فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

پیچ امین الدوله از پیچ های محبوب ایرانیان است. با وجود مقاومت بالا، گاهی دیده می شود که برگ های پیچ امین الدوله زرد می شود که می تواند نشانه ای از مشکلاتی در درون گیاه باشد
علت زرد شدن برگ های پیچ امین الدوله
علت زرد شدن برگ های پیچ امین الدوله

پیچ امین الدوله از پیچ های محبوب ایرانیان است که بیشتر به دلیل عطر و بوی خاص و زیاد آن پرورش داده می شود. پیچ امین الدوله گل هایی به رنگ زرد و سفید می دهد و رایحه ای شیرین دارد که پروانه ها و مرغ مگس را به خود جذب می کند. پیچ امین الدوله گیاهی آفتاب دوست است و محیط مرطوب و خاکی با نفوذ پذیری بالا را دوست دارد، هر چند که به دلیل مقاومت بالا در محیط های مختلفی قادر به رشد است. با وجود مقاومت بالا، گاهی دیده می شود که برگ های پیچ امین الدوله زرد می شود که می تواند نشانه ای از مشکلاتی در درون گیاه باشد.

 

لکه برگی



لکه برگی یک بیماری قارچی است که بیشتر گونه های پیچ امین الدوله را تحت تأثیر قرار می دهد. علائم این بیماری چروکیده شدن و پیچ خوردن برگ های جدید در بهار است. در این حالت برگ ها به رنگ زد و قهوه ای تغییر رنگ داده و ممکن است زخم هایی قهوه ای رنگ که با حاشیه ای زرد رنگ محاصره شده مشاهده شود. از علائم دیگر این بیماری ظاهر شدن لایه ای سفید رنگ از قارچ ها بر سطح زیرین برگ است. این بیماری معمولا در شرایطی که رطوبت بالا باشد اتفاق می افتد. در صورتی که به طور کلی گیاه از نظر وضع سلامت در شرایط مساعدی باشد، این بیماری نمی تواند تبعات جدی داشته باشد و با هرس و از بین بردن شاخه های مبتلا شده و جدا کردن شاخ و برگ های آلوده از خاک، به راحتی می توان جلوی پیشرفت آن را گرفت. همچنین می توان در فصل بهار از ترکیبات ضد قارچی که حاوی مس هستند برای مقابله با نوع شدید این بیماری استفاده کرد.

 

کم آبی

اگرچه پیچ امین الدوله به نسبت در مقابل کم آبی های دوره ای مقاوم است ولی کم آبی بلند مدت می تواند باعث زرد شدن برگ ها و ریزش آن ها شود. خشکی پیچ همچنین آن را در مقابل کپک ها و بیماری های  دیگر آسیب پذیر می کند. بنابراین باید مراقب بود که این گیاه بیش از حد بی آب نماند. پیچ امین الدوله به آب زیادی احتیاج ندارد. استفاده از مالچ طبیعی در اطراف پایه گیاه در فصل بهار می تواند به حفظ رطوبت خاک کمک کرده و در زمستان ریشه ها را گرم تر نگه دارد. در بیشتر مناطق ایران که در فصل تابستان بارندگی بسیار کم و کمتر از هفته ای یک بار می شود، لازم است حداقل هفته ای یک بار به گیاه آب داده شود. بهتر است آبیاری در نزدیکی ساقه و تنه اصلی گیاه انجام نشود چرا که رطوبت بیش از حد می تواند باعث پوسیدگی ریشه و تاچ گردد.

 

سوختن برگ ها

یکی دیگر از دلایل زرد شدن برگ های پیچ امین الدوله سوختن برگ هاست. سوختگی برگ ها معمولا به دلیل آفتاب و نور بیش از حد یا گرمای زیاد اتفاق می افتد. هر چند کمبود مواد معدنی مثل نمک یا قرار گیری در معرض مواد شیمیایی، باد شدید و آسیب های فیزیکی هم می تواند اثری مشابه داشته باشد. علائم سوختگی برگ ها شامل زرد و یا قهوه ای شدن حاشیه و نوک برگ ها می شود. در این حالت برگ ها معمولا پیچ خورده و پس از مدتی سیاه شده و می ریزند. معمولا سوختن برگ ها باعث آسیب شدید به گیاه نمی شود، هر چند اگر شرایطی که باعث این مشکل شده پایدار بماند می تواند در دراز مدت به گیاه آسیب بزند.

 

انواع شپشک




حضور  شپشک  ها و تغذیه آن ها از گیاه می تواند یکی از عوامل زرد شدن برگ ها باشد. به طور معمولا تشخیص این مشکل در مراحل اولیه کار دشوار است. در واقع زرد شدن برگ ها خود اولین نشانه حضور شپشک ها است. یعنی به ندرت می توان پیش از بروز علائم اولیه آن ها را تشخیص داد. شپشک ها همچنین حلقه هایی سفید رنگ از خود به جای می گذارند که می تواند نشانه ای برای تائید حضور این حشرات باشد. از نشانه های دیگر حضور شپشک ها از بین رفتن شاخه ها، ریزش برگ های جان و ایجا کپک دوده ای به دلیل به جای ماندن عسلک ترشح شده توسط شپشک است. شپشک ها از شیره گیاه تغذیه می کنند و باعث کاهش توان مقابله گیاه در مقابل بیماری ها و آسیب های دیگر می شوند. استفاده بیش از حد از کود    و آسیب های دیگری که باعث ضعیف شدن گیاه می شود از عواملی هستند که حضور شپشک ها را محتمل تر می کنند. با تامین آب و نور کافی و مراقبت از آن (هرس کردن شاخ و برگ های آلوده و آسیب دیده) می توان شپشک ها را از بین برد. در نهایت در صورت حضور گسترده این آفت می توان از  سموم حشره کش  استفاده کرد.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.