فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

چمن صورتی که گل های توده ای و پر مانند صورتی اش را از اواسط تابستان تا اواسط پاییز به نمایش می گذارد
پرورش بذر چمن صورتی
پرورش بذر چمن صورتی

معمولاً هر بخشی از باغچه یا فضای سبز که چمن صورتی کاشته شود، توجه بیشتری را به خود جلب می کند. چمن صورتی که گل های توده ای و پر مانند صورتی اش را از اواسط تابستان تا اواسط پاییز به نمایش می گذارد، می تواند یکی از بهترین گزینه های برای تزیین محوطه باشد. پرورش این گیاه از بذر چندان سخت نیست و جایگزین مناسبی برای انواع علف های تهاجمی در نظر گرفته می شود.

بذر های چمن به صورت خوشه ای بر روی شاخه هایی که به طور معمولاً به اندازه نصف یک شاخه معمولی طول دارند، به وجود می آیند. این بذر ها را می توان در اواخر فصل پاییز و زمانی که گل دهی گیاه به پایان رسیده است یافت. یعنی درست زمانی که چمن صورتی رنگ صورتی خود را از دست می دهد. بهتر است جمع آوری بذر ها از روی خوشه هایی انجام شود که کاملا خشک شده اند. به این صورت بدون آسیب رسیدن به ظاهر گیاه، بذر ها به راحتی جمع آوری می شوند.

همچنین نگهداری و پرورش از بذرها نیازی به دمای زیر صفر درجه ندارد. چمن صورتی به دلیل ویژگی غیر تهاجی اش می تواند جایگزین خوبی برای انواع علف ها و جمن های تهاجمی باشد. به طور مثال قمیس یا  نی عظیم ( giant reed ) یا علف بزرگ غول پیکر ( Arundo grass ) برای شرایط معمول باغچه ها و فضاهای سبز مناسب نیستند. از جمله علف های تهاجمی دم روباهی (پامپاس گراس) و فواره گیلاس ( Pennisetum setaceum ) هستند که در صورت عدم کنترل می توانند محوطه ای بزرگ از باغچه را به خود اختصاص داده و رشد گیاهان دیگر در آن محیط را دچار مشکل کنند.

چمن صورتی از انواع علف های گرم است. به این معنی که زمان کاشت آن در فصول گرم تر سال ترجیح دارد. این چمن در فصل سرما به خواب زمستانی فرو می رود. بنابراین اگر بذر این گیاه در پاییز کاشته شود، جوانه زنی آن  در فصل بهار ممکن است به دلیل شروع رشد علف های هرز، دچار اختلال شود. بنابراین توصیه می شود که چمن صورتی اواخر فصل بهار یا اوایل تابستان کاشته شود. در آن زمان علف های هرز به اندازه ای رشد کرده اند که بتوان آن ها را با خیال راحت قطع کرده تا جلوی رشد بذر جمن صورتی را نگیرند.

از آن جا که بذرهای چمن صورتی کوچک هستند، منبع ذخیره غذایی بزرگی هم ندارند. بنابراین اگر این بذرها بیش از حد عمیق کاشته شوند، ممکن است گیاه سر برآورده از بذر هیچ گاه نتواند خود را به سطح خاک برساند. به همین دلیل در فصل بهار و زمانی که می توان بابت سرمای ناگهانی و یخ زگی مطمئن شد، خاک تا عمق 15 سانتی متری آماده می شود. از آن جا که این چمن آفتاب دوست است باید کاشت در جایی صورت گیرد که گیاه بتواند آفتاب کامل دریافت کند. کاشت بذر چمن صورتی بر خلاف بیشتر بذر ها نیازی به کندن خاک ندارد. تنها کافی است بذر را بر روی خاک قرار داده و آن را کمی به سمت خاک فشار دهید تا در تماس کامل با خاک قرار گیرد. بذر ها را زمان جوانه زنی باید مرتباً مرطوب نگه داشته شوند.

برای پرورش بذر در محیط داخل خانه، می توان کمی متفاوت عمل کرد. برای این کار بهتر است ابتدا بذر ها بر روی محیط آماده شده برای پرورش بذر قرار داده شده و سپس با لایه ای نازک از شن یا خاک ترکیبی، پوشانده شوند. مشابه شرایط خارج از خانه، بذر ها نباید در عمق زیاد از خاک قرار گیرند چرا که احتمال ابتلای آن ها به بیماری های قارچی زیاد خواهد شد. بذر ها باید دائما مرطوب نگه داشته شوند که برای این کار می توان از پوشش یا در های پلاستیکی استفاده کرد.

فراموش نشود که ظرف حاوی بذر ها باید در جایی با آفتاب کامل قرار داده شود تا پس از جوانه زنی، گیاهان جوان از نظر تغذیه و عملکرد در شرایط خوبی باشند. پس از جوانه زنی باید پوشش پلاستیکی برداشته شود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.