فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

مراقبت از برگ انجیری:گیاه برگ انجیری به خاطر برگهای زیبا، برش‌های بزرگ، رنگ سبز و جذاب خود می‌تواند کاملاً قابل تشخیص باشد. از آنجایی که یک گیاه پرورشی است، می‌تواند رشد زیادی کند و به طول 8 فوت (2.4 متر) بلند شود! اگر گیاه برگ انجیری فضای زیادی را اشغال کرده است و می‌خواهید اندازه مناسب داشته باشد و همچنین برای حفظ ظاهر عالی گیاه، چند برش برای پیرایش انجام دهید.
مراقبت از برگ انجیری در خانه
مراقبت از برگ انجیری در خانه


گیاه برگ انجیری به خاطر برگهای زیبا، برش‌های بزرگ، رنگ سبز و جذاب خود می‌تواند کاملاً قابل تشخیص باشد. از آنجایی که یک گیاه پرورشی است، می‌تواند رشد زیادی کند و به طول 8 فوت (2.4 متر) بلند شود! اگر گیاه برگ انجیری فضای زیادی را اشغال کرده است و می‌خواهید اندازه مناسب داشته باشد و همچنین برای حفظ ظاهر عالی گیاه، چند برش برای پیرایش انجام دهید. روش‌های پیرایش برگ انجیری‌ها یکسان است.

مراقبت از برگ انجیریمراقبت از برگ انجیری


روش 1: هرس کردن

هرس کردن قبل از فصل رشد

1- برای هرس کردن و مراقبت از برگ انجیری گیاه عظیم الجثه خود قبل از فصل رشد بهاره برنامه ریزی کنید. اگر گیاه را برای کنترل اندازه آن یا برای حفظ شکل ظاهری آن قطع می‌کنید، سعی کنید این کار را قبل از فصل رشد بهاره انجام دهید. این کار به گیاه کمک می‌کند تا سریعتر بهبود یابد.

. اگر گیاه شما دارای برگهای خشک، زرد یا آسیب دیده است، هرس در هر زمان از سال مناسب نیست!

2- برای مراقبت از برگ انجیری قیچی تیز یا قیچی باغبانی را با الکل پاک کنید. تیغه‌های کثیف می‌توانند بیماری را به گیاه منتقل کند، بنابراین قیچی تیزیا قیچی باغبانی را با پارچه‌ای آغشته به الکل یا سفید کننده رقیق پاک کنید. اگر می‌خواهید محلول ضدعفونی کننده را استفاده کنید، آب و سفید کننده را 9 به 1 با هم مخلوط کنید.

. اگر چاقو یا قیچی واقعاً کثیف است، قبل از تمیز کردن و ضدعفونی کردن، آن‌ها را در آب خیس کنید تا خاک آن‌ها از بین برود.

پوشیدن دستکش

3- برای محافظت از دستان خود در برابر شیره سوزاننده گیاه دستکش بپوشید. شیره‌ای که در هنگام برش برگ انجیری از خود ترشح می‌کند دارای اگزالات کلسیم است که می‌تواند پوست شما را تحریک کرده و باعث بثورات پوستی شود. برای جلوگیری از مشکلات پوستی، قبل از شروع به اصلاح گیاه، یک جفت دستکش بپوشید. اگر بچه یا حیوان خانگی در خانه دارید، بهتر است گیاه را به دور از آن‌ها کوتاه کنید.

. اگر به طور تصادفی شیره‌ی گیاه با پوست شما تماس پیدا کرد، در اسرع وقت پوست خود را با آب گرم و صابون بشویید و سعی کنید به صورت یا چشم‌های خود دست نزنید.

4- برگهای زرد، خشک یا مرده را در نزدیکی پایه ساقه ببرید. هرگاه برگ‌های ناسالمی را دیدید، از چاقوی تیز یا قیچی ضدعفونی شده برای بریدن برگهای آسیب دیده استفاده کنید. و در نزدیک ساقه آن‌ها را برش دهید تا ساقه‌های بلند و نا زیبا روی گیاه باقی نماند.

. به خاطر داشته باشید که برگهای زرد ممکن است به معنی زیادی آب گیاه باشد و برگ‌هایی که در انتها قهوه‌ای می‌شوند به این معنی است به گیاه به اندازه کافی آب نمی‌رسد.

قطع کردن ساقه های نزدیک شاخه اصلی

5- ساقه‌ها را در نزدیکی شاخه اصلی قطع کنید تا اندازه گیاه کنترل شود. پایین‌تر بروید و به دنبال شاخه‌هایی باشید که به طرز ناخوشایندی رشد کرده‌اند یا برگهای زیادی ندارند. برای کاهش شاخه‌های نازک یا کوتاه کردن این گیاه عظیم الجثه، قیچی‌های استریل شده را بردارید و یک برش تمیز و مستقیم در سر شاخه‌ای که از ساقه اصلی رشد کرده، ایجاد کنید.

. به خاطر داشته باشید که وقتی شاخه‌ها را قطع می‌کنید، گیاه را تشویق می‌کنید که در نزدیکی پایه گیاه رشد جدیدی داشته باشد.

. اگر نمی‌خواهید آن را به طور کامل حذف کنید، می‌توانید در زیر هر گره روی یک شاخه برش ایجاد کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید اندازه گیاه را کنترل کنید، هر شاخه را به 1/3 یا 1/2 کاهش دهید.

6- اگر می‌خواهید ریشه را اصلاح کنید، 1/3 ریشه‌ها را برش دهید. آیا می‌توانید ریشه‌هایی را که از سوراخ‌های زهکشی گلدان خارج می‌شوند مشاهده کنید؟ در این صورت، گیاه را با دقت از گلدان خارج کنید و با انگشتان خود ریشه‌ها را شل کنید. سپس، 1/3 ریشه را با قیچی‌های استریل شده، بریده و گلدان خود را تا 1/3 پر از خاک تازه کنید. گیاه برگ انجیری اصلاح شده را داخل گلدان بگذارید و قبل از آبیاری، اطراف گیاه را کاملاً با خاک پر کنید.

. اگر نمی‌توانید گیاه را بیرون بکشید، گلدان را بچرخانید و ریشه‌هایی را که از سوراخ‌ها بیرون زده‌اند ببرید. پس از این کار خواهید توانست که گیاه را بیرون بکشید.

. اگر با یک گیاه واقعاً بزرگ سروکار دارید، از یک دوست بخواهید به شما کمک کند و گیاه را نگه دارد تا بتوانید گیاه را از گلدان بیرون بیاورید.

. این قلمه‌ها را به سطل زباله بیندازید زیرا می‌توانند در درون کمپوست ها ریشه دوانده و رشد کنند.


روش 2:شاخه سالم

پیدا کردن شاخه سالم

1- یک شاخه سالم پیدا کنید و گره را پیدا کنید . رشد یک گیاه برگ انجیری جدید از گیاهی که در حال حاضر دارید واقعاً آسان است! به دنبال یک شاخه سالم باشید که دارای برگهای سبز روشن باشد و گره را در ساقه پیدا کنید. گره یک برآمدگی یا حلقه است که درست زیر یک برگ یا ساقه روی شاخه قرار دارد.

. باید حتماً قطعه‌ای را برش دهید که دارای گره است وگرنه ریشه رشد نمی‌کند.

2- مستقیماً زیر گره یک برش سالم ایجاد کنید . چاقوی تیز یا قیچی ضدعفونی شده را بردارید و شاخه را درست در زیر گره برش دهید. اگر قیچی باغبانی و محکمی ندارید، می‌توانید آن را مستقیماً از روی شاخه بریده یا با چاقوی تیز برش دهید.

. از شاخه‌ای که خشک به نظر می‌رسد یا برگ‌های آن قهوه‌ای است، قلمه نگیرید.

پیدا کردن شاخه سالمپیدا کردن شاخه سالم


قرار دادن قلمه در آب سرد

3- ته قلمه را در آب قرار دهید. آب سرد را در یک لیوان یا گلدان بلند بریزید و قلمه را درون آن قرار دهید تا قسمت پایینی برش 5/1 سانتی متر در آب قرار گیرد. بهتر است که از گلدان یا شیشه شفاف استفاده کنید تا بتوانید به راحتی ریشه‌ها را بررسی کنید.

4- برای مراقبت از برگ انجیری آب را هر چند روز به مدت چند هفته یا تا زمان تشکیل ریشه عوض کنید. شیشه حاوی آب و قلمه را در نور غیر مستقیم قرار دهید. بگذارید تا زمانی که ریشه‌ها از پایین رشد می‌کنند در همین حالت بماند. هر چند روز یکبار آب آن را تعویض کنید تا ته قلمه پوسیده نشود.

برای مراقبت از برگ انجیری هر چند هفته یکبار قلمه خود را بررسی کنید تا ببینید ریشه رشد کرده است یا خیر. مدت زمان آن بستگی به سلامت و اندازه برش ایجاد شده دارد.

5- وقتی قلمه برای کاشت آماده شد، یک گلدان را که دارای زهکشی خوب است با خاک مناسب پر کنید. گلدانی را انتخاب کنید که عرض آن حداقل 6 اینچ (15 سانتی متر) باشد و در قسمت زیرین آن سوراخ‌های زهکشی وجود داشته باشد. این کار مانع از تجمع آب در نزدیکی ریشه‌های گیاه می‌شود. سپس، گلدان را تا 1/3 با مخلوطی از خاک مناسب پر کنید.


. برای تهیه مخلوط خاک، 3 قسمت خاک گلدان را با 2 قسمت پرلیت و ماسه ترکیب کنید.

کاشتن

6- قلمه را در گلدان بکارید و آن را با خاک پر کنید. برای کاشتن قلمه برگ انجیری، ریشه‌های قلمه را در داخل خاک محکم کنید تا حداقل 1 اینچ (2.5 سانتی متر) در عمق خاک قرار بگیرد. قلمه را ثابت نگه دارید و خاک بیشتری را به گلدان اضافه کنید تا با خاک پر شود. سپس، گلدان را آبیاری کنید و این کار را تا زمانی که آب از سوراخ‌های زهکشی در کف گلدان بیرون بیاید ادامه دهید.

. برای مراقبت از برگ انجیری  جدید، آن را در یک نقطه گرم قرار دهید که نور غیر مستقیم دریافت می‌کند و هر زمان که خاک خشک شد، آن را آبیاری کنید.

 




  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.