فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

گل صد تومانی از گیاهان تزیینی زیبا برای جلوه دادن به باغچه یا حتی محیط داخل خانه است. ولی ممکن است به دلایل مختلف، مثل هجوم مورچه ها شانس دیدن گل‌های این گیاه را نداشته باشیم.به غیر از این مورد، به‌طور کلی حضور مورچه‌ها هیچ مشکلی برای گل صد تومانی ایجاد نمی‌کند و در نتیجه دفع آفت مورچه ها از گل صد تومانی ضروری است.
چطور گل صد تومانی را از دست مورچه‌ها نجات دهید؟
چطور گل صد تومانی را از دست مورچه‌ها نجات دهید؟

دفع آفت مورچه ها از گل صد تومانی

گل صد تومانی از گیاهان تزیینی زیبا برای جلوه دادن به باغچه یا حتی محیط داخل خانه است که 0.5 متر تا 1.5 متر رشد می‌کند. گل صد تومانی مقاومت نسبتاً خوبی داشته و در سرما و آب و هوای خشک می‌تواند به زندگی ادامه دهد. گل‌های این گیاه رنگ‌ها متنوعی دارند از صورتی تا سفید و قرمز تغییر هستند. ولی ممکن است همیشه شانس دیدن گل‌های این گیاه را نداشته باشید. یکی از عواملی که مانع از گل دهی گل صد تومانی می‌شود، مورچه‌ها هستند.

دفع آفت مورچه ها از گل صد تومانی

اگرچه حضور مورچه‌ها به‌طور کلی برای گیاهان خطر محسوب نمی‌شود، ولی از آن جا که این حشرات دائماً به دنبال جمع آوری آذوقه هستند، ممکن است شکوفه‌های گل صد تومانی را هدف قرار داده و با جمع آوری شیره آن، مانع از گل دهی شوند. به غیر از این مورد، به‌طور کلی حضور مورچه‌ها هیچ مشکلی برای گل صد تومانی ایجاد نمی‌کند و در نتیجه نباید به آن‌ها به دید یک آفت خطرناک نگاه کرد. فقط هر زمان که حضور مورچه‌ها مشکل ساز شد می‌توانید از روش‌های مختلف برای از بین بردن مورچه‌ها در یک منطقه محدود یا کنترل آن‌ها استفاده کنید. دفع آفت مورچه ها از گل صد تومانی ضروری است.

 

کنترل کلی جمعیت مورچه‌ها


روش‌های مختلفی برای کنترل جمعیت مورچه‌ها یا دست کم دور کردن آن‌ها از گل صد تومانی وجود دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

1.   می‌توانید از اسید بوریک به‌عنوان یک گزینه با درجه آلایندگی پایین استفاده کنید (این ماده زیاد سمی نیست). به‌عنوان یک گزینه جدی‌تر و با تأثیر گذاری بیشتر، می‌توانید سراغ هیدرامتیلنون بروید که سمی‌تر است.

2.     بهتر است به‌جای ریختن سم در ترک‌ها و سوراخ‌ها، یک طعمه آغشته به سم را در مسیری که مورچه‌ها از آن عبور می‌کنند قرار دهد. ممکن است فرآیند انتقال این طعمه سمی به لانه تا چند روز یا حتی چند هفته طول بکشد. ولی در نهایت آن‌ها این طعمه را مصرف کرده و جمعیتشان کاهش پیدا می‌کند

3.   راه کار دیگر استفاده از تله‌های چسبی (کارت چسبناک) در اطراف گل صد تومانی است. مثلاً می‌توانید این کارت را در کنار ساقه اصلی قرار داده تا مورچه‌هایی که باانگیزه خوردن شیره گل به آن سمت می‌آیند، در آن گرفتار شوند.

 

مقابله جدی با مورچه‌ها و آفت‌های مورد علاقه آن‌ها



گاهی حضور مورچه‌ها می‌تواند نشانه‌ای از حضور دیگر آفت‌ها باشد که در این صورت باید از روش‌های تهاجمی‌تر برای نجات گیاه خود استفاده کنید. پیش از هر چیز بهتر است گل صد تومانی را به‌دقت بررسی کنید و به دنبال نشانه‌هایی مبنی بر حضور گسترده مورچه‌ها در آن اطراف بگردید. مثلاً حضور شپش‌ها بر روی برگ‌ها می‌تواند یکی از این نشانه‌ها باشد. شپشک های آردی به‌صورت توده‌های خاکستری یا سفید رنگ پنبه‌ای مانند بر پشت برگ‌ها دیده می‌شوند. شپشک ها از آفت‌های گل صد تومانی محسوب می‌شوند که به‌صورت گروهی از شیره گیاه تغذیه می‌کنند. مورچه‌ها به شیره‌ای که شپشک ها تولید می‌کنند علاقه دارند و ممکن است به دلیل حضور آن‌ها به گل صد تومانی علاقه‌مند شوند. بنابراین به نشانه‌های مختلف حضور شپشک آردی، مثل کپک‌های سیاه رنگ (که به علت رشد قارچ در محل ترشح شیره گیاه به وجود می‌آید)، دقت داشته باشید.

1.   یکی از راه‌های ساده برای کاهش جمعیت آفت‌های گل صد تومانی استفاده از آب است. آب را با فشار زیاد به سمت توده آفت‌ها بگیرید تا آن‌ها را از گیاه جدا کنید.

استفاده از دشمنان طبیعی این آفت‌ها

2.     استفاده از دشمنان طبیعی این آفت‌ها هم یک راهکار دیگر است. مثلاً کفشدوزک‌ها و زنبورهای انگل از حشراتی هستند که به‌طور کلی به از بین بردن شپشک های آردی و کنترل جمعیت آن‌ها کمک می‌کنند.

3.     گل صد تومانی را با آفت کش هایی با درجه سمیت پایین سم پاشی کنید. مثل روغن باغبانی یا صابون‌های آفت کش. طبق دستورالعمل، از این آفت کش ها به‌صورت دوره‌ای استفاده کنید. مزیت استفاده از این آفت کش ها آن است که ضمن از بین بردن خود آفت، آسیبی به دشمنان طبیعی آن‌ها نرسانده و به رشد جمعیت آن‌ها هم کمک می‌کند.

4.   زمانی که جمعیت شپشک های آردی کاهش پیدا کند، تعداد مورچه‌ها نیز به‌طور طبیعی کمتر خواهد شد، ولی به‌طور کامل از بین نخواهد رفت. اگر در مورد از بین بردن مورچه‌ها به‌طور کامل مصر هستید، می‌توانید از روش‌های کلی برای دفع و از بین بردن مورچه‌ها استفاده کنید.

 

هشدار: استفاده از دستکش و عینک محافظ هنگام استفاده از آفت کش و سم را فراموش نکنید. همچنین حتماً این سموم و طعمه‌های آغشته به سم را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.