فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

باغبانی در منزل یکی از فعالیت های سازنده ای است که کمک می کند کمی از زندگی پرهیاهوی شهری فاصله بگیریم و علاوه براین، سبزیجات مورد نیاز خود و خانواده خود را به روشی سلامت و مطمئن تهیه کنیم. برای شروع باغبانی در منزل کافی است کمی خاک و چند بذر یا نشاء سبزیجات تهیه کرده و فعالیت خود را شروع کنید.
باغبانی در منزل
باغبانی در منزل

راهنمای قدم به قدم شروع باغبانی در منزل در 8 مرحله ی آسان و ضروری:


اگر می خواهید باغبانی در خانه را به صورت حرفه ای تر و تخصصی تر انجام بدهید باید یاد بگیرید و درک کنید که برای حفظ سلامتی و استقامت گیاهانتان به چه چیزهایی نیاز دارید. در این مقاله سعی داریم هرآنچه باید درباره باغبانی در منزل بدانید را در قالب یک راهنمای مفید و مختصر در اختیارتان قرار بدهیم. پس اگر شما هم به پرورش گل و گیاه و سبزیجات در منزل علاقه دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اقدامات لازم برای شروع باغبانی در منزل
باغبانی در خانه اگر به درستی انجام بشود می تواند بسیار مفرح و نشاط آور باشد. اگر می خواهید از باغبانی در حیاط خانه به نتیجه ی بهتری برسید، باید چند اقدام اساسی انجام بدهید که در ادامه به آن می پردازیم:

1. انتخاب محل مناسب برای باغبانی در منزل


محلی را انتخاب کنید که خاک آن نرم و غنی باشد و آب-روی خوبی داشته باشد. هیچ وقت برای باغبانی در حیاط خانه محل هایی را که آب در آنها جمع می شود یا خاک خیس می ماند انتخاب نکنید. سبزیجات نمی توانند در نقاطی که آب-روی خوبی ندارند رشد مناسبی داشته باشند. علاوه براین، حواستان باشد که سبزیجات برای رشد به نور آفتاب نیاز دارند پس آنها را در سایه نکارید. توجه داشته باشید که بیشتر سبزیجات در طول روز حداقل باید 6 ساعت زیر نور آفتاب باشند. یک نکته ی مهم دیگر در مورد انتخاب محل مناسب برای کاشتن سبزیجات در منزل، وجود آب در نزدیکی محل کاشت آنها است. اکثر سبزیجات هر روز به آبیاری نیاز ندارند اما موقع کاشت و بعد از دوره های طولانی بدون بارش و خشکی هوا، حتماً باید به آنها آب بدهید. همچنین دقت داشته باشید که باغچه ی سبزیجاتتان را نزدیک درختان بلند ایجاد نکنید چون ریشه ی این درختان ممکن است مانع رشد سبزیجات بشود.



2. مشخص کردن اندازه ی باغچه و محل باغبانی


مهم ترین نکته درباره ی انتخاب محل باغبانی در منزل این است که حتماً از کم شروع کنید. سعی نکنید از روز اول یک باغچه ی عظیم درست کنید چون امکان دارد فشار و خستگی زیاد کار باعث شود به طور کل از این فعالیت فوق العاده منصرف شوید. بهترین کار این است که ابتدا کارتان را از یک فضای کوچک شروع کنید و همزمان که نسبت به مهارت خودتان اعتماد بیشتری پیدا می کنید، فضای کاری خودتان را هم گسترش بدهید. توصیه می کنیم هنگامی که می خواهید اندازه ی باغچه را برای باغبانی در حیاط خانه مشخص کنید، عوامل زیر را در نظر بگیرید:
  • دلیل شما برای باغبانی در منزل: اگر باغبانی را تنها به عنوان یک فعالیت تفریحی برای اوقات فراغتتان انجام می دهید، یک باغچه ی کوچک برای گلکاری می تواند کافی باشد. اما اگر می خواهید سبزیجات بکارید و آنها را برای مصارف بعدی به روش های مختلف ذخیره کنید، طبیعتاً به فضای بیشتری نیاز دارید.
  • نوع سبزیجاتی که می خواهید بکارید: بعضی از انواع سبزیجات به فضای خیلی زیادی نیاز دارند و بعضی دیگر اینطور نیستند. اما برای کاشت اکثر سبزیجات باید حداقل یک متر بین ردیف ها فاصله بگذارید. پس اگر می خواهید 10 ردیف سبزیجات بکارید، عرض باغچه تان باید 10 متر باشد.
  • تعداد نفرات خانواده تان: اگر باغبانی یکی از فعالیت های مشترک بین اعضای خانواده ی شماست پس رسیدگی به یک فضای بزرگ کار چندان سختی نیست. علاوه براین هرچه تعداد نفرات خانواده بیشتر باشد به سبزیجات بیشتری نیاز دارید.

3. آماده سازی فضای باغچه


اکنون که در مورد محل و اندازه باغچه تصمیم گرفته اید، باید آن را برای کاشت آماده کنید. برای آماده سازی فضای باغچه مراحل زیر را به ترتیب انجام بدهید:
  • خاک را آماده کنید: اگر خاک باغچه زیادی فشرده باشد، کار سختی در پیش دارید. باید خاک را نرم کنید تا گیاهان بتوانند به آسانی رشد کنند و خاک هم به خوبی خشک بشود. می توانید از یک چنگک پهن، تیلر یا چنگک معمولی برای شخم زدن استفاده کنید.
  • به خاک، کمپوست (کود ترکیبی) ارگانیک اضافه کنید: وقتی خاک نرم شد، کمی کمپوست ارگانیک به آن اضافه کنید. فقط کافی است کمپوست را در قسمت هایی که می خواهید گیاه بکارید، روی لایه ی بیرونی خاک شخم خورده، پخش کنید.
  • بستر گیاهان را ایجاد کنید: خاک معبرهای مورد نظر را خالی کنید و در نقاطی که می خواهید در آنها گیاه بکارید بریزید تا بستر گیاهان آماده شود. می توانید بستر گیاهان را چند سانتیمتر از سطح زمین بالا ببرید.
  • اندازه بستر گیاهان را مشخص کنید: بستر گیاهان در باغچه های خانگی باید حدود 1 متر عرض داشته باشند. البوته در مزرعه های تجاری این ردیف ها به مراتب باریکتر هستند. هرچه بستر گیاه عریضتر باشد ریشه های بوته های سبزیجات فضای بهتری برای گسترش و رشد دارند.
  • باغچه را آبیاری کنید: کل باغچه را آبیاری کنید و بگذارید کمی زمان بگذرد و بستر گیاهان کمی نشست کند. معمولاً زیاد پیش می آید که بعد از شخم زدن بذر علف های هرز جوانه بزنند و شروع به رشد کنند. پس فعلاً چیزی نکارید و به جای آن هر چند روز یک بار به باغچه سر بزنید و علف های هرز را وجین کنید.

4. تصمیم بگیرید چه چیزی می خواهید بکارید


انتخاب سبزیجات و گیاهانی که می خواهید در باغچه بکارید تصمیم مهمی است. خیلی از افراد در این مرحله سردرگم می شوند زیرا نمی دانند چه محصولی برای باغچه آنها مناسب است. اینکه چه سبزیجاتی در باغچه بکاریم به اندازه انتخاب محل باغچه مهم است. توصیه می کنیم موقع انتخاب سبزیجات مناسب برای کاشت در باغچه نکات زیر را در نظر داشته باشید:
  • پیشنهاد می کنیم اگر باغچه تان کوچک است محصولاتی مانند هندوانه، خیار و طالبی را که به فضای کمی برای رشد نیاز دارند انتخاب کنید.
  • اگر فضایتان از این هم کوچکتر است، باید از هر ردیف محصول زیادی برداشت کنید. محصولات کوچک مثل تربچه، ترب و شلغم سریع رشد می کنند و به فضای زیادی هم نیاز ندارند. از طرف دیگر، محصولاتی مانند گوجه فرنگی، لوبیای بوته ای و فلفل به فضای بیشتری نیاز دارند و محصول دهی آنها یک فصل طولانی زمان می برد.
  • اگر یکی از اهداف شما از باغبانی در منزل، بهره وری اقتصادی است، پس باید سبزیجاتی را بکارید که در بازار قیمت بالایی دارند. کلم بروکلی یکی از سبزیجات گران قیمت تری است که کشت آن در اکثر باغچه های خانگی امکان پذیر است.
  • هنگام باغبانی در منزل می توانید سبزیجات مختلفی بکارید تا رژیم غذایی متنوع تری داشته باشید و همچنین باید در نظر داشته باشید که سبزیجاتی را بکارید که مورد علاقه ی خانواده تان هستند.

5. تصمیم گیری درباره ی مکان و زمان کاشت هر سبزی هنگام باغبانی در منزل


باید سبزیجاتتان را به شکلی بکارید که بهترین استفاده را از فضا و همچنین نور کرده باشید. سعی کنید قبل از اقدام به کاشت، یک طرح کلی از محل و فاصله ی سبزیجات در باغچه تان روی کاغذ رسم کنید. زمان کاشت سبزیجات هم با توجه به تقسیم بندی های مختلف آنها از نظر عمر گیاه و فصل کاشت و برداشت آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین توصیه می کنیم قبل از کاشت سبزیجات در باغچه حتماً نکات زیر را در نظر داشته باشید:
  • تمام سبزیجات همزمان کاشت نمی شوند. سبزیجات به طور کلی از نظر فصلی به دو گروه سبزیجات فصل گرم و سبزیجات فصل سرد تقسیم می شوند. سبزیجات فصل سرد مانند کاهو و کلم بروکلی و نخود فرنگی در هوای خنکتر اوایل بهار و اوایل پاییز رشد می کنند. این محصولات می توانند در مقابل دمای پایینتر مقاومت کنند، بنابراین می توانید آنها را اوایل بهار و قبل از گرم شدن خاک بکارید. همچنین می توانید آنها را اواخر تابستان بکارید تا قبل از اولین یخبندان پاییز محصول بدهند. از طرف دیگر سبزیجات فصل گرم مانند گوجه فرنگی و خیار و فلفل تا قبل از گرم شدن خاک در اواخر بهار و تابستان کشت نمی شوند.
  • اکثر سبزیجات یکساله هستند یعنی هر سال باید از نو کاشته شوند. اگر می خواهید محصولات چند ساله ای مانند مارچوبه، ریواس و بعضی از انواع سبزی ها را کشت کنید، باید برای آنها بستر یا محل دائمی ایجاد کنید.
  • توجه داشته باشید که بعضی از محصولات مانند ترب و لوبیای بوته ای سریعتر می رسند و دوره ی برداشت بسیار کوتاهی دارند. محصولات دیگر، مانند گوجه فرنگی، بیشتر طول می کشد تا برسند اما زمان بیشتری هم محصول می دهند. بنابراین هنگام تهیه ی بذر مدت زمان لازم برای رسیدن محصول را از تولید کننده یا فروشنده بپرسید.
  • به طور تناوبی کشت کنید. نباید تمام بذرها یا نشاهای کاهو را همزمان بکارید، وگرنه مجبورید آن همه کاهو را همزمان برداشت کنید! سعی کنید کاشت را با فاصله ی چند هفته و به طور متناوب انجام دهید تا همیشه محصول داشته باشید.
  • سعی کنید سبزیجاتی را که ارتفاع بلندی دارند (مانند لوبیای پیچ که دور داربست می پیچد یا ذرت شیرین) در شمال باغچه بکارید تا سایه شان روی گیاهان کم ارتفاع تر نیفتند. اگر بخشی از باغچه تان همیشه سایه است، آن را برای سبزیجات کوچکِ فصل سرد کنار بگذارید که وقتی هوا گرم می شود از سایه استقبال می کنند.

6. بذرها را بکارید


اکنون که تمامی اقدامات لازم برای شروع باغبانی در منزل را انجام داده اید، وقت آن است که برای کاشت بذرها دست به کار شوید. سعی کنید برای کاشت هر بذر از دستورالعمل مخصوص آن که معمولاً روی بسته ی بذر یا در سایت های اینترنتی پیدا می شود، پیروی کنید. اگر هم خودتان بذر سبزیجاتی را که مصرف می کنید کنار می گذارید، حتماً قبل از کاشت در مورد روش کاشت و رسیدگی به گیاه تحقیق کنید.


7. اقدامات و پیشرفت خودتان را ثبت کنید


در آخر، هر اقدامی را که برای باغبانی در منزل انجام می دهید ثبت کنید تا در فصل کاشت بعدی بتوانید از آنها کمک بگیرید. فقط کافی است به اندازه ی کافی به نحوه ی رشد گیاهانی که کاشته اید توجه کنید و موفقیت ها و شکست هایتان را در دفترچه باغبانی تان ثبت کنید.


8. فواید باغبانی در منزل را فراموش نکنید


باغبانی در منزل فواید زیادی دارد که در ادامه به طور مختصر به بعضی از آنها اشاره می کنیم:
  • افزایش امنیت و سلامت غذایی: شما می توانید با پرورش محصولات غذایی مورد مصرف خودتان و خانواده تان امنیت غذایی آنها را تأمین کنید تا اگر به هر دلیلی برای خرید این محصولات به مشکلی برخوردید، از وجود آنها محروم نشوید. علاوه براین، چه غذایی سالم تر از چیزی که مستقیم از باغچه ی خودتان سر میزتان آمده است؟
  • کاهش میزان هورمون کورتیزول و استرس: گفته می شود که باغبانی کمک می کند تا آرامش بیشتری داشته باشیم و به همین ترتیب میزان هورمون کورتیزول و احساس استرس را کاهش می دهد.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: می دانستید که تماس مستقیم با خاک می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند؟ بنابراین باغبانی یکی از بهترین راه ها برای تقویت سیستم ایمنی است.
  • ورزشی مناسب: باغبانی در منزل می تواند مثل تمرین در باشگاه، ورزش محسوب شود. اگر می خواهید تناسب اندامتان را بهبود ببخشید و علاقه ای به عضویت در باشگاه ندارید، می توانید مشغول باغبانی شوید. موقع باغبانی، خواه ناخواه مجبورید فرغون هل بدهید، چاله بکنید، وسایل و لوازم کار را حمل کنید و... که همه ی آنها نوعی فعالیت ورزشی هستند.
  • کاهش تولید و تأثیرات کربنی: فعالیت های ما انسان ها به شکلی شده است که به نظر می رسد هر کاری در زندگی مان انجام می دهیم روی محیط زیست تأثیر منفی دارد. اما مدتی است که زندگی با توجه به حفظ محیط زیست طرفداران زیادی پیدا کرده و اکثر افراد به دنبال این هستند که تولید و تأثیرات کربنی خود را کاهش بدهند. یکی از راه های این کار اقدام برای کشاورزی بومشناختی و تولید محصولات ارگانیک است. علاوه بر این باغچه ی شما می تواند به محل زندگی پرندگان، حشرات و سایر مخلوقاتی تبدیل شود که به دلیل توسعه ی شهری زیستگاه طبیعی خود را از دست داده اند.
  • افزایش ارزش ملک: وقتی فضای خارجی زیبایی برای منزل خود فراهم کنید، ارزش ملک خود و جذابیت ظاهری آن را بالا می برید و نوعی ارزش افزوده برای آن ایجاد می کنید.

کلام آخر
از شما سپاسگزاریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. به شما قول می دهیم که اگر از پشتکار و منابع لازم برخوردار باشید، با انجام این اقدامات می توانید ظرف کمتر از یک هفته باغچه ی خانگی خودتان را راه اندازی کنید. به خاطر داشته باشید که در روزها و ماه های بعدی باید زمان قابل توجهی را در باغچه صرف پرورش و نگهداری گیاهان باغچه خود کنید. توجه داشته باشید که افرادی که اهل باغبانی در منزل هستند بیشتر با طبیعت در ارتباط اند و راحت تر از سایر افراد می توانند اهمیت تغذیه ی سالم را درک کنند. در پایان، امیدواریم اگر به فکر راه اندازی باغچه در حیاط منزل خودتان هستید، این راهنما اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار داده باشد.


* اگر نیاز به خدمات باغبانی پاره وقت یا تمام وقت دارید و یا میخواهید با تیم متخصص نارگیل مشورت نمایید با ما تماس بگیرید. تماس با نارگیل
 
باغبانی در منزل
باغبانی در حیاط خانه
ایده‌های باغبانی در منزل و آپارتمان
باغبانی در خانه





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.