فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

جلبک دریایی دارای مواد مغذی مختلفی برای گیاهان است و سالهاست توسط کشاورزان و باغبانان مناطق سواحلی به عنوان یک کود طبیعی جهت تقویت رشد گیاهان دیگر استفاده می شود
استفاده از کود جلبک دریایی برای رشد گیاهان
استفاده از کود جلبک دریایی برای رشد گیاهان

جلبک دریایی دارای مواد مغذی مختلفی برای گیاهان است. این گیاه سالهاست توسط کشاورزان و باغبانان مناطق سواحلی به عنوان یک کود طبیعی جهت تقویت رشد گیاهان دیگر استفاده می شود. علاوه بر خرید جلبک دریایی، کسانی که در نزدیکی سواحل زندگی می کنند می توانند به راحتی خود اقدام به جمع آوری جلبک دریایی و استفاده از آن کنند. البته این کار باید پس از شستن، خشک کردن و استخراج نمک از جلبک انجام شود.

از مهم ترین ویژگی های مثبت کود جلبک دریایی وجود نیتروژن بالا در آن است. جلبک های دریایی تا 1.2 درصد از نیاز خود را از نیتروژن برطرف می کنند. این نیتروژن به سیستم ریشه آن ها ارسال شده و می تواند پس از تجزیه به خاک باز گردد. وجود نیتروژن در خاک برای رشد مناسب گیاهان حیاتی است. یکی از دلیل رشد بیشتر گیاهان در تغذیه با کود جلبک دریایی همین مسئله است که در مطالعات آکادمیک مشخص شده است. علاوه بر نیتروژن، جلبک دریایی همچنین حاوی پتاسیم زیاد است که به رشد بهتر گیاه کمک می کند.

 

افزایش تولید گل و میوه

طبق تحقیقات انجام شده در سال 2013 توسط دانشگاه Rhode Island ، کود جلبک دریایی می تواند محصول ذرت را افزایش دهد. در واقع این کود نه تنها ذرت، بلکه محصول دهی طیف گسترده ای از گیاهان را تحت تأثیر قرار می دهد که از جمله آن ها می توان به سیب زمینی، فلفل، خیار، توت فرنگی، سیب، بامیه و پرتقال اشاره کرد. علاوه بر این به نظر می رسد این کود قابلیت شیرین تر کردن انگور و تولید گل های بزرگ تر گلایل را داشته باشد. این ویژگی ها احتمالاً به دلیل وجود فسفر در این کود است که در رشد بهتر و سالم تر میوه ها بسیار موثر است.

 

تقویت ریشه ها

از آن جا که جلبک دریایی دارای میزان قابل توجهی فسفر است، می تواند به سلامت ریشه ها و تقویت سیستم آن کمک کند. به علاوه جلبک دریایی به تقویت بافت خاک کمک کرده، نفوذ پذیری را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و شرایط مناسب برای هوا دهی ایجاد می کند. گیاهانی که در خاکی با چنین شرایطی رشد کنند کمتر دچار پوسیدگی ریشه یا بیماری های دیگر ناشی از رطوبت بالا می شوند.

 

استفاده از جلبک دریایی به عنوان مالچ

از جلبک دریایی همچنین نیز توان به عنوان مالچ طبیعی استفاده کرد. عملکرد مالچ به طور کلی شامل حفظ رطوبت و محافظت از سطح خاک می شود که به خصوص در فصول گرم تر و خشک سال بسیار اهمیت دارد. مالچ همچنین نقش مهمی در حفظ و تعادل دمای خاک دارند و در فصول سرد تر سال مانع از یخ زدن سیستم ریشه گیاه می شوند. از آن جا که جلبک دریایی حاوی مواد مغذی زیادی برای گیاهان است، استفاده از آن به عنوان مالچ می تواند یک تیر و دو نشان باشد چرا که با گذشت زمان و تجزیه مالچ، کود دهی به خاک اطراف پایه گیاه هم به صورت خودکار انجام می شود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.