فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

با توجه به وجود کلکسیون ذخایر ژنتیکی مرکبات در موسسه تحقیقات مرکبات کشور، در پژوهش های جداگانه ای با استفاده از صفاتی همچون وضعیت و زمان گلدهی، ارتفاع درخت یا درختچه، شکل رشد، وضعیت میوه دهی، مقاومت به تنش یخبندان، شوری و خشکی، تعدادی از ژنوتیپ های مرکبات با هدف کاربرد زینتی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج این پژوهش ها بیانگر آن است که از لحاظ زمان گلدهی، زودترین ژنوتیپ مرکبات، فلایینگ دراگون و پونسیروس (نیمه اول فروردین) و دیرگل ترین کامکوآت (تیرماه) بوده که در اجرای فضای سبز می تواند مورد توجه
طراحی فضای سبز با رویکرد استفاده از مرکبات زینتی
طراحی فضای سبز با رویکرد استفاده از مرکبات زینتی

مرکبات جزءمحصولات مهم باغبانی است که در جهان دارای سابقه کشت و پرورش 4000 ساله می باشد. منشأ مرکبات مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر جنوب شرق آسیا همچون جنوب چین، مجمع الجزایر مالزی، اندونزی، فیلیپین، برمه و شمال شرق هند دانسته شده است. در دوران قبل از مسیحیت برخی گونه های مرکبات از مناطق شرق به مناطق غربی آسیا نظیر عمان، ایران و فلسطین توسعه و سپس از این مراکز به اروپا و سایر نقاط دنیا گسترش یافت. کشت و پرورش مرکبات در عرض جغرافیایی 40 درجه شمالی و جنوبی از خط استوا در خاک های مناسب با رطوبت کافی متمرکز است. لیکن به نظر می رسد که در سطوح تجاری، مناطق عمده کشت و تولید مرکبات در نواحی نیمه گرمسیر است که بالاتر از عرض جغرافیایی 20 درجه شمالی و جنوبی قرار دارد.

کشت بالنگ و بادرنگ حدود 300 سال پیش از میلاد مسیح در ایران آغاز شد ولیکن ورود نارنج، لیمو ترش و لیموعمانی در حدود 1200 تا 1300 سال پیش، توسط اعراب به ایران وارد گردید. لذا به جز گونه های ذکر شده، ورود سایر جنس، ارقام و گونه های دیگر مرکبات، سابقه 400 ساله داشته به طوریکه از زمان صفویه به لحاظ تردد کشتی های کشور پرتغال به ایران و ورود بذور آن، کشت و کار این محصول در جنوب کشور رایج شد.

مرکبات به لحاظ داشتن پدیده دگرگشنی و موتاسیون جوانه دارای تنوع بالایی بوده که علاوه بر مصرف تازه خوری، در صنایع تبدیلی، دارویی، آرایشی، بهداشتی، فضای سبز و موارد دیگر نیز کاربرد دارد.

با توجه به وجود کلکسیون ذخایر ژنتیکی مرکبات در مؤسسه تحقیقات مرکبات کشور، در پژوهش های جداگانه ای با استفاده از صفاتی همچون وضعیت و زمان گلدهی، ارتفاع درخت یا درختچه، شکل رشد، وضعیت میوه دهی، مقاومت به تنش یخبندان، شوری و خشکی، تعدادی از ژنوتیپ های مرکبات با هدف کاربرد زینتی مورد ارزیابی قرار گرفتند.



بررسی فنولوژی گلدهی مرکبات بیانگر آن است که از لحاظ زمان گلدهی، پونسیروس و فلایینگ دراگون جز زودگل ترین ژنوتیپ مرکبات قرار داشته که در نیمه اول فروردین قبل از برگدهی شکوفا می گردد که می تواند ضمن زیبایی در معطر نمئدن فضای محیط زیست نیز مؤثر باشد. دیرگل ترین کامکوات (تیرماه) است که عموماً در اول تابستان یعنی تیر ماه وارد مرحله شکوفه و گلدهی می گردد، که به دلیل متفاوت بودن با سایر ژنوتیپ های مرکبات می تواند حائز اهمیت باشد. به دلیل قدمت نارنج در کشور و متحمل بودن به شرایط نامساعد اقلیمی از دیرباز پایه نارنج در باغ و بوستان های کشور کاربرد داشته که از نظر زمان گلدهی بعد از فلایینگ دراگون و پونسیروس قرار دارد.

در پژوهش های انجام شده در موسسه تحقیقات مرکبات کشور ملاحظه گردید که از لحاظ پاکوتاهی، پیوند رقم نارنج خوشه ای و کامکوات روی پایه های رایج عموماً رشد کندتری داشته که در اجرای فضای سبز کوچک، تولید گیاهان زینتی گلدانی و یا بونسای می تواند کاربرد داشته باشد.



بر طبق گزارش های علمی، یکی از منابع ایجاد کننده تنوع در مرکبات، موتاسیون یا جهش جوانه است که می تواند منجر به تولید مرکباتی با شکل میوه و برگ و تاح متنوع گردد. از این رو می توان به مثال هایی همچون نارنج ابلق و لیمو گلابی آمل اشاره داشت که زیبایی نارنج بواسطه برگ و میوه ابلق و زیبایی لیمو گلابی نیز به به دلیل شکل  میوه شبه گلابی است که موجب گرایش مردم به جنبه زینتی آنها گردید.

از لحاظ مقاومت به تنش یخبندان نیز طبق منابع علمی و پژوهش های متعدد انجام شده پایه فلایینگ دراگون و پونسیروس (غیرپیوندی) نسبت به یخبندان، متحمل گزارش شده که می توانند در طراحی فضای سبز مناطقی با احتمال بروز تنش مذکور نیز به کار گرفته شوند.

در برخی از مناطق شمالی کشور، بالابودن سطح آب زیرزمینی و بروز تنش غرقابی یکی از مشکلات بکارگیری مرکبات در توسعه فضای سبز بوده که نارنج به عنوان پایه مناسب برای مناطق مذکور پیشنهاد شده است. پژوهش های انجام شده نشان داد که پایه کلئوپلاتراماندارین جزء گیاهان متحمل به تنش شوری است که در توسعه فضای سبز مناطق متأثر از تنش مذکور، می تواند مورد توجه قرار گیرد. نتایج پژوهش های صورت گرفته حاکی از این است که نارنج جزء پایه های سازگار با مناطق مرکزی و جنوبی کشور است و می تواند در توسعه فضای سبز مناطق ذکر شده به کار گرفته شود. یکی دیگر از گیاهان زینتی موجود در خانواده مرکبات، درختچه Severinia buxifolia است که به لحاظ وضعیت رشدی می تواند به عنوان گیاه گلدانی و یا دیواره سبز در زیباسازی منظر مطرح گردد.




  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.