فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

سرخس های روزلیا که به آنها سرخس فشفشه نیز می گویند با نام علمی Russelia equisetiformis گیاهانی همیشه سبز و گلدار هستند که بومی مکزیک می باشند. این گیاه به دلیل شکل ظاهری، به نام گیاه مرجانی نیز شناخته می شود.
دستورالعمل کاشت سرخس روزلیا
دستورالعمل کاشت سرخس روزلیا

سرخس های روزلیا که به آنها سرخس فشفشه نیز می گویند با نام علمی Russelia equisetiformis گیاهانی همیشه سبز و گلدار هستند که بومی مکزیک می باشند. این گیاه به دلیل شکل ظاهری، به نام گیاه مرجانی نیز شناخته می شود. سرخس روزلیا می تواند تا 75 سانتیمتر ارتفاع و حدود 50 سانتیمتر نیز گستردگی داشته باشد. این گیاهان به دلیل اندازه و الگوی رشد آبشاری شان، بهترین رشد را به صورت گیاهان منفرد یا بوته های کوچک در فضای سبز دارند. سرخس روزلیا یا فشفشه در سبدهای آویز نیز به خوبی رشد می کند و شاخ و برگ آن به صورت آویزان روی گلدان ریخته می شود. درختچه این گیاه در فضای باز از بهار تا پاییز گلدهی دارد و شکوفا می شود ولی در فضاهای داخلی، در تمام طول سال می تواند گل تولید کند. روزلیاها گیاهان انعطاف پذیری هستند، اما برای رشد بهتر به مراقبت های خاصی نیز احتیاج دارند.


گیاه روزلیا را در خاک های غنی و زهکشی شده کشت کنید. اگر به خاکی که زهکشی مناسبی دارد دسترسی ندارید، بهتر است خاک در دسترس را با کمی خاک باغچه و ماسه یا ذغال سنگ به نسبت یک به یک مخلوط کنید. اگر می خواهید این گیاه را در گلدان بکارید، بهتر است از گلدانی استفاده کنید که حداقل یک سوراخ زهکش در ته آن داشته باشد.



گلدان گیاه را در محلی از حیاط خود قرار دهید که از جنوب، شرق یا غرب نور خورشید دریافت می کند. این گیاه در آب و هوای سردتر، آفتاب کامل را ترجیح می دهد. در مناطق جنوبی بهتر است نور خورشید غیرمستقیم یا فیلتر شده به آن برسد، مانند کشت در زیر درختی که سایبان کمی دارد.



این گیاه به آبیاری مرتب و منظم نیاز دارد. گیاه روزلیا ترجیح می دهد که خاکش همیشه مرطوب باشد اما غرقاب نباشد. اجازه ندهید خاک در فاصله بین دو آبیاری کاملاً خشک شود. هنگامی که کمی از سطح خاک هنگام لمس کردن، خشک به نظر آمد، وقت آن است که دوباره گیاه را آبیاری کنید.



در طول بهار هر دو هفته یکبار سرخس فشفشه را کود دهید. در طول تابستان، هفتگی کود دهید (هفته ای یک بار). برای تغذیه آن از کود محلول در آب استفاده کنید. بهتر است این گیاه را در زمان پاییز یا زمستان کود ندهید، زیرا گیاه در این فصول رشد کمی دارد و یا اصطلاحاً در خواب است و در نتیجه کوددهی باعث ریزش شاخ و برگ آن می شود.




در طول زمستان هر 10 تا 14 روز یکبار گیاه را آبیاری کنید. همچنین، برای تشویق رشد جدید در بهار، گیاه را در طول زمستان تا حدود 20 سانتیمتر هرس کنید.

دقت کنید که سرخس روزلیا، گیاه مخصوص آب و هوای گرم است و فقط در مناطقی که زمستان های بیش از حد سخت و طولانی ندارند می تواند رشد کند.

اگر گیاه را در گلدان کشت می کنید بهتر است در زمانی که هوا رو به سردی می رود، گلدان را به داخل خانه منتقل کنید تا سرما باعث از بین روفتن گیاه نشود.



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.