فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

یکی از بهترین راهها برای لذت بردن از زیبایی گل‌های بهاری کاشت پیاز گل در گلدان است. اگر فضای زیادی در باغ نداشته باشید به راحتی می‌توانید پیاز گل را در یک گلدان بزرگ بکارید. البته باید به اندازه کافی بزرگ باشد. برای کاشت پیازها خاک مخصوص گلدان، با کیفیت بالا تهیه کنید. حتی می‌توانید چند نوع پیاز گل را در یک گلدان بکارید.
کاشت پیاز گل در گلدان
کاشت پیاز گل در گلدان

کاشت  پیاز گل در گلدان

 یکی از بهترین راهها برای لذت بردن از زیبایی گل‌های بهاری کاشت پیاز گل در گلدان است. اگر فضای زیادی در باغ نداشته باشید به راحتی می‌توانید پیاز گل را در یک گلدان بزرگ بکارید. البته باید به اندازه کافی بزرگ باشد. برای کاشت پیازها خاک مخصوص گلدان، با کیفیت بالا تهیه کنید. حتی می‌توانید چند نوع پیاز گل را در یک گلدان بکارید، فقط مطمئن شوید که پیازها را در عمق مناسب همان پیاز بکارید. پس از اتمام کاشت، گلدان‌ها را به طور منظم آبیاری کنید و آن‌ها را در معرض نور خورشید قرار دهید.


قسمت 1: انتخاب گلدان و خاک

1- گلدانی با سوراخ‌های زهکشی مناسب انتخاب کنید. برای نتیجه بهتر، وجود سوراخ‌های زهکشی لازم است؛ تا آب اضافی از گلدان خارج شود. اگر پیازها را آبیاری کنید و آب اضافی جایی برای خارج شدن نداشته باشد، پیازها ممکن است پوسیده و از بین بروند.

2- گلدان را به قدری بزرگ انتخاب کنید که پیازها بتوانند مجزا از هم قرار بگیرند. اگر قصد دارید گلدان را در زمستان در محیط بیرون قرار دهید، باید گلدان، خاک کافی برای گرم نگه داشتن پیازها را داشته باشد. گلدانی را انتخاب کنید که قطر آن حداقل 24 اینچ (61 سانتی متر) باشد.

. این راهکار برای پیازهای داخلی و خارجی یکسان است و در هرصورت باید به این طریق عمل شود.


 
کاشت پیاز گل در گلدان - انتخاب خاک و گلدانکاشت پیاز گل در گلدان - انتخاب خاک و گلدان

انتخاب خاک با کیفیت بالا

3-  خاک معمولی باغبانی مواد مغذی لازم برای رشد پیازها را نخواهد داشت. به دنبال خاک مخصوص گیاهان گلدان‌های آپارتمانی باشید. اگر دوست دارید، می‌توانید کود را به خاک اضافه کرده و آن را با خاک معمولی مخلوط کنید.

. کود فرمولاسیون گرانول 5-10-10 یا 9-9-6 بهترین نوع استفاده برای کاشت پیازها است.

4-  انواع مختلف پیاز نیاز به عمق متفاوت در کاشت دارند . حداقل 2 اینچ (5.1 سانتیمتر) خاک در زیر آنها و حدود 2 اینچ (5.1 سانتیمتر) فضای بالایی برای سطح خاک به آنها بدهید.

. به عنوان مثال، پیاز لاله‌ها و گل نرگس باید در عمق 6 اینچ (15 سانتی متر) کاشته شوند. بنابراین گلدان شما باید حداقل 10 اینچ (25 سانتی متر) ارتفاع داشته باشد.


قسمت 2: کاشتن پیاز ها حدود شش هفته قبل از بهار

1-  بسته به محل زندگی شما، مجبور خواهید بود پیازهای خود را در زمان‌های متفاوتی بکارید. حتماً می‌خواهید پیازهایی که در گلدان کاشته‌اید، هم زمان با پیازهای کاشته شده در محیط خارج از منزل که معمولاً در اوایل بهار شروع به گلدهی می‌کنند، گل دهند. کاشت پیازها 6 هفته قبل از زمان گلدهی آن‌ها معمولاً زمان کافی برای رشد را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

. ممکن است لازم باشد برنامه خود را بر اساس منطقه محل زندگی خود تغییر دهید، زیرا هوای سرد می‌تواند به گیاه آسیب برساند یا از بین ببرد. در صورت کاهش دما، ممکن است لازم باشد گیاه خود را به محیط داخلی برگردانید تا از سرما محافظت شود.

2- گلدان خود را با خاک مخصوص گلدان پر کنید. خاک مخصوص گلدان را مستقیماً از کیسه داخل گلدان بریزید. گلدان را با حداقل 2 اینچ (5.1 سانتی متر) خاک پر کنید. اگر پیازهایی را می‌کارید که به عمق کاشت کمتری نیاز دارند، گلدان را با اندازه 10 اینچ (4 سانتی متر) پر کنید.

. لاله و گل نرگس باید در خاک عمیق‌تری کاشته شوند. پیاز زنبق باید در خاک کم عمق کاشته شود.

محکم کردن پیاز ها در خاک

3-  پیازهای خود را در خاک قرار دهید و کمی آن‌ها را بچرخانید، تا در خاک گیر کنند. آن‌ها را در فاصله 0.5 اینچ (1.3 سانتی متر) از یکدیگر در خاک بکارید. سپس خاک گلدان بیشتری را در اطراف پیازها بریزید و اجازه دهید فقط نوک پیاز نمایان شود.

. گیاهانی مانند لاله و گل نرگس باید حداقل در عمق 6 اینچ (15 سانتی متر) کاشته شوند. گیاهان کوچکتر مانند پیاز زعفران باید در عمق 4 اینچ (10 سانتی متر) کاشته شوند.

. اگر دوست دارید، می‌توانید فقط 1 پیاز در گلدان بکارید.

. پیازهای خود را حداقل 0.5 سانتی متر (1.3 سانتی متر) دور از لبه گلدان بکارید.

4- انواع مختلف پیازها را در لایه مختلف بکارید. اگر می‌خواهید بیش از یک نوع پیاز را در یک گلدان بکارید، آن‌ها را طبق نیازشان در لایه‌هایی با ارتفاع مناسب بکارید. ابتدا پیازهایی که به عمق بیشتری نیاز دارند را بکارید. پیازها را به طور معمول بکارید و روی آن را با خاک بپوشانید و سپس پیازهایی که به عمق کمتری نیاز دارند را بکارید. مطمئن شوید که پیازهایی که در لایه‌های بالایی کاشته‌اید روی پیازکاشته شده در لایه پایینی نباشد.

5- پیازهای درون گلدان را آبیاری کنید. هنگامی که پیازهای خود را با خاک پوشانده‌اید، از یک ظرف آبیاری یا شیلنگ باغی برای آبیاری خاک استفاده کنید. آبیاری را تا زمانی که آب از سوراخ‌های زهکشی ته گلدان خارج شود ادامه دهید. دما آب می‌توانید همسان با دمای اتاق یا آب خنک باشد. می‌توانید از هر آبی استفاده کنید.



قسمت 3: مراقبت از پیازها

1- پیازهای کاشته شده در گلدان کوچک را در یک فضای سرد و محافظت شده نگهداری کنید. اگر یک گلدان به اندازه کافی بزرگ ندارید تا در زمستان پیازهای کاشته شده را بیرون بگذارید، می‌توانید آنها را در یک فضای مناسب بسته مانند یک سوله یا گاراژ که سرد است نگه دارید زیرا این محیط گیاه را از برف و سرمای شدید محافظت می‌کند.

. می‌توانید گلدان‌های بزرگتر و عایق بندی شده را بیرون بگذارید. هوای سرد در واقع به شکوفه دادن پیازها در بهار کمک می‌کند. تا زمانی که پیازها در گلدانی که عایق بندی شده قرار دارند، دمای هوای بیرون اهمیت چندانی نخواهد داشت.

2- رطوبت خاک را به طور مرتب بررسی کنید . هر چند روز یکبار انگشت خود را به خاک گلدان اطراف پیازها بزنید. اگر خاک تا 2.5 سانتی متر خشک باشد، خاک را آبیاری کنید تا آب از سوراخ‌های زهکشی خارج شود.

3- پس از مشاهده جوانه زدن گیاه، گلدان را به محیط بیرون ببرید . پس از حدود 6 تا 8 هفته در یک محیط سرد، باید گیاهان کمی سبز شده باشند وقتی جوانه زدن گیاه را مشاهده کردید، اگر گلدان را در داخل گاراژ یا سوله نگهداری می‌کنید، می‌توانید آن را به محیط بیرون منتقل کنید

قرارگیری پیاز ها در نور کم

4- . نور بیش از حد خورشید می‌تواند باعث پژمردگی پیازها شود. منطقه‌ای که حدود 60 درصد سایه و 40 درصد نور خورشید را دریافت می‌کند، مکان مناسبی برای پیازهای گلدانی شما است.

5- بعد از شکوفا شدن پیازها سطح آب را روزانه بررسی کنید . هنگامی که پیازها شکوفا شدند، به آب بیشتری نسبت به قبل دارند. انگشت خود را به عمق 1 اینچ (2.5 سانتیمتر) در خاک فرو کنید و بررسی کنید که آیا خاک خشک شده است یا خیر. اگر خاک خشک باشد، خاک را آبیاری کنید تا آب از سوراخ‌های زهکشی خارج شود.

6- گیاهان خود را از آفات و بیماری‌ها محافظت کنید. به احتمال زیاد سنجاب‌ها سعی می‌کنند که خاک گلدان‌ها را حفر کنند تا به پیازها دست یابند. می‌توانید قسمت بالای گلدان را با تور فلزی بپوشانید تا از پیازها در برابر سنجاب و سایر موجودات محافظت کنید. در فصل زمستان معمولاً حشرات نباید مشکلی ایجاد کنند، اما اگر متوجه حضور حشرات در اطراف گلدان شوید، می‌توانید از مواد دفع حشرات استفاده کنید.



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.