فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

در بیشتر موارد علت عدم گلدهی گلیسین، نیتروژن زیاد خاک است. در شرایطی که نیتروژن خاک گیاه گلیسین بیش از اندازه باشد، رشد برگهای آن تشدید میشود اما گلدهی کاهش یافته و حتی ممکن است گیاه اصلا گل ندهد.
دلایل گل ندادن گیاه پیچ گلیسین
دلایل گل ندادن گیاه پیچ گلیسین

گیاه پیچ گلیسین یا گلیسین ( Wisteria ) یک گیاه رونده است که به رشد سریع و گلهای خوشه ای زیبا شناخته میشود . افرادی که پیچ گلیسین میکارند انگیزه اصلی شان لذت بردن از گلهای زیبای بهاری آن است بنابراین در صورتی که گلدهی پیچ گلیسین با مشکل مواج شود، طبیعی است که باغبان خود را دلسرد و ناراحت میکند. 

برخی افراد سوال میکنند راز گل ندادن گلیسین و درمان آن چیست؟ هیچ رازی وجود ندارد و اگر علت عدم گلدهی آن را که به چند عامل ممکن است مرتبط باشد، دریابید ممکن است بتوانید مشکل را حل کنید.  نگران نباشید، در واقع با اندکی اطلاعات میتوانید به علت گل ندادن گیاه گلیسین خود پی ببرید.


دلایل گل ندادن پیچ گلیسین

در بیشتر موارد علت عدم گلدهی گلیسین، نیتروژن زیاد خاک است. در شرایطی که نیتروژن خاک گیاه گلیسین بیش از اندازه باشد، رشد برگهای آن تشدید میشود اما گلدهی کاهش یافته و حتی ممکن است گیاه اصلا گل ندهد.

دلیل دیگر مشکل گلدهی در گلیسین، محیط رشد گیاه است. پیچ گلیسین نیاز به آفتاب کامل دارد و باید خاک آن قابلیت زهکشی مناسبی داشته باشد چرا که در غیر این صورت تحت تنش قرار میگیرد. در این شرایط اگر چه برگها همچنان رشد میکنند اما گلدهی صورت نمیگیرد.

کود دهی نامناسب نیز ممکن است پاسخ سوال عدم گلدهی گلیسین باشد. کود دهی در فصل بهار باعث تقویت رشد برگها میشود اما کاهش یا عدم گلدهی گیاه نیز پیامد آن خواهد بود.

بالغ نبودن گیاه یکی از دلایل گل ندادن گیاهان است. توجه داشته باشید سن پیچ گلیسین شرط اصلی گلدهی آن است. اگر گیاه را از گلخانه تهیه کرده باشید معمولا در سن گلدهی قرار دارد اما اگر آن را از بذر تولید کرده باشید یا از کسی گرفته باشید ممکن است هنوز به سن گلدهی نرسیده باشد. گیاه پیچ گلیسین حداقل باید 7 الی 15 سال سن داشته باشد تا گلدهی آن شروع شود.

یکی از دلایل گل ندادن پیچ گلیسین که کمتر اتفاق می افتد، این است که گیاه بیش از حد هرس شده است. هرس بیش از حد گلیسین باعث میشود جوانه های گل چیده شوند. با این حال به ندرت اتفاق می افتد که باغبان گلیسین را تا این حد هرس کند یا در زمان نامناسبی این کار را انجام دهد.

 

چگونه گلدهی گلیسین را تقویت کنیم؟

از آنجایی که نیتروژن زیاد شایعترین دلیل گل ندادن گلیسین است، ساده ترین راه تقویت گلدهی گیاه این است که مطمئن شوید نیتروژن خاک زیاد نیست.

دو روش برای اصلاح خاک پر نیتروژن وجود دارد. اول این که میتوانید فسفر به خاک اضافه کنید. برای این کار کود فسفاته باید استفاده کنید. فسفر باعث ترغیب گلدهی گلیسین میشو و به حفظ تعادل خاک مملو از نیتروژن کمک مینماید.

دومین راه برای این که میزان نیتروژن گیاه را کاهش دهید این است که ریشه گیاه را هرس کنید. برای انجام این کار بیل بیاورید و بیل را به صورت یک مسیره دایره ای دور گیاه بزنید. باید مطمئن شوید هرس ریشه را حداقل از 90 سانتیمتری تنه درخت انجام داده اید چرا که هرس ریشه در صورتی خیلی به تنه درخت نزدیک باشد باعث نابودی گیاه میشود. هرس ریشه روش مطمئنی برای کمک به گلدی گیاه و کاهش حجم ریشه است چرا که به این ترتیب نیتروژنی که گیاه دریافت میکند کاهش می یابد.

در صورتی که این روشها در اصلاح مشکل گلدهی پیچ گلیسین موثر واقع نشد، بررسی کنید ببینید آیا ممکن است علت دیگری عامل گل ندادن گیاه شده است یا نه.

ببینید آیا گیاه آفتاب کافی دریافت میکند؟ آیا قابلیت زهکشی خاک کافی است؟ آیا در زمان مناسبی کود داده اید؟ فصل مناسب کود دهی برای پیچ گلیسین پاییز است. آیا هرس را به درستی انجام داده اید؟ آیا پیچ گلیسین به سن بلوغ و گلدهی رسیده است؟

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.