فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

اطلسی بیشتر به عنوان یک گل تزیینی کاشته می شود و گرچه این گیاه به طور کلی در برابر تغییرات شرایط محیطی مقاوم است ولی ممکن است به بیماری های قارچی، ویروسی یا باکتریایی هم مبتلا شود.
بیماری های گل اطلسی
بیماری های گل اطلسی

اطلسی گیاهی یک ساله و همیشه سبز است که برای پرورش در محیط خانه، در گلدان، باغچه و حتی در گلدان های معلق بسیار مناسب است. اطلسی بیشتر به عنوان یک گل تزیینی کاشته می شود و رنگ های متنوعی مثل بنفش و سفید دارد. گاهی حتی گل های اطلسی به صورت چند تایی هستند و لبه های چین دار دارند. اطلسی در شرایط آفتاب کامل بهتر رشد می کند. گرچه این گیاه به طور کلی در برابر تغییرات شرایط محیطی مقاوم محسوب می شود ولی ممکن است تحت حمله بیماری ها و آفت های مختلف هم قرار گیرد. بیماری های رایج گل اطلسی شامل بیماری های قارچی و باکتریایی، بیماری های ویروسی و اختلالات محیطی هستند.

 

بیماری باکتریایی و فیتوپلاسما

کرستگی باکترایی معمولاً باعث تغییر شکل و دفرمگی قابل توجه در اطلسی می شود. این بیماری از طریق آسیب های فیزیکی و آب به گیاه منتقل می شود. گل اطلسی که به این بیماری مبتلا شود معمولاً دارای ساقه ای تخت بوده و گاهی ساقه های آن به هم جوش می خورند. برگ های گیاه مبتلا همچنین کوچک تر از حد معمول بوده یا تعداد آن ها بیشتر است. جوانه ها نیز در این گیاهان ممکن است به صورت متورم شده و یا بیش از حد کوچک باشند. گاهی اوقات نیز   بخش بالای تاج رشد غیر طبیعی داشته که منجر به ایجاد گال می شود.

 

بیماری های قارچی

بیماری های قارچی می تواند باعث پژمردگی، تغییر رنگ (رنگ پریدگی) و حتی مرگ اطلسی شود. به طور مثال قارچ های verticillium albo-atrum و verticillium dahliae می توانند باعث پژمردگی ورتیسیلیومی شوند. قارچ هایی که در داخل خاک زندگی می کنند می توانند به سیستم انتقال آب اطلسی حمله کنند. در این صورت برگ های گیاه به رنگ قهوه ای در آمده و گیاه ممکن است از بین رود. یکی از انواع قارچ ها می تواند باعث پوسیدگی رشته و تاج شود. علائم این نوع حمله قارچی پوسیدگی ریشه، پژمردگی شاخ و برگ ها، زرد شدن آن ها و مرگ گیاه است.

قارچ Botrytis cinerea می تواند باعث ایجاد کپک خاکستری و کپک botrytis شود. این بیماری باعث ایجاد لکه ها و نقاط رنگ پریدگی در گل، پوسیدگی غنچه و از بین رفتن ترکه ها می شود. کپک پودری از دیگر بیماری های قارچی محتمل است که به سادگی با توجه به حجم سفید و پودری مانندی که بر روی شاخ و برگ ها ایجاد می کند قابل شناسایی است.

 

ویروس ها

ویروس ها معمولاً از طریق نقاط آسیب دیده گیاه که به واسطه تغذیه حشرات ایجاد شده اند به وجود می آیند. زمانی که ویروس وارد گیاه شود، می تواند باعث ایجاد آسیب های قابل توجه در ظاهر گیاه شود. ویروس قانقاریای نقطه ای ( impatiens necrotic spot virus ) یا INSV نیز که از طریق حشرات کوچکی به نام تریپس ها منتقل می شود، باعث ایجاد زخم های دایره ای شکل با لبه های تیره بر روی برگ ها می شود. این علائم معمولاً دو تا سه روز پس از تغذیه تریپس از گیاه بروز پیدا می کنند.

بیماری دیگری که ممکن است گل اطلسی به آن مبتلا شود، بیماری مینای زرد است که به واسطه موجودی به نام فیتوپلاسما ایجاد می گردد. این بیماری که زا طریق حشراتی به نام زنجرک به گیاه منتقل می شود که نتیجه آن ایجاد برگ های زرد و گل های سبز رنگ و دفرمه است.

از دیگر بیماری های ویروسی می توان به ویروس موزاییک و ویروس پیچیدگی چغندر می تواند باعث ظهور علائمی مختلف از به هم ریختگی رنگ و رنگ پریدگی برگ ها گرفته تا بدشکلی گل ها، شود. ویروس ها اغلب باعث مرگ گیاه نمی شوند هر چند معمولاً قابل درمان هم نیستند.

 

اختلالات محیطی

برخی از مشکلات اطلسی ناشی از مسائل و عوامل محیطی است. به طور مثال وجود برخی ترکیبات در خاک یا کمبود آن ها می تواند باعث مشکل در گیاه شود. از جمله مشکلات شایع افزایش بیش از حد اسیدیته خاک از مقدار خنثی 7 است که می تواند باعث توقف رشد گیاه شود. همچنین کمبود میزان بور در خاک نیز می تواند اثری مشابه داشته باشد. از طرف دیگر وجود بیش از حد سدیم و کلسیم در خاک می تواند باعث کندی و توقف رشد گردد. عدم گل دهی یا گل دهی کم، رشد کمتر برگ ها، و پدیدار شدن لکه بر روی برگ ها می تواند از مهم ترین علائم اختلال تغذیه باشد. همچنین اطلسی هایی که بیش از حد یا کمتر از میزان لازم آب دریافت کنند ممکن است دچار پژمردگی یا رنگ پریدگی برگ ها شوند

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.