فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

سرو ایتالیایی می تواند تا 20 متر رشد کند ولی فضای زیادی اشغال نمی کند. این گیاه را می توان از بذر هم پرورش داد.
پرورش سرو از میوه (مخروط)
پرورش سرو از میوه (مخروط)

سرو ایتالیایی درختی همیشه سبز است و راست قامت است که معمولاً به دلیل همین دو ویژگی اش پرورش داده می شود. این گیاه می تواند از 3 تا 20 متر رشد داشته باشد. از انواع سرو ها هم برای منظره سازی و هم جهت افزایش تراکم کاشت درخت ها استفاده می شود.

گرچه پرورش سرو و کاج از میوه چندان رایج نیست و در بیشتر موارد نهال این گیاه کاشته می شود، ولی برخی ترجیح می دهند این گیاه را از طریق مخروط یا میوه آن پرورش دهند .

برای این کار باید مخروط های رسیده و بالغ گیاه را در فصل پاییز و پیش از آن که به زمین بیفتند، جمع آوری کرد. با شکستن مخروط می توان به بذر های آن دسترسی پیدا کرد. این دانه ها را در فضایی سرد و خشک نگهداری کرده و یا چینه سرمایی و آماده سازی بذر ها ( stratification ) را شروع کنید. در صورتی که بذر ها را در محل مناسب نگهداری کنید، این بذرها می توانند تا چند سال بدون آسیب باقی بمانند.

حداقل 3 هفته پیش از بذر پاشی دانه ها باید تحت فرآیند چینه سرمایی یا سرمایش و گرمایش متناوب قرار گرفته تا خواب زمستانی آن ها شکسته شود. بذرها را در یک ظرف پلاستیکی در پیت ماس مرطوب یا خاک اره قرار داده و آن را در یخچال یا محیطی که دمای آن بین 2 تا 8 درجه سانتی گراد باشد، نگهداری کنید.

ظرف یا گلدان و محیطی مناسب برای پرورش بذر ها آماده کنید. دقت داشته باشید که ظرف یا گلدان حتماً تمیز و دارای سوراخ تخلیه باشد. همچنین خاک باید از نفوذ پذیری مناسبی برخوردار باشد. بهتر است ترکیبی از پیت ماس، ماسه، پرلیت و ورمیکولیت استفاده شود.

پس از این آن بذرها را بر روی سطح خاک یا هر محیط کاشت دیگری که آماده کرده اید بریزید.

حدود نیم سانتی متر خاک بر روی بذر ها ریخته و سپس آن را به آرامی آبیاری کنید. به جای آبیاری همچنین می توانید از اسپری آب استفاده کنید تا بدون بر هم زدن خاک، آن را مرطوب کنید.

ظرف نگه‌دارنده یا گلدان را در معرض نور غیر مستقیم خورشید و در محیطی با دمای 17 تا 21 درجه سانتی گراد قرار دهید.

به طور مرتب گلدان ها را آبیاری کنید و شرایط را به گونه ای حفظ کنید که خاک هیچ گاه خشک نشود. این کار را تا زمانی که جوانه ها از خاک سر بر آورند ادامه دهید. بذر ها حدود 1 تا 2 ماه به زمان نیاز خواهند داشت. البته باید دقت داشته باشید که به گلدان ها بیش از حد آب ندهید.

زمانی که جوانه ها به اندازه کافی بزرگ شدند، آن ها را به گلدانی با خاکی غنی، با نفوذ پذیری بالا انتقال دهید.

گیاهان جوان را حدود 1 سال در گلدان ها نگه داری کنید. در طول فصل زمستان آن ها را در محیطی گرم تر نگهداری کنید. سال بعد که گیاهان به رشد کافی رسیدند می توانید آن ها در محل دائمی خود بکارید.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.