فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

گیاه چای ترش بیشتر آب و هوای گرم سیری و نیمه گرم سیری را دوست دارد و به غیر از کنترل آفت، پرورش آن مراقبت و نگهداری زیادی لازم ندارد.گیاهی دارویی و زیباست که گل هایی قیفی شکل به رنگ های مختلف دارد. این گیاه در برخی نواحی ایران به صورت رایج به عنوان دم نوش استفاده می شود.تنها مسئله ای که باید به آن توجه داشت، مقابله با شته چای ترش است.
مقابله با شته چای ترش
مقابله با شته چای ترش

چای ترش

چای ترش گیاهی دارویی و زیباست که گل هایی قیفی شکل به رنگ های مختلف دارد. این گیاه در برخی نواحی ایران به صورت رایج به عنوان دم نوش استفاده می شود. این گیاه بیشتر آب و هوای گرم سیری و نیمه گرم سیری را دوست دارد و پرورش آن مراقبت و نگهداری زیادی لازم ندارد. تنها مسئله که ای باید به آن توجه داشت، مقابله با شته چای ترش است . معمولاً اگر جمعیت شته ها کنترل شود،  آسیب جدی به گیاه وارد نمی شود.

چای ترش - مقابله با شته چای ترشچای ترش - مقابله با شته چای ترش

نوع شته هایی که از چای ترش تغذیه میکنند

شته هایی که چای ترش را برای تغذیه انتخاب می کنند معمولاً شته های سبز هستند. هر چند ممکن است با شته های زرد، قرمز، سیاه یا قهوه ای هم رو به رو شوید. شته ها حشراتی ریز، با بدن شفاف و نرم، پاهای بلند و معمولاً بدون بال هستند. البته ممکن است گاهی (به خصوص در فصل بهار) با انواع بالدار آن هم رو به رو شوید. معمولاً شته های بالدار زمانی به وجود می آیند که جمعیت شته ها زیاد شده و آن ها برای حرکت به سمت گیاهان دیگر به بال نیاز پیدا می کنند! پس اگر شته بالدار در باغچه مشاهده کردید، کنترل و نظارت خود را بیشتر کنید.

شته ها معمولاً ساقه و برگ های چای ترش را برای تغذیه انتخاب می کنند. آن ها پوسته ساقه و برگ را سوراخ کرده و از شیره گیاه تغذیه می کنند. خوشبختانه شته ها بسیار کند حرکت می کنند و حتی در صورتی که خطری آن ها را تهدید کند، معمولاً واکنش سریع السیر از آن ها مشاهده نمی شود. این خصوصیت هم شناسایی، و هم کنترل و مقابله با آن ها را ساده تر می کند.

همان طور که گفته شد، جمعیت متوسط و کم شته ها باعث آسیب دیدن گیاه نمی شود. ولی جمعیت زیاد آن ها می تواند باعث از زرد شدن و از بین رفتن برگ ها و توقف رشد گیاه شود.

ماده چسبناک عسلک

 مشکل دیگر حضور شته ها بر روی گیاه ایجاد ماده ای چسبناک به نام عسلک است که شرایط مناسب برای رشد و گسترش قارچ دوده ای را فراهم کرده و همچنین باعث جذب مورچه ها می شود. قارچ دوده ای هم باعث زشت شدن چهره گیاه می شود و هم از رسیدن نور خورشید به برگ ها جلوگیری کرده و مانع رشد و عملکرد صحیح گیاه می شود.

به ندرت پیش می آید که شته ها بتوانند یک گیاه چای ترش بالغ  و سالم را از بین ببرند. با این حال بهتر است هنگام مشاهده شته ها راه کار های اولیه برای مقابله با آن ها را به کار بگیرید. متاسفانه به دلیل سبک زندگی ما و استفاده زیاد از سموم و حشره کش ها، شکارچیان طبیعی شته ها مثل جمعیت کفشدوزک و بال توری در باغچه ها کم است و همین باعث هجوم آفت به گیاهان می شود. اگر از سموم آفت کش استفاده نمی کنید، می توانید شکارچیان طبیعی شته ها را به باغچه بیاورید تا جمعیت شته ها را کنترل کنند. راه کار دیگر جدا کردن شاخه و برگ هایی است که شته ها در آن زیاد هستند. البته این کار در صورتی امکان پذیر است که جمعیت آن ها چندان زیاد نباشد.

راه های از بین بردن شته ها

در صورتی که جمعیت شته ها زیاد باشد، می توانید با پاشش شدید آب ، آن ها را از گیاه جدا کنید. این کار همچنین عسلک تولید شده توسط آن ها را هم از گیاه پاک می کند. متاسفانه حضور شته ها برای مورچه ها مفید است. به همین دلیل مورچه ها معمولاً از شته ها در برابر شکارچیان طبیعی محافظت می کنند. بنابراین در کنار کنترل جمعیت شته ها، لازم است جمعیت مورچه ها هم کنترل شود. راه کار ساده برای کاهش جمعیت مورچه ها، گذاشتن طعمه برای آن هاست که به شکارچیان طبیعی آن ها هم آسیبی وارد نمی کند. برای کنترل شته ها همچنین می توان از کود غنی از نیتروژن استفاده کرد که باعث کاهش توانایی تولید مثل آن ها می شود.

سموم و آفت کش های شیمیایی

زمانی که جمعیت شته ها بسیار زیاد شده است،برای  مقابله با شته چای ترش است چاره ای جز استفاده از سموم و آفت کش های شیمیایی وجود نخواهد داشت. مثلاً می توان از صابون های حشره کش، روغن های باغبانی یا روغن چریش استفاده کرد. البته باید توجه داشته باشید که این ترکیبات فقط به مدت یک روز اثر گذاری دارند. در نتیجه فرآیند اسپری کردن و آغشته کردن برگ های گیاه را باید چند روز تکرار کنید. از آن جا که این ترکیبات فقط حشراتی که به طور مستقیم با آن ها در تماس هستند را می کشد، شکارچیان طبیعی و مفید در باغچه آسیبی نخواهند دید.

مقابله با شته چای ترشمقابله با شته چای ترش

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.