فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

این درخت حاوی ماده ای است که خون را رقیق میکند. همچنین باعث میشود نشت مایعات از رگها و مویرگها سخت تر شده و تخلیه مایعات از ادرار را تسریع میکند و به این ترتیب از احتباس مایعات و ورم جلوگیری می نماید.
با خواص و فواید شاه بلوط هندی آشنا شوید
با خواص و فواید شاه بلوط هندی آشنا شوید

شاه بلوط هندی ( Horse chestnut ) با نام علمی Aesculus hippocastanum یک درخت است که بذر، پوست تنه، گلها و برگهای آن خاصیت دارویی دارند. شاه بلوط هندی حاوی مقدار قابل توجهی سم به نام اسکولین ( esculin ) است و در صورتی که خام خورده شود، به مرگ منتهی میشود.

مراقب باشید شاه بلوط هندی را با شاه بلوط کالیفرنیا (  aesculus californica  شاه بلوط امریکایی یا شاه بلوط گلابرا ( aesculus glabra ) اشتباه نگیرید. برخی افراد همه اینها را شاه بلوط می نامند. اطلاعاتی که در اینجا آورده شده است مربوط به شاه بلوط هندی است.

 

خواص شاه بلوط هندی

برگ و بذر شاه بلوط هندی برای درمان رگهای واریسی، هموروئید (بواسیر) و تورم رگها استفاده میشود. بذر شاه بلوط هندی برای اسهال، تب و بزرگی پروستات مورد استفاده قرار میگیرد. بذرهای شاه بلوط هندی را میتوان فراوری کرد تا مواد شیمیایی فعال آن جدا شده و تغلیظ شوند. نتیجه آن عصاره شاه بلوط هندی است که برای درمان مشکلات گردش خون مانند نارسایی مزمن وریدی به کار گرفته میشود. مصرف عصاره بذر شاه بلوط حاوی 16% تا 20% ماده شیمیایی اسین ( aescin ) برخی علائم مشکلات گردش خون  مانند درد، واریس رگها، خستگی و ورم پاها، خارش و احتباس مایعات را کاهش میدهد. با این حال برخی تحقیقات اولیه نشان میدهند ممکن است این مواد کمتر از پیکنوژنول ( Pycnogenol  ) در کاهش کرامپ و ورم پا موثر باشند.

برگهای شاه بلوط هندی برای درمان اگزما، درد قاعدگی، تورم بافت نرم ناشی از شکستگی استخوان و رگ به رگ شدن، آرتروز، سرفه و درد مفاصل استفاده میشود.

پوست شاخه های شاه بلوط هندی برای مالاریا و اسهال خونی به کار میرود.

برخی افراد پوست شاخه شاه بلوط هندی را برای درمان زخمهای پوستی و لوپوس بر روی پوست استفاده میکنند.

 

علت خاصیت های شاه بلوط هندی چیست؟

این درخت حاوی ماده ای است که خون را رقیق میکند. همچنین باعث میشود نشت مایعات از رگها و مویرگها سخت تر شده و تخلیه مایعات از ادرار را تسریع میکند و به این ترتیب از احتباس مایعات و ورم جلوگیری می نماید.

 

عوارض احتمالی مصرف شاه بلوط هندی

شاه بلوط احتمالا برای بیشتر افرادی که مقدار متعادلی از عصاره استاندارد بذر شاه بلوط را به صورت خوراکی به مدت کوتاهی مصرف میکنند، بی خطر است. محصولات استاندارد از نظر مقدار مواد شیمیایی موجود بررسی شده اند. بنابراین به دنبال محصولاتی باشید که مواد سمی آن خارج شده و مطمئن هستند. محصولات شاه بلوط گاهی عوارضی مثل سرگیجه، سردرد، آشفتگی معده و خارش ایجاد میکند.

گرده گلهای شاه بلوط هندی ممکن است واکنش آلرژی ایجاد نماید. مصرف مقعدی شاه بلوط هندی میتواند التهاب و خارش در ناحیه مقعد را به دنبال داشته باشد.

پوست، گل، برگ و بذر خام شاه بلوط را هرگز نباید مصرف کنید چرا که هم در کودکان و هم در بزرگسالان میتواند مرگبار باشد. علائم مسمومیت شاه بلوط هندی عبارتند از آشفتگی معده، مشکلات کلیه، تیر کشیدن عضله، ضعف، از دست دادن تعادل، بزرگی مردمکهای چشم، استفراغ، اسهال، افسردگی، فلج و گیجی. در صورت بلع تصادفی شاه بلوط هندی باید فورا به اورژانس مراجعه کنید. گزارشهایی وجود دارد که کودکان با مصرف دمنوش برگهای این گیاه یا ترکه ها یا بذرهای آن مسموم شده اند.

 

هشدارها و احتیاطهای لازم در مصرف محصولات شاه بلوط هندی

بارداری و شیردهی - همان طور که گفته شد مصرف گل، برگ، پوست یا بذر درخت شاه بلوط هندی منجر به مرگ میشود. زنان باردار و شیرده باید مراقب مصرف محصولات شاه بلوط هندی باشند چرا که در مورد بی خطر بودن مصرف عصاره بذر شاه بلوط هندی که سم اسکولین آن خارج شده است ، در دوران بارداری و شیردهی اطلاعات کافی وجود ندارد بنابراین جانب احتیاط را رعایت کنید و این محصولات را در این دورانها مصرف نکنید.

اختلالات خونی- شاه بلوط هندی میتواند انعقاد خون را کند نماید بنابراین مصرف آن در افرادی که اختلالات خونی دارند میتواند به خونریزی و کبودی منجر شود.

دیابت- محصولات به دست آمده از این گیاه ممکن است قند خون را پایین بیاورند. اگر دیابت دارید حواستان به علائم افت قند خون باشد و مرتبا قند خون خود را بررسی کنید.

مشکلات گوارشی- پوست و بذر شاه بلوط هندی میتواند دستگاه گوارش را تحریک نماید. اگر اختلالات معده یا روده دارید از مصرف این محصولات صرف نظر کنید.

بیماری کبد- گزارشی وجود دارد که فردی با مصرف عصاره شاه بلوط هندی دچار آسیب کبدی شده است. اگر مشکل کبد دارید بهتر است از مصرف این محصولات پرهیز کنید.

آلرژی به لاتکس- افرادی که به لاتکس آلرژی دارند ممکن است به شاه بلوط هندی نیز آلرژی نشان دهند.

بیماری کلیه این نگرانی وجود دارد که شاه بلوط هندی بیماری کلیه را تشدید کند بنابراین در صورت ابتلا به بیماری های کلیوی، از مصرف محصولات شاه بلوط هندی پرهیز کنید.

عمل جراحی چون مصرف شاه بلوط هندی انعقاد خون را کند میکند در صورتی که آن را پیش از جراحی مصرف کنید خطر خونریزی را افزایش میدهد. حداقل دو هفته قبل از جراحی مصرف آن را متوقف کنید.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.