فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

اگر به دنبال یک گیاه با شاخ و برگ غیرمعمول و جذاب هستید، پپرومیای موج دار (Peperomia caperata) ممکن است انتخاب مناسبی برای باشد. این گیاه از خانواده Piperaceae است که به دلیل داشتن رنگ سبز روشن و سطح برگ های تافته یا ماسوره ای یا موجدار، گاهی اوقات پپرمیا زمرد یا موجدار سبز نامیده می شود.
چگونه از پپرومیا موج دار مراقبت کنیم
چگونه از پپرومیا موج دار مراقبت کنیم

اگر به دنبال یک گیاه با شاخ و برگ غیرمعمول و جذاب هستید، پپرومیای موج دار ( Peperomia caperata ) ممکن است انتخاب مناسبی برای باشد. این گیاه از خانواده Piperaceae است که به دلیل داشتن رنگ سبز روشن و سطح برگ های تافته یا ماسوره ای یا موجدار، گاهی اوقات پپرمیا زمرد یا موجدار سبز نامیده می شود.

نور:

پپرومیا موج دار گیاهی کوچک است و فقط حدود 15 سانتیمتر قد می کشد. برگ های آن روی ساقه های مستقیم و کوتاه قرار دارند و به صورت گل رز رشد کرده و از مرکز گیاه خارج می شوند. گل های آن بسیار ریز است و سطح ساقه هایی را که مستقیم به سمت بالا امتداد دارند و شبیه دم موش هستند، می پوشاند. این گیاه بومی جنگل های بارانی برزیل است و بهترین رشد را در یک مکان نیمه سایه دارد که برای بخشی از روز نور آفتاب می تابد. هنگامی که در فضای باز پرورش می یابد، از کاشت در منطقه ای که صبح آفتاب کامل می گیرد و بعد از ظهر سایه ای جزئی دارد، بیشترین بهره را می برد. این گیاه به عنوان گیاهان آپارتمانی رشد کرده و در پشت پنجره ای با نور زیاد، رو به جنوب یا غرب رشد ایده آلی خواهد داشت.



درجه حرارت:

پپرومیا موج دار به یخ زدگی بسیار حساس است و دمای بالا را که بین 20 تا 24 درجه سانتیگراد باشد ترجیح می دهد. در مناطقی که دمای زمستان به زیر 10 درجه سانتیگراد می رسد، می توانید در فصل پاییز گیاهان پپرومیای کشت شده در فضای باز را به داخل خانه منتقل کنید و آن را در خانه نگه دارید تا زمانی که در بهار، هوا گرم شود. وقتی آن را به عنوان گیاه آپارتمانی در داخل خانه نگهداری می کنید بهتر است در زمستان از آن در برابر هوای سرد نزدیک پنجره ها و درها محافظت کنید و کمی دورتر از این مناطق نگهداری شوند. هنگامی که پپرومیا را در بهار به خارج از منزل منتقل می کنید، با قرار دادن گیاه در معرض نور شدید و خارج از محیط، به تدریج از سوزش برگ آن جلوگیری کنید و هر روز یک یا دو ساعت به نگهداری در نور بیفزایید.



خاک، آب و کود:

یک گیاه پپرومیای موج دار در هر نوع خاک باغی که زهکشی خوبی داشته باشد یا در یک خاک گلدان استاندارد رشد می کند. اگر خاک باغچه شما دارای مقدار زیادی رس است و تمایل به نگهداری آب دارد، در هنگام کاشت باید به آن مقداری ماسه ریز اضافه کنید تا زهکشی آن افزایش یابد. این گیاه فقط به مقدار متوسطی از آب نیاز دارد و هنگامی که 5 سانتیمتر سطح بالای خاک بین دو آبیاری خشک شود، اجازه آبیاری گلدان دارید. در طول فصل رشد، که شامل بهار و تابستان می شود، از کوددهی با کودهای NPK (نیتروژن-فسفر-پتاسیم) هر دو یا سه هفته با یک نسبت متعادل، 10-10-10  کیلوگرم در هکتار (نصف قاشق چایخوری در یک لیتر آب)، سود می برد.

سایر مراقبت ها و مشکلات:

پپرومیای موج دار شکل طبیعی دلپذیری ایجاد می کند و نیازی به برش و هرس ندارد. فقط زمانی به گلدان مجدد احتیاج دارد که بسیار پرپشت شده و ریشه های آن بسیار انبوه شود. در غیر این صورت نیازی به تعویض گلدان نیست. هنگامی که گیاه در شرایط بیش از حد مرطوب رشد می کند، مشکلات قارچی مانند لکه برگی و پوسیدگی ریشه ایجاد می شود. نگه داشتن آن در یک محل با تهویه مناسب، حذف برگ های خشک یا زرد و آبیاری گیاهان آپارتمانی از طریق ریختن آب در زیرگدانی و آبیاری گیاه خارج از منزل به صورت آبیاری قطره ای می تواند از بروز این مشکلات جلوگیری کند. شته ها و کنه های عنکبوتی می توانند به این گیاه حمله کرده و آن را آلوده سازند، برای از بین بردن آنها می توان با پاشیدن صابون حشره کش، با رقت 5 قاشق غذاخوری در هر 1 گالن، یا طبق دستورالعمل بسته حشره کش، این نوع آفات را کنترل کرد .


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.