فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

خاک اطراف گیاهان بادام زمینی را با پابیل یا چنگک باغبانی پیش از برداشت، شل کنید. گیاهان را بیرون بکشید و تکان بدهید تا خاک اضافی اطراف ریشه آنها بریزد و غلافها بمانند
چگونه بادام زمینی که کاشته ایم را برداشت کنیم؟
چگونه بادام زمینی که کاشته ایم را برداشت کنیم؟

بادام زمینی ( Peanut ) همانند نخود و لوبیا، عضوی از خانواده بقولات است. این میوه در واقع بیشتر نخود است تا مغز درختی. گیاه بادام زمینی به شکل منحصر به فرد و جالبی رشد میکند. پس از بارور شدن گلها، پایکهایی ( peg ) ایجاد میکند که از تخمدان گل به پایین رشد میکنند. پایکها از تخدان به خاک گسترده میشوند و در خاک بادام زمینی ها تشکیل میشوند. پس از این که میوه رسید، میتوانید برداشت را شروع کنید. در مورد زمان برداشت و چگونگی برداشت بادام زمینی، در ادامه بیشتر میخوانید.

 

چه زمانی بادام زمینی را از خاک در بیاوریم؟

زمان برداشت بادام زمینی 90 تا 110 روز پس از کاشت برای انواع جوشیده و 130 روز تا 150 روز پس از کاشت برای ارقام بو داده، می باشد.

در حالت معمول میتوانید در پاییز که برگهای گیاه بادام زمینی شروع به زرد شدن میکنند، کار برداشت را شروع کنید. یک گیاه را بیرون بکشید و غلافهای بادام زمینی آن را بررسی کنید. اگر خوب بود شروع به برداشت کل محصول کنید. این روشی است برای این که مطمئن شوید زمان برداشت بادام زمینی ها رسیده است. غلاف بادام زمینی بهترین نشانگر فرا رسیدن زمان بیرون کشیدن بادام زمینی هاست.

باید بادام زمینی تقریبا غلاف را پر کرده باشد. اگر جلوی غلاف تیره رنگ است بادام زمینی برای جوشاندن بیش از حد رسیده است اما برای بو دادن خشک هنوز خوب است. اگر گیاه بیشتر برگهای خود را از دست داده است یا نیام های آن اتصال محکمی با گیاه ندارند، فورا برداشت بادام زمینی را انجام دهید.

 

چگونه بادام زمینی را بچینیم؟

پس از این که فهمیدید زمان برداشت بادام زمینی ها فرا رسیده است، باید بدانید حالا چگونه این کار را انجام دهید. خاک اطراف گیاهان بادام زمینی را با پابیل یا چنگک باغبانی پیش از برداشت، شل کنید. گیاهان را بیرون بکشید و تکان بدهید تا خاک اضافی اطراف ریشه آنها بریزد و غلافها بمانند. خاک را بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ غلافی جا نمانده باشد.

باید به مدت سه تا چهار هفته پیش از آماده کردن و ذخیره سازی بادام زمینی، بگذارید خوب خشک شوند. برای خشک کردن آنها، در مکانی خشک و گرم گیاه ها را آویزان کنید و مراقب باشید آفتاب مستقیم به آنها نتابد. پس از دو هفته خاک باقی مانده روی آنها را با فرچه یا هر وسیله دیگری تمیز کنید و غلافهای بادام زمینی ها را از ریشه جدا کنید. بادام زمینی ها را در یک لایه نازک بر روی سطح بزرگی پخش کنید (مراقب باشید بادام زمینی ها روی هم نباشند) و بگذارید یکی دو هفته دیگر بمانند تا خشک شوند. رطوبت بالا در مدت زمان خشک شدن باعث قارچی شدن آنها میشود.

 

ذخیره سازی و آماده سازی بادام زمینی های برداشت شده

بادام زمینی های خام را در جایی نگهداری کنید که تهویه مناسبی داشته باشد. آنها را در کیسه های توری بریزید. اگر خوب خشک شده باشند و از دسترس جونده ها دور باشند تا چند ماه میتوانید به این صورت آنها را نگهداری کنید.

برای بو دادن بادام زمینی، آنها را به صورت یک لایه تکی روی سینی فر بگذارید و در دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) بگذارید. مدت زمان پخت بستگی به رطوبت موجود در مغزها دارد اما معمولا ظرف 13 تا 18 دقیقه آماده میشوند.

بادام زمینی های بو داده را در ظرفی بگذارید که در آن محکم بسته شود. اگر میخواهید به مدت طولانی آ«ها را نگهداری کنید در یخچال بگذارید. بادام زمینی تا 12 ماه در یخچال قابل نگهداری است.

برای جوشاندن بادام زمینی ها، آنها را در آب کافی که روی آنها را کامل بپوشاند و نمک، به مدت سه ساعت غوطه ور کنید. هر از گاهی بادام زمینی ها را هم بزنید و در صورت لزوم  آب اضافه کنید.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.