فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

بیشتر درختچه های گلدار برای زنده ماندن به هرس منظم نیاز دارند ، یاس بنفش معمولی ( Syringa vulgaris ) نیز از این قاعده مستثنی نیست. شما می توانید با تلاش بسیار کمی از طرف خود، یاس بنفش را شکوفا کنید. با این حال، اگر بوته یاس بنفش شما خارج از کنترل باشد و به حال خود رها شود و رشد کند، در نهایت فقط در بالای شاخه های بالایی گل می دهد. بنابراین، شما باید بعد از سال پنجم بوته های یاس بنفش را هرس کنید تا فرم خود را حفظ کرده و تعادلی در شاخه های گلدار جدید و ساقه های مسن ایجاد کنید. یاس بنفش شما همچنین ممکن است گاهی به هرس "جوان سازی" گسترده تری نیاز داشته باشد تا بوته های با ساقه های بسیار ضخیم و گلدهی کم ، را احیا کند.
چگونه یاس بنفش را هرس کنیم ؟ - فوت و فن های باغبانی
چگونه یاس بنفش را هرس کنیم ؟ - فوت و فن های باغبانی

چه زمانی باید بوته های یاس بنفش را هرس کنیم؟

قد یاس بنفش چقدر باید باشد بستگی به تنوع شما دارد. اما به طور کلی تا زمانی که قطر ساقه به بیش از 5 سانتیمتر برسد باید هرس شود. اگر در پیرایش سالانه یاس بنفش خود کوشا باشید، درختچه از حدود 2 تا 5 متر بلند می شود و در سرتاسر شاخه ها گل می دهد.قاعده کلی این است که بوته های بالغ یاس بنفش را درست پس از ریزش گل ها در بهار هرس کنید. یاس بنفش جوانه‌های گل فصل بعد را تقریباً بلافاصله تولید می‌کند، بنابراین هرس دیرهنگام به معنای قربانی کردن گل‌های سال آینده است. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید آن جوانه‌ها را حفظ کنید، تیر و مرداد برای هرس کردن یاس‌ها خیلی دیر خواهد بود و باید از هرس یاس بنفش در ماه های مهر و آبان یا هر زمان که باغ پاییزی خود را پاکسازی می کنید - اجتناب کنید تا مطمئن شوید که در بهار آینده گل دارید. هرس زود هنگام به شاخه های جدید زمان و انرژی بیشتری برای رشد می دهد، بنابراین بوته می تواند در زمستان سالم و مقاوم بماند.



چه زمانی باید بوته های یاس بنفش را هرس کنیم؟


نحوه ی هرس

اینکه چه اندازه می‌توانید بوته‌های یاس بنفش را کوتاه کنید، از قانون کلی هرس بوته پیروی می‌کند: هر سال بیش از یک سوم ساقه‌ها را قطع نکنید، از قدیمی‌ترین آنها شروع کنید. این به گیاه کمک می کند تا به طور مداوم زنده بماند و ساقه های جدید با شکوفه دادن ساقه های قدیمی رشد کنند. هدف شما از نمودار هرس یاس بنفش داشتن بوته ای با حدود 10 تا 12 ساقه است که قطر همه آنها بین 2.5 تا 5 سانتیمتر است.



نحوه ی هرس


شاخه های ضعیف را هرس کنید

هرس کردن را با ساقه های خشک یا بیمار ،پاجوش های نازک مدادی شکل که دور از بوته قرار دارند و شاخه های لاغر شروع کنید.شاخه ها را تا سطح زمین قطع کنید. قیچی باغبانی یا قیچی هرس معمولاً با این ساقه ها کار می کند.



شاخه های ضعیف را هرس کنید


شاخه های بیش از ۵ سانتیمتر را هرس کنید

حذف منظم کل شاخه های قدیمی از بلند شدن بیش از حد یاس شما جلوگیری می کند. فقط از بریدن قسمت بالای ساقه های بلند خودداری کنید زیرا این کار باعث می شود گیاه شکلی عجیب و غریب و غیر طبیعی پیدا کند. با شاخه های بسیار بزرگ، اره هرس ممکن است لازم باشد. شاخه های ضخیم یاس بنفش می توانند بسیار محکم باشند.



شاخه های بیش از ۵ سانتیمتر را هرس کنید


ساقه های جدید باقی مانده را کوتاه کنید

اگر می خواهید یاس بنفش شما بیشتر پر شود و درختچه ای تر شود، ساقه های جدید باقی مانده بیرونی را هرس کنید. این به معنای هرس کردن ساقه هایی است که از مرکز گیاه دور هستند. این تکنیک باعث انشعاب بیشتر و ایجاد بوته ای متراکم می شود.



ساقه های جدید باقی مانده را کوتاه کنید


هرس جوان سازی

یاس بنفش مسن می‌تواند ساقه‌هایی به ضخامت درختان کوچک داشته باشد و فقط در بالای شاخه‌ها گل می‌دهد. خوشبختانه، هرس جوان سازی می تواند یک یاس بنفش قدیمی را در حدود سه سال زنده کند. دو رویکرد وجود دارد که می توانید در پیش بگیرید.هرس کمتر شدید برای بازگرداندن یاس بیش از حد رشد کرده ، استفاده از قانون "سوم" است. هر سال یک سوم از قدیمی ترین شاخه ها را به مدت سه سال متوالی تا زمین هرس کنید. ابتدا ضخیم ترین ساقه ها را هرس کنید. اگرچه در سال جاری تعدادی گل از دست خواهید داد، اما کوتاه کردن یاس بنفش بیش از حد در اوایل بهار قبل از اینکه شاخه ها بیرون بیایند، ساده تر است. پس از سه سال متوالی به این روش، شاخه های جدید باید قسمت عمده گیاه را تشکیل دهند. گیاه از همه جا شروع به شکوفه دادن می کند و از آن نقطه به بعد می توانید به طور منظم پیرایش را انجام دهید.اگر نمی‌توانید ظاهر یاس بنفش قدیمی خود را تحمل کنید یا فقط می‌خواهید رویکرد سریع‌تری داشته باشید، می‌توانید در اوایل بهار، کل گیاه را تا حدود 15 تا 20 سانتیمتر از سطح زمین کاهش دهید. گیاه را با کمپوست یا کود متعادل کود دهی کنید تا باعث رشد جدید شود. شاخه های جدید در طول فصل رشد ، به خوبی رشد می کنند. اجازه دهید آنها در طول تابستان رشد کنند. بهار بعد، هرس دوکی را شروع کنید و با در نظر گرفتن شکل گیاه، سالم ترین شاخه ها را حفظ کنید. با بریدن شاخه های باقیمانده تا بالای یک جوانه، انشعاب را تشویق کنید. پس از این هرس نگهداری منظم را ادامه دهید.



هرس جوان سازی
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.