فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

پروتئین ها به دو دسته تقسیم می شوند. پروتئین های گیاهی و پروتئین های حیوانی. پروتئین های گیاهی و حیوانی دارای اسیدهای آمینه اساسی هستند اما خود بدن نمی تواند آنها را تأمین کند و باید به وسیله تغذیه تأمین شوند.
پروتئین ها
پروتئین ها

انسان از زمان های دور با شناخت ابزار شکار و استفاده از آنها به خوردن گوشت شکار عادت کرده است و برای لذیذتر شدن آن از مواد دیگر نیز استفاده می کند. این عادت (خوردن گوشت) از آن زمان تا به امروز ادامه داشته و خواهد داشت و می توان گفت که تمام انسان ها و حتی نیاکان ما نیز گوشت خوار بوده اند.

گوشت ها یا پروتئین ها مولکول های بزرگ غذایی هستند که به صورت مصرف شده در جیره غذایی قابل جذب نمی باشند و بنابراین به فرم قبل جذب یا فرم اسیدهای آمینه که کوچکترین ترکیب یک پروتئین می باشد درمی آیند و وارد جریان خون می شوند و آنگاه وارد کبد می شوند و هرگاه یک یا چند اسید آمینه با هم ترکیب شوند، گوشت یا پروتئین به وجود می آید. از نظر علمی گوشت دارای خواصی است که اسیدهای آمینه آن نزدیک به پروتئین های بدن می باشد. زیرا گوشت به اسانی قابل هضم است و تمام اسیدهای آمینه آن جذب بدن می گردد.

زمانی که پروتئینی وارد بدن ما می شود، بدن پروتئین را هضم می کند و دوباره آن را به اسیدهای آمینه ای که آن پروتئین را تشکیل داده بودن تجزیه می کند. پروتئین ها مانند مواد قندی و نشاسته ای و چربی ها دارای ارزش انرژی زایی هستند و ترمیم سلول ها و بافت ها به عهده پروتئین ها می باشد. مصرف پروتئین باید به صورت روزانه باشد بخصوص برای کودکان و شیرخوارها و زنان باردار و شیرده زیرا در رشد و سلامتی آنها نقش بسیار مهمی دارند. پروتئین ها علاوه بر اینکه اسیدهای آمینه ضروری بدن را تأمین می کنند، انرژی زا نیز می باشند و در ساختمان بافت های درحال رشد و مو و ناخن ها دخالت دارند. کمبود آن باعث بی حالی و رنگ پریدگی می شود، مقاومت بدن را در برابر بیماری ها کم می کند و باعث نامرتب بودن دندان ها و روی هم قرار گرفتن آنها می شود.



از مهمترین پدیده بیماری زای کمبود پروتئین می توان خستگی و زودرنجی را نام برد که این امر ناشی از کمبود گلبول های قرمز خون می باشد که بخصوص در زنان و اطفال بیشتر دیده می شود زیرا بدون پروتئین کافی، کمخونی به سرعت ایجاد می شود و تا زمانی که تغذیه مناسب و درستی نداشته باشید، ادامه می یابد.

آنزیم هایی که عمل هضم اصلی بر عهده آنها می باشد، از پروتئین ساخته شده است و به همین علت وجود پروتئین کافی در بدن به هضم غذا کمک می کند. پروتئین در ساختمان هورمون ها شرکت دارد و نقش مهمی در اعمال غدد درون ریز بدن دارند.

پروتئین باعث جلوگیری از اسیدی شدن یا قلیایی شدن بیش از حد مایعات موجود در بدن می گردد. هنگامی که از خواب بیدار می شوید، قند خون پایین می آید و برای بالا بردن قند و رساندن آن به حد طبیعی بهتر است از پروتئین استفاده کنید. پس استفاده از مقداری گوشت یا خوردن یک کاسه عدسی یا حلیم یا گوشت گوسفند می تواند بسیار مفید باشد.

پروتئین ها به دو دسته تقسیم می شوند. پروتئین های گیاهی و پروتئین های حیوانی. پروتئین های گیاهی و حیوانی دارای اسیدهای آمینه اساسی هستند اما خود بدن نمی تواند آنها را تأمین کند و باید به وسیله تغذیه تأمین شوند.

پروتئین های گیاهی در بعضی از هسته های گیاهان یافت می شوند به خصوص در حبوباتکه بیشتر از گوشت دارای پروتئین می باشند و در طبیعت بیشتر یافت می شوند. از آنجا که پروتئین های گیاهی اسیدهای آمینه لازم را ندارند باید در موقع مصرف از منابع دیگر اسیدهای آمینه نیز استفاده نمود و آن را تکمیل کرد. مثلاً در موقع از حبوباتاز سویاو سایر مواردی که دارای پروتئین هستند استفاده کنیم.



یکی از پروتئین های گیاهی که می توانیم جزء مفیدترین و بهترین پروتئین های گیاهی بشناسیم، سویااست. زیرا تمام اسیدهای آمینه ضروری بدن را دارای است. همچنین از قارچنیز می توانیم به عنوان یک پروتئین کامل که تمام اسیدهای آمینه را دارد نام ببریم.

پروتئین های حیوانی در تغذیه نقش بسیار مهمی را دارند و از ارزش غذایی بالایی برخوردار می باشند. در پروتئین های حیوانی به خصوص گوشت قرمز، مقدار آهن فراوانی وجود دارد که این مقدار مانع از ایجاد کم خونی بخصوص در کودکان و زنان می شود.





غذاهایی که ما مصرف می کنیم باید شامل هر دو پروتئین باشند و باید تعادل بین آنها رعایت شود. از پروتئین های حیوانی می توان گوشت حیوانات، ماهی، پرندگان، لبنیات و تخم مرغ را نام برد.

تخم مرغ از پروتئین های بسیار باارزشی است که دارای اسیدهای آمنیه اساسی است و سرشار از ویتامین A ، B و D است. سفیده تخم مرغ نسبت به زرده آن از ارزش غذایی بالاتری برخوردار است. زرده آن بیشتر خاصیت باروری دارد و مقدار پروتئین آن کم بوده و بیشتز چربی دارد و هضم آن بستگی به پخت آن دارد. باید به این نکته توجه داشت که تخم مرغ با از دست دادن آب ساختمانش خیلی زود فاسد می شود و پوسته آن خیلی زود آلودگی را به خود جذب می کند.

ماهی نیز یکی از پروتئین های حیوانی است که دارای گوشتی نرم و زودپز است و قابل هضم می باشد و مقدار چربی آن کم است. ماهی را باید یک بار در هفته استفاده کنید و در تغذیه کودکانتان حتماً از ماهی استفاده کنید. ماهی خیلی زود فاسد  می شود زیرا میکروارگانیزم های خیلی زود به لاشه آن حمله می کنند و بهتر است بلافاصله بعد از گرفتن از اب محتویات شکم آن را خالی کنید و کمی به آن نمک بزنید تا از حمله میکروب ها جلوگیری کرده باشید و در موقع خرید به تازه بودن آن نیز توجه کنید.

هضم پروتئین ها برخلاف سایر مواد غذایی در دهان انجام نمی شود بلکه با تغییرات فیزیکی مانند جویدن و خردن کردن به معده می رود و سپس در آنها عمل هضم انجام می گیرد و در روده جذب می شود. پروتئین ها تنها مواد غذایی هستند که ساعت ها در معده می مانند و مولکول های بزرگ آن ابتدا به پلی پپتیدها و سپس به اسیدهای آمینه که شکل قابل جذب بدن است تبدیل می گردند.

توصیه می شود از مواد پروتئینی در غذای روزانه تان استفاده کنید تا بتوانید سلامت و به دور از هر گونه بیماری زندگی کنید.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.