در مسیر می‌توان تراکم شاخ و برگ‌ها را تغییر داد و این موضوع در فضا نیز تغییر ایجاد می‌کند.


اگر باغچه فضای زیادی داشته باشد و برای طرح کاشت آن از درختان تنومند و بزرگ استفاده شود، در هم رفتن شاخ و برگ‌ها می‌تواند ایجاد سقف را به همراه داشته باشد. اگر می‌خواهید در طرح یکنواختی را تجربه نکنید با در نظر گرفتن تکرار از 2 یا 3 گونه گیاهی استفاده کنید.

طرح مثلثی


 در این طرح کاشت به‌گونه‌ای انجام می‌شود که دو یا سه ردیف درخت هم تراز هم و با زاویه 60 درجه در کنار هم قرار بگیرند. عموماً این نوع طرح را در باغچه‌سازی استفاده نمی‌کنند و مختص پارک‌های شهری و غیره است. این طرح کاشت بیشتر به‌عنوان عایق صدا با توجه به تراکم و ارتفاع خود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طرح دایره‌ای


یکی از پرکاربردترین طرح‌ها در باغچه سازی محوطه است که حس حرکت را در مخاطب ایجاد می‌کند. عموماً از این طرح در فضاهایی که قرار است احساس لذت بیشتری در آن وجود داشته باشد، استفاده می‌شود. این طرح فرد را به قدم زدن تشویق می‌کند.

طرح زیگزاگ


در این طرح درختان با زاویه 60 درجه چیده می‌شوند و برای ایجاد احساس حرکت از آن استفاده می‌شود. در بین فضاهای ایجاد شده در طرح کاشت زیگزاگ می‌توان از مبلمان‌های فضای سبز نیز استفاده کرد. البته اگر فضای بزرگی در اختیار مهندس فضای سبز وجود داشته باشد می‌تواند از درختان به‌عنوان عایق صوتی نیز استفاده کند.

اگر قرار است خودتان طرح کاشت را انتخاب کنید، حتماً به شناخت گونه‌های گیاهی بپردازید. نباید به هیچ وجه تصادفی گونه‌ای را برای کاشت انتخاب کنید. در واقع درختان در همان اندازه‌ای که در ابتدا کاشته شده‌اند، نمی‌مانند و رشد را تجربه خواهند کرد. به همین دلیل یا از متخصص این امر کمک بگیرید یا اینکه اطلاعات گیاهی خود را پیش از باغچه سازی محوطه افزایش دهید.


گل‌کاری در باغچه سازی

پس از انتخاب درختان و درختچه‌های در باغچه سازی محوطه نوبت به گل‌کاری آن می‌رسد. شاید بسیاری از شما تصور کنید که منظور از گل‌کاری تنها استفاده از گل‌های فصلی است. اما گیاهان گلدار انواع متفاوتی دارند. برخی از آن‌ها چندساله هستند و برخی دیگر در زیرزمین پیاز خود را حفظ می‌کنند که مجدد در سال بعدی در فصل خود گل بدهند.
در واقع این هنر مهندس طراح است که ترتیب گلدهی را به‌گونه‌ای بچیند که باغچه شما در تمام طول سال گل‌های رنگین داشته باشد. شاید فکر کنید که در زمستان نمی‌توان شاهد گل‌هایی زیبا بود، اما اشتباه می‌کنید. این فصل نیز گل‌های سازگار خود را دارد که اگر آن‌ها را بشناسید، می‌توانید از زیبایی گل‌ها حتی در سردترین فصل سال نیز لذت ببرید.
پیش از اینکه به سراغ اصول گل‌کاری برویم، باید بگوییم که اگر قصد دارید خودتان باغچه سازی محوطه را انجام دهید، باید بسیار مطالعه کنید. گیاهان مصالح معماری نیستند که با شناخت ساختار آن‌ها بتوانید در مکان درست از آن‌ها استفاده کنید. گیاهان پیچیده هستند، شرایط خود را دارند و باید علم کاشت گل‌ها را داشته باشید که زیبایی‌شان را به شما هدیه دهند. در ادامه با ما همراه باشید که در مورد اصول گلکاری در فضای سبز اطلاعات بیشتری به شما ارائه دهیم.

  • گام 1: انتخاب سبک گلکاری
در گام نخست باید بر اساس محوطه کلی برای گلکاری سبک انتخاب شود. مثلاً ممکن است در یک فضایی نیاز به افزودن رنگ باشد، اما در فضای دیگری عطر گل‌ها اهمیت پیدا کنند. همچنین ممکن است رویکرد طراحی باغچه‌ای مینیمال باشد و رویکرد طراحی باغچه دیگری معاصر. همه این‌ها روی گلکاری تاثیرگذار هستند. در نتیجه در گام نخست باید انتخاب کنید که با چه سبکی قرار است گلکاری را انجام دهید.

  • گام دوم: فضاهایی که برای گلکاری است، تعیین کنید
گل‌ها را می‌توان در زمین و در باکس‌ها کاشت. در نتیجه تنوع فضایی بسیاری برای حضور این المان‌های زیبا و زنده در محوطه سبز وجود دارد. پیش از کاشت گل باید پلان کاشت ترسیم شود. در نتیجه ترسیم این پلان باید مشخص شود که در چه فضاهایی و با چه الگویی قرار است کاشت گل را انجام داد. به‌عنوان مثال شما می‌توانید در حاشیه مسیر دایره‌ای گل‌کاری زیبایی را ایجاد کنید. همچنین می‌توانید چندین فضا برای گلکاری در نظر بگیرید که برخی از آن‌ها برای گل‌های فصلی و برخی دیگر برای گل‌های دائمی باشند.

  • گام سوم: اندازه گیاهان انتخابی را برآورد کنید
هنگام انتخاب گل صرفاً به زیبایی و اندازه‌ای که در حال حاضر دارد، توجه نکنید. گیاهان پویا هستند و همواره رشد می‌کنند. هر کدام از آن‌ها نیز الگوی رشد متفاوتی دارند. به‌عنوان مثال برخی از آن‌ها قد می‌کشند و برخی دیگر رونده هستند. در کنار همه این‌ها بعضی از گیاهان مهاجم هستند و برخی دیگر به‌صورت محدود رشد می‌کنند. در نهایت پس از مشخص کردن گونه‌های گیاهی باید سعی کنید، آن‌ها را با چیدمان درست در باغچه‌کاری بکارید. به‌عنوان مثال گیاهان بلند باید همواره در پشت قرار بگیرند که گیاهان کوتاه‌تر دیده شوند. همچنین نبل‌های مهاجم در فضاهای محدود استفاده کنید. اگر از کاشت دایره‌ای استفاده می‌کنید، گل‌های بلند را در مرکز دایره قرار داده و گل‌های کوتاه را در حاشیه دایره قرار دهید. همچنین مطمئن شوید که گل‌ها از بستر کاشت خود قرار نیست بیرون بزنند.

  • گام چهارم: زمان گلدهی را در نظر بگیرید
هر گیاهی برای گل دادن نیاز به زمان و شرایط مشخصی دارد. به همین دلیل شما در زمان انتخاب گونه‌های گیاهی باید زمان گلدهی را در نظر بگیرید که توالی در کاشت رعایت شود. توالی به معنای چیدن گل‌ها در کنار یکدیگر به‌گونه‌ای است که در هر فصلی باغچه سازی محوطه شما زیبا به نظر برسد. قطعاً شما نمی‌خواهید باغچه‌ای را داشته باشید که در فصل تابستان پر از رنگ‌های زیبا است و در فصل پاییز بدون هیچ رنگی دل شما را بزند.
 
در نتیجه گروهی از گل‌ها را انتخاب کنید که با در تمامی فصول گل‌داشته باشند. همچنین می‌توانید از گیاهان دائمی برای ایجاد پایداری در طراحی باغچه خود استفاده کنید.


بهترین زمان برای باغچه سازی چه زمانی است؟

بهترین زمان برای طراحی فضای سبز محوطه یا باغچه سازی اواخر زمستان است که گیاهان اکثرا در خواب هستند و با شروع فصل بهار رشد خود را آغاز می‌کنند. در این زمان میزان آسیب‌دیدگی گیاهان در حداقل قرار دارد و سرعت رشد آن‌ها به‌دلیل شروع فصل بهار بیشتر از همیشه است. در نتیجه مشکلاتی که ممکن است در فصل تابستان به‌دلیل گرما بسیار و در فصل پاییز به‌دلیل سرمای ناگهانی ایجاد شود، وجود نخواهد داشت.
 
البته در فصل‌های دیگر نیز می‌توان باغچه سازی محوطه را انجام داد، اما باید اصول را در نظر گرفت و تخصص بیشتری برای کاشت در فصل‌های دیگر نیاز خواهد بود. در واقع المان‌های بسیاری وجود دارد که برای موفقیت باغچه سازی در فصل‌های دیگر باید در نظر داشت.


در آخر
هزینه باغچه سازی محوطه نوعی سرمایه‌گذاری برای ارزش ملک شما خواهد بود. همچنین هر زمان که در فضا حضور پیدا کنید برای روح خود ارزش قائل شده‌اید. به همین دلیل است که روز به روز متقاضیان محوطه‌سازی بیشتر می‌شوند و افراد بیشتری سعی می‌کنند که از گیاهان و طراحی فضای اصولی برای لذت بردن خود استفاده کنند.


* اگر نیاز به خدمات باغچه سازی در حیاط خانه یا محوطه ویلا و شرکت خود دارید با تیم متخصص نارگیل بگیرید. تماس با نارگیل

باغچه سازی محوطه، کاهش هزینه باغچه سازی، نگهداری باغچه

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.