فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

یاس بنفش خوشبو به راحتی رشد می کند. یاس بنفش شما چه درختچه باشد و چه درخت کوچک، برای حفظ شکل و اندازه سالم باید مرتباً هرس شود. برای هرس یاس بنفش، در بهار دست به کار شوید: گل های تازه را برای دسته گل ببرید، بلندترین ساقه ها را جدا کنید و ساقه های ضعیف را در پایه نازک کنید. از هرس در اواخر تابستان یا پاییز خودداری کنید.
نحوه هرس کردن یاس بنفش
نحوه هرس کردن یاس بنفش
این یاس بسیار خوشبو است و به راحتی رشد می کند. یاس بنفش شما چه درختچه باشد و چه درخت کوچک، برای حفظ شکل و اندازه سالم باید مرتباً هرس شود. برای هرس یاس بنفش، در بهار دست به کار شوید: گل های تازه را برای دسته گل ببرید، بلندترین ساقه ها را جدا کنید و ساقه های ضعیف را در پایه نازک کنید. از هرس در اواخر تابستان یا پاییز خودداری کنید زیرا انجام این کار می تواند رشد آنها را در آینده محدود کند.

هرس یاس بنفشهرس یاس بنفش

انجام سالانه هرس یاس بنفش

1-گل های تازه را در بهار ببرید. هنگامی که گل های یاس بنفش به اوج خود می رسند و فقط در این سمت محو می شوند، بریدن آنها  در واقع به گیاه کمک می کند. گل‌ها روی ساقه‌هایشان باقی می‌مانند اما می‌میرند، اما انرژی را که می‌توان برای رشد جدید صرف کرد، ادامه می‌دهد. بنابراین وقتی با ماشین های اصلاح دستی خود بیرون می روید تا زیباترین گل ها را بردارید، احساس گناه یا اسراف نکنید - شما دقیقاً کار درستی را برای درخت یا بوته یاس بنفش خود انجام می دهید.

اصطلاح دیگری که برای این نوع هرس وجود دارد، کوتاه کردن سر دسته است. علاوه بر هرس گلهایی که به اوج خود رسیده اند، گلهایی را که در حال مرگ هستند هرس کنید.


برش فقط در پایه گل ها

می توانید قبل از هرس کردن، ابزار خود را ضد عفونی کنید تا از انتقال بیماری به بوته یاس بنفش خود جلوگیری کنید. به سادگی آن را با اسپری ضد عفونی کننده یا الکل مالشی پاک کنید.

2-ساقه های بلند را جدا کنید. به بوته یا درخت یاس بنفش خود نگاهی بیندازید و بررسی کنید که آیا ساقه های بسیار بلند اما سالمی وجود دارد که باید قطع شوند. انجام این کار به یاس بنفش کمک می کند شکل زیبای خود را حفظ کند. فرآیند بریدن ساقه‌ها را ادامه دهید، از یک گیره دستی برای بریدن ساقه های بلندتر به نزدیک ترین جفت شاخه های جانبی استفاده کنید.

این بدان معناست که ساقه را از قسمت گل‌دهی باز می‌چینید، و تا جایی که شاخه‌های جانبی رشد می‌کنند.

اگر ساقه بلند شاخه‌های جانبی نزدیک‌تر به پایه ندارد، آن را به نزدیک‌ترین گره یا جوانه برگردانید، جایی که شاخه‌های جدید جوانه می‌زنند.

نوک زدن، یاس بنفش را تشویق می‌کند تا رشدهای جدید سالم و بوته‌ای را در نزدیکی محل برش جوانه بزند.


نازک کردن یاس بنفش برای هرس

3-. جستجو برای ساقه های مرده یا بیمار. اگر در بوته یا درخت یاس بنفش خود ساقه های لنگی، قهوه ای یا بیمار دیدید، آنها را نزدیک به پایه ببرید. این فرآیند نازک شدن نامیده می شود و اجازه دادن به هوای تازه که در بین شاخه ها جریان پیدا کند وبا حذف شاخ و برگ های در حال مرگ گیاه انرژی کمترصرف خواهد کرد و بازدهی زیادی خواهد داشت ،این کار به گیاه کمک می کند.

4-دقت کنید که در تابستان یا پاییز هرس نکنید. این هرس سالانه باید در فصل بهار (اردیبهشت یا ژوئن در نیمکره شمالی، حدود سپتامبر تا نوامبر در نیمکره جنوبی) انجام شود.  هرس کردن در این زمان رشد جوانه های جدید را تشویق می کند، جوانه هایی که در طول سال قبل از شکوفه دادن در بهار آینده به بلوغ ادامه می دهند. با این حال، اگر در تابستان خیلی دیر هرس کنید، ممکن است مقداری از این رشدهای جدید را، از بین ببرید - از این رو باعث می‌شوید که شکوفه‌های بهار آینده کوتاه بیایند.

اگر در پاییز یا زمستان هرس کنید، یاس بنفش شما ممکن است اصلا گل تولید نکند


انجام سالانه هرس یاس بنفشانجام سالانه هرس یاس بنفش

جوانسازی یک یاس بنفش بیش از حد رشد کرده

1-یاس بنفش خود را ارزیابی کنید. اگر پیر، بیش از حد رشد کرده یا مشکل دار است، هرس جوان کننده به آن کمک می کند تا به حالت سالم تر و جذاب تر بازگردد. این نوع هرس فراتر از هرس سالانه سبک است و یک هرس عمیق و بزرگ به شمار می رود.

ارزیابی خود را در اوایل بهار، قبل از اینکه یاس به زندگی بازگردد، انجام دهید. این بهترین زمان از سال برای هرس عمیق تر است.

به خاطر داشته باشید که انجام هرس جوان کننده به معنای از دست دادن جوانه های بالغ است که در غیر این صورت به گل های بهاری تبدیل می شوند. اگرچه ممکن است شکوفه های امسال را قربانی کنید، اما در فصول بعدی با رشد و گل بهتر پاداش خواهید گرفت.


جوانسازی یک یاس بنفش بیش از حد رشد کردهجوانسازی یک یاس بنفش بیش از حد رشد کرده

مشخص کنید که یاس بنفش شما پیوند شده است یا خیر

2-. برخی از یاس بنفش ها را با گونه های دیگر پیوند می زنند تا شکل یا رنگ گل خاصی تولید کنند. گیاهان پیوندی باید با کمی دقت هرس شوند، زیرا برش در زیر ناحیه پیوند شده باعث اختلال در پیوند می شود و نحوه رشد گیاه شما را تغییر می دهد. به دنبال ناحیه ای بر روی یکی از تنه های اصلی یاس بنفش باشید که در آن تفاوت قابل توجهی در پوست نزدیک یک توده وجود دارد. این احتمالا پیوند است. اگر چنین چیزی را مشاهده نکردید، احتمالاً گیاه پیوند زده نشده است، بنابراین نیازی به مراقبت در هنگام برش نیست.

3-از قیچی برای کوتاه کردن گیاه نزدیک به زمین استفاده کنید. اگر تنه ها بسیار ضخیم هستند، ممکن است به اره نیاز داشته باشید. هر شاخه را 1/3 به 1/2 برش دهید. یاس بنفش دوباره رشد می کند، اما یک یا دو فصل طول می کشد.

اگر متوجه شدید که گیاه شما پیوند زده شده است، مطمئن شوید که زیر پیوند را قطع نکنید.

4-مکنده ها را قطع کنید. مکنده ها تنه های بچه ای هستند که از گیاه اصلی رشد می کنند یا از زمین نزدیک جوانه می زنند. اینها را تا انتهای تنه یا زمین برش دهید تا از بزرگتر شدن آنها جلوگیری کنید. مکنده ها انرژی را از بقیه گیاه می گیرند. یک بوته یا درخت یاس بنفش سالم نباید بیش از 2 یا 3 تنه بزرگ داشته باشد.

5-سپس گیاه را کود دهید. اگر یاس های خود را به شدت هرس کرده اید، پس از آن باید گیاه را کود دهید تا تعادل pH در خاک بازگردد. شما می توانید از کمپوست، کود دامی یا یک ترکیب از پیش بسته بندی شده در اطراف گیاه برای کمک به بهبودی استفاده کنید. بدین ترتیب هرس یاس بنفش شما انجام میشود.


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.