فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

میزبان نماتودها طیف گسترده ای از حشرات هستند بنابراین برای انواع آفتهای حشره ای قابل استفاده اند.
کنترل آفت با روشهای طبیعی: از نماتودها کمک بگیرید
کنترل آفت با روشهای طبیعی: از نماتودها کمک بگیرید

استفاده از نماتود بیمارگر به عنوان روش اثبات شده مقابله با آفت حشرات روز به روز در حال افزایش است. در اینجا درباره نماتود و استفاده از آن برای مبارزه با آفت بیشتر میخوانید.

نماتود مفید چیست؟

اعضای خانواده های استینرنماتیده ( Steinernematidae ) و هترورابدیتیده ( Hetrorhabditidae ) نماتودهای مفید برای باغبانی و زراعت هستند. این نماتودهای سودمند کرمهای حلقوی بی رنگی هستند که بند بند نیستند و شکل کشیده و معمولا میکروسکپی دارند و عموما در داخل خاک زندگی میکنند.

از نماتودهای بیمارگر یا مفید میتوان برای کنترل آفتهایی که از طریق خاک منتقل میشوند، استفاده کرد اما این موجودات در کنترل آفتهای موجود در تاج پوشه برگ کاربردی ندارند. نماتودهای مفید برای کنترل آفت حشرات گیاهان را میتوان برای از بین بردن آفتهایی مانند موارد زیر استفاده کرد:

-         کرم صد پا یا کاترپیلار

-         کرم طوقه بر یا شب پره

-         زنبور طوقه خوار

-         لارو

-         کرم ریشه ذرت

-         مگس درنا

-         تریپس

-         پشه قارچ

-         سوسکها

نماتودهای بد و مضر نیز وجود دارند. تفاوت بین انواع مفید و مضر نماتودها نوع میزبانی است که انتخاب میکنند. به این صورت که نماتودهای بد که نماتود غیر مفید یا انگل گیاه نیز خوانده میشوند، به محصول یا گیاه آسیب میزند.

نماتودهای مفید چگونه در کنترل آفت کمک میکنند؟

نماتودهای مفید به حشرات آفتی که در خاک وجود دارند حمله میکنند اما کاری به کرمهای خاکی، گیاهان، حیوانات و یا انسانها ندارند بنابراین یک راه حل طبیعی عالی و سازگار با محیط زیست هستند. نماتودهای مفید از نظر ریخت شناسی، اکولوژی و ژنتیکی متنوعتر از گروههای دیگر حیوانی به جز بندپایان (آرتروپودها) هستند.

بیش از 30 گونه نماتود بیمارگر وجود دارد که هر یک میزبان منحصر به فرد خود را دارند بنابراین کمک به کنترل آفت با استفاده از نماتود مناسب، نه تنها یک راه حل سبز برای مدیریت آفات است بلکه راه حلی ساده نیز به شمار می آید.

چرخه زندگی نماتودهای مفید شامل تخم، چهار مرحله لاروی و یک مرحله بلوغ است. در مرحله سوم لاروی که نماتود به دنبال میزبان میگردد (معمولا لارو حشرات)، از طریق دهان، مقعد یا سوراخ تنفسی وارد آن میشود. نماتود ناقل باکتریهایی به نام زنورهابدوس ( Xenorhabdus ) است. این باکتری همراه با نماتود وارد میزبان شده و ظرف 24 تا 48 ساعت آن را از بین میبرد.

استینرنماتیدها بالغ میشوند و سپس در بدن میزبان جفت گیری میکنند در حالی که هترورابیتیدها ماده های هرمافرودیت تولید میکنند. هر دو گونه نامبرده نماتود بافتهای میزبان را میخورند تا زمانی که به مرحله سوم لاروی برسند و سپس بقیه بدن میزبان را رها میکنند.

کنترل آفت با نماتودها

به شش دلیل استفاده از نماتود برای کنترل آفت روز به روز محبوبتر میشود:

-         میزبان نماتودها طیف گسترده ای از حشرات هستند بنابراین برای انواع آفتهای حشره ای قابل استفاده اند.

-         نماتودهای بیمارگر به سرعت ظرف 48 ساعت میزبان را نابود میکنند.

-         نماتودها را میتوان با واسطه مصنوعی پرورش داد و به راحتی آن را تهیه کرد بنابراین محصولی ارزان و در دسترس است.

-    هنگامی که نماتودها را در دمای مناسب (15.5 تا 26.5 درجه سلسیوس) نگهداری کنید، تا سه ماه زنده و قابل استفاده هستند و در صورتی که آنها را در دمای 10 تا 2.7 درجه سلسیوس در یخچال بگذارید حداقل 6 ماه زنده می مانند.

-    نماتودهای مفید در مقابل بیشتر حشره کشها و علف کشها و کودها مقاوم هستند و لاروهای آنها مدتها بدون غذا در جستجوی میزبان مناسب، زنده می مانند. به طور کلی نماتودها مقاوم و سازگار هستند.

-    حشرات هیچ ایمنی در مقابل باکتری زنورهابدوس ندارند با این حال حشرات مفید اغلب از میزبانی نماتودها فرار میکنند چون فعالتر هستند و میتوانند از نماتود بگریزند. نماتودها در مهره داران نمیتوانند رشد کنند بنابراین با محیط زیست بسیار سازگار هستند.

چگونه نماتودهای بیمارگر را استفاده کنیم؟

نماتودهای مفید را به صورت اسپری یا خیسانده در آب، میتوانید تهیه کنید. حتما آنها را در شرایط محیطی مناسب یعنی گرم و مرطوب رها کنید.

محلی که میخواهید نماتودها را رها کنید پیش از رها سازی و پس از آن آبیاری کنید و تنها زمانی آنها را بریزید که دمای خاک بین 13 تا 32 درجه سلسیوس قرار داشته باشد.

محصول نماتود را ظرف یک سال استفاده کنید و آنها را در نواحی خیلی گرم نگه ندارید. به خاطر داشته باشید نماتودها موجودات زنده هستند. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.