فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹         
  

تا به حال تصور می شد که چاقی بلای کشورهای صنعتی است. اما حالا معلوم شده است که پیشرفت های اثتصادی در کشورهایی که شهرنشینی در آنها رواج بیشتری دارد و عادات غذایی آنها تغییر کرده اس، بیشتر می باشد و چاقی را بلای این کشورها کرده اند. تغییر عادات غذایی و کاهش فعالیت جسمی باعث چاق شدن افراد بیشتری از یک جامعه می شود. چاقی باعث عوارض جسمی بی شمار و گاه مرگ زودرس می شود.
چاقی و رژیم افراد چاق
چاقی و رژیم افراد چاق

تا به حال تصور می شد که چاقی بلای کشورهای صنعتی است. اما حالا معلوم شده است که پیشرفت های اثتصادی در کشورهایی که شهرنشینی در آنها رواج بیشتری دارد و عادات غذایی آنها تغییر کرده اس، بیشتر می باشد و چاقی را بلای این کشورها کرده اند. تغییر عادات غذایی و کاهش فعالیت جسمی باعث چاق شدن افراد بیشتری از یک جامعه می شود. چاقی باعث عوارض جسمی بی شمار و گاه مرگ زودرس می شود. لاری اتکنیسون رییس انجمن چاقی امریکا در این زمینه گفته است: "بیماری چاقی در بزرگسالان پدیده ای جهانی است که نه تنها در امریکا بلکه در آسیا و امریکای لاتین و همچنین افریقا دیده می شود."

با ایجاد اقتصاد جدید که مبتنی بر کالا و خدمات است در بسیاری از کشورها سبک زندگی اکثر مردم شکلی ساکن و کم تحرک به خود گرفته است. میزان فعالیت جسمی به خصوص در محل کار افت کرده است و پیشرفت علم سبب شده است تا نیاز به نیروی جسمی کارگران کاهش یابد و در عوض کار و فعالیت مکانیزه شده است و در چنین حالتی عدم توازن انرژی پیش می آید.

کلاً فرد چاق کسی است که وزنی بیشتر از وزن طبیعی داشته باشد و این اضافه وزن را نباید با قوی بودن یکسان دانست زیرا چاقی مترادف است با کم زوری و ناتوانی. چون یک فرد چاق به دلیل سنگین شدن وزنش دیگر توان کار کردن را ندارد بنابراین روز به روز به وزنش اضافه می شود و اندامی نامتناسب درست می کند. چاق شدن خیلی راحت تر از لاغر شدن است و برای همین است که افراد چاق شدیداً تلاش می کنند تا لاغر شوند و دوباره تناسب اندام خود را باز یابند. افراد چاق اغلب گوشت های اضافه آنها از روی لباس هم دیده می شود و در واقع این خود نوعی بیماری است و نمی توان به آنها چاق گفت زیرا اکثر این افراد دلیل چاقی خود را نمی دانند.

چاقی موضعی یا سلولیت بیماری بافت ملتحمه است و این بافت در سراسر بدن پراکنده می باشد و از سلول هایی به همین نام تشکیل می یابد که بین آنها را ماده ای به نام ماده بنیادی ملتحمه پر کرده است و این ماده بسیار چسبناک بوده و به هر شکلی در می آید. این بافت تمام اندام ها را می پوشاند و آنها را با هم می پیوندد و در برابر عوامل خارجی حفظ می کند. در بافت ملتحمه چربی ذخیره می شود و سوخت و ساز بدن انجام می گیرد و هر نوع صدمه و ضربه بر اثر تغذیه نشدن سلول ها و یا دفع کامل سموم باعث ایجاد چاقی موضعی می گردد.

سلولیت به معنی سلول عفونی شده می باشد زیرا هر وقت کلمه "ایت" در آخر بافت یا اسم بیاید نشان دهنده عفونت است. مانند مننژیت، سینوزیت و همینطور سلولیت. این سلولیت باعث ناهماهنگی در اندام ها می شود. کسانی که دارای اندام موزون و هماهنگی نباشند دچار ناراحتی و اختلالات روحی خواهند شد. بنابراین به لحاظ بهبود وضع روانی هم که شده است باید به سلامتی جسمی و تناسب اندام توجه کنیم و نگذاریم تا اندامی ناموزون داشته باشیم.

کبد مهمترین عضو بدن برای دفع سموم می باشد و اگر این غده مهم داخلی به هر دلیلی نتواند وظیفه خود را خوب انجام دهد و در معرض بیماری باشد، چاقی موضعی بوجود می آید زیرا کبد مواد زائد و سموم را دفع نمی کند و در نتیجه چربی های زائد در میان بافت ملتحمه جمع می شوند و تولید چاقی می کنند. همچنین غدد درون ریز بدن هم که وظیفه تخلیه مواد زائد و گندزدایی را بر عهده دارند اگر وظیفه خود را به خوبی انجام ندهند و اختلالی در کار این غدد انجام گیرد می تواند منتهی به چاقی شود.

علاوه بر ضایعات کبدی و اختلال در ترشح غدد درون ریز مانند تخمدان ها که باعث پیدایش چاقی موضعی و عدم تناسب اندام می گردند عوامل دیگری نیز در پیدایش این پدیده بیمارگونه دخالت دارند. پرخوری، کم تحرکی، تنبلی، گوشه گیری، مصرف زیاد قند و شیرینی جات، فشارهای عصبی، زودرنجی، فعالیت های شدید جنسی، مصرف مواد الکلی، سیگار و مصرف بی رویه گوشت های پرچرب، بی خوابی، سرمای شدید، گرمای زیاد، زندگی در محیط های آلوده و فاقد اکسیژن کافی از عوامل ایجادکننده و تشدید کننده چاقی به شمار می آیند. که این چاقی را باید تحت هر شرایطی از بین ببریم تا دارای اندام موزون و مناسبی باشیم. تمام اندام های بدن در معرض ابتلا به این چاقی می باشند اما اندام هایی که کمتر فعالیت داشته باشند، بیشتر در معرض این پدیده بیماری زا قرار می گیرند مانند ران ها، شکم، باسن و بازوها.



چاقی موضعی بیشتر در خانم ها دیده می شود تا آقایان و این چاقی به علت بافت خاص زنانه است زیرا میزان درصد چربی در زنان بیشتر از مردان است. همچنین هورمون استروژن زنان را بیشتر از مردان دچار این بیماری می کند. درضمن اکثر خانم ها بیشتر در معرض مستقیم پیدایش این بیماری قرار می گیرند. خانم ها چون دوران سخت بادارای، شیردهی و قاعدگی را پشت سر می گذارند بنابراین مقداری از مواد غذایی بدن خود را از دست می دهند و به این ترتیب مستقیماً در معرض شدید کمبودهای متراکم مواد غذایی واقع می گردند و از آنجا که هر نوع تغذیه میل به کالری را بیشتر می کند و زنان مبتلا به کمبودهای مواد غذایی تمایل شدیدی به خوردن شیرینی جات پیدا می کنند و این استفاده نادرست از شیرینی جات باعث می شود که آنها در بافت های چربی ذخیره شوند و در نتیجه دچار چاقی شوند.

همچنین اغلب خانم ها با رسیدن به دوران یائسگی کم کم مستعد چاقی می شوند و تناسب اندام خود را در این زمان از دست می دهند که البته با رعایت رژیم و ورزش می توانند همچنان اندام متناسبی داشته باشند.

چاقی معمولی در تمام بدن به یک اندازه پخش می شود یعنی تمام سطح بدن را لایه ضخیمی از چربی فرا می گیرد اما چاقی موضعی یا سلولیت قسمت های بخصوصی از بدن مانند ران ها، باسن، شکم و پشت گردن را شامل می شود و مانند چاقی معمولی نمی باشد و یک سطح تقریباً ناهموار را ایجاد می کند بطوری که حتی در زیر لباس هم مشخص می شود و شکل زیبایی ندارد. بعضی از افراد به دلیل موقعیت شغلی مجبور هستند که ساعاتی از روز را بطور نشسته انجام وظیفه نمایند و این کم تحرکی ممکن است باعث چاقی سلولیتی یا موضعی شود.

شخص چاقی نمی تواند فرد سالمی باشد زیرا در انجام هر حرکتی مجبور است اضافه باری که علتش چاقی است را تحمل کند و به همین دلیل فشار بیشتری به بدن و پاها و قلب او وارد می شود. این فشار ناشی از چاقی در درازمدت باعث از بین رفتن سلامتی می شود و عمر را کوتاه می کند.

پرخوری از بهترین عوامل چاقی است و این پرخوری زمانی شروع می شود که بدن غذاهای مورد نیاز خود را از طریق رژیم های غذایی دریافت نمی کند و اگر رژیم غذایی خوب و مناسب باشد تمایل به پرخوری از بین می رود. این چاقی در شرایط رژیم غذایی خاص و ورزش های مشکل هم ممکن است درمان نگردد.

در درمان چاقی موضعی شش اصل وجود دارد که عبارت است از: رژیم غذایی درست، ورزش، ماساژ، دفع مواد زائد بدن، استراحت جسمی و روحی، تنفس درست و رساندن اکسیژن کافی به بافت های بدن.

زنان بیشتر از مردان استعداد چاق شدن دارند. پس برای لاغز شدن توصیه می شود که ورزش کنید و حرکات بدنی انجام دهید. راه رفتن بهترین ورزش است البته با قدم های آهسته و سپس با قدم های سریع و روزی 3 تا 4 کلیومتر پیاده روی مفید و سودمند است.

شنا یکی از ورزش های مناسب است و شخص را خیلی زود لاغر می کند. البته این نکته را فراموش نکنید که ورزش، اشتها را زیاد می کند پس بهتر است در این موارد رژیم غذایی را کامل و دقیق انجام دهید. بطور کلی ماساژ با دست برای لاغر شدن چندان مؤثر نیست و فقط برای رفع چاقی موضعی و آن هم به مقدار خیلی کم مناسب است. ماساژ بیشتر شخص ماساژ دهنده را لاغر می کند و پیاده روی هر روزه برای لاغر شدن ران، باسن و شکم بسیار مناسب است. بسیاری از بیماری ها در افراد چاق نمایان می شود از جمله بیماری های قلب و عروقی، دیابت، اختلال دستگاه ایمنی بدن و نقرس که با رژیم غذایی می توان آنها را تا حدودی تخفیف داد.

بطور کلی اگر کسی چاق باشد باید مقداری از کالری روزانه او کم شود تا لاغر شود و در ضمن چون کم کردن کالری ممکن است نسوج عضلانی را نیز لاغر کند و بسوزاند، برای جبران این کار باید پروتئین در جیره غذایی روزانه اینگونه افراد به اندازه کافی وجود داشته باشد. اگر افراد چاق از خوردن غذای زیاد پرهیز نکنند هیچگونه امیدی برای لاغر شدنشان وجود ندارد. این افراد باید از خوردن غذاهای شور خودداری کنند. مایعات زیاد بنوشند، پیاده روی کنند و نفس عمیق بکشند. وسط غذا هیچگونه تنقلاتی میل نکنند زیرا شاید شنیده باشید که بسیاری از دانه های خوراکی و تخمه های موجود در آجیل جاوی مقادیر قابل توجه ای چربی هستند. این امر واقعیت دارد و میزان چربی این خوراکی ها به حدی است که می توان جایگزین یک وعده غذای چرب شود. پس باید توجه داشت اگرچه چربی تخمه آفتابگردان، مغز بادام، مغز گردو، بادام زمینی، تخمه کدو و کنجد از نوع چربی غیراشباع گیاهی است و باعث افزایش کلسترول و بیماری قلبی نمی وشد اما همین خوراکی های به نظر کم حجم و مختصر انرژی زایی فوق العاده بالایی دارند که با مصرف آنها انرژی بدن به صورت چربی ذخیره می شود و باعث چاقی می گردد، آن هم چاقی قابل توجهی که بیشتر افراد از آن آگاهی ندارند.

تا می توانید برای وعده صبحانه میوه (پرتقال یا سیب) میل کنید. از سبزیجات تازه و سالادها استفاده کنید. حجم غذایتان را کم کنید و وعده های آن را افزایش دهید. مصرف برنج را کاهش دهید زیرا نشاسته موجود در برنج به چربی تبدیل می شود. بعضی افراد صبحانه نمی خورند و به خیال خودشان کم خوری کرده اند غافل از اینکه هنگام ظهر چون خیلی گرسنه هستند آنقدر غذا می خورند که حتی از میزان وعده صبحانه و ناهار هم بیشتر مصرف می شود و این کار جز خستگی دستگاه گوارش نتیجه دیگری نخواهد داشت. پس باید غذا را کم و به اندازه خورد.

خوردن گوشت مرغ بدون چربی و ماهی های تازه نیز بسیار مفید است. همچنین مصرف سبوس گندم و جوانه گندم و خوردن ویتامین ها از هر گروه که باشد توصیه می شود. املاح معدنی برای سلامتی لازم است و باید روزانه از آنها استفاده نمود و بهترین منبع برای این املاح و ویتامین ها غلات و سبزیجات و میوه جات می باشند.

در زمانی که دقیقاً رژیم دارید اگر حتی یک قطعه کوچک شیرینی و شکر مصرف کنید این را بدانید که هر چه تا الان رژیم گرفته بودید اثری نداشته و باید دوباره از اول رژیم تان را ادامه دهید و شبها نیز تا می توانید به جای غذا از میوه ها استفاده کنید. به این دستورالعمل قدیمی عمل کنید که صبحانه را همچون پادشاها، ناهار را همچون شاهزادگان و شام را همچون گدایان میل کنید.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.