فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

در سال اول کاشت باید آبیاری منظم ( معمولاً هفته‌ای دو مرتبه) انجام دهید. آبیاری باید عمیق باشد تا اطمینان حاصل کنید تمامی سیستم ریشه مرطوب شده است
نکات مهم در مراقبت از گیاه شمشاد ابلق
نکات مهم در مراقبت از گیاه شمشاد ابلق

گیاه شمشاد طلایی یا ابلق ( golden euonymous ) که نام علمی آن Euonymus japonicus ‘Aureo-marginatus ’ می‌باشد، به عنوان گیاه پوششی سبز رنگ، فضای بسیار خوبی در باغچه و فضای سبز ایجاد می‌کند. این گیاه همیشه سبز در دو نوع سبز و ابلق وجود دارد. رنگ ابلق آن در نواحی از فضای سبز که درختان سرسبز تیره دارد، مکمل رنگی خوبی است. پرورش شمشاد کار آسانی است و تقریبا در هر مکانی میتوانید آن را بکارید و بزرگ کنید. 

مزیتهای شمشاد ابلق در فضای سبز

این درختچه پرتراکم و پرپشت، در صورتی که در آفتاب کامل قرار داشته باشد تخم‌ مرغی شکل رشد می‌کند. برگهای ضخیم و پر تراکم آن باعث می‌شود این گیاه به عنوان پرچین بسیار مناسب باشد. برگ‌ها در هنگام لمس حس چرمی دارند و در صورت رشد مناسب طول آنها به 7 سانتیمتر میرسد.

از آنجایی که این گیاه پر تراکم بوده و بیشتر به عنوان پوششی استفاده می‌شود نباید از آن انتظار گل‌های رنگارنگ و بزرگ را داشته باشید. با این حال شمشاد در فصل بهار گل‌های کوچک سفید مایل به سبز حاصل می‌کند اما ممکن است حتی متوجه آنها نیز نشوید چرا که چندان مشخص و چشمگیر نیستند.

ارتفاع درختچه شمشاد طلایی به 3 متر و پهنای آن به 1.8 متر میرسد. حتی یک درختچه شمشاد تنها در باغچه می‌تواند سرسبزی شگفت ‌انگیزی ایجاد نماید. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های شمشاد سهولت هرس به اشکال مختلف است به همین علت در طراحی فضای سبز می‌توان از آن پرچین خوبی ایجاد نمود. 

شرایط لازم برای  پرورش شمشاد

پرورش این گیاه کار چندان دشواری نیست. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که محل آفتاب ‌گیر برای آن در نظر بگیرید. هر هفته باید گیاه را آبیاری کرده و سالی یک مرتبه کود دهی انجام دهید.

هنگام کاشت شمشاد بهتر است مکانی را انتخاب کنید که رطوبت خوبی دریافت می‌نماید و خاک با قابلیت زهکشی خوب دارد.

با این حال لازم نیست زیاد نگران نوع خاک باشید، به خصوص تا زمانی که قابلیت زهکشی آن خوب باشد. درختچه شمشاد گیاهی مقاوم بوده و تقریباً هر نوع خاکی را می‌تواند تحمل کند. 

نکات مهم در پرورش شمشاد

در سال اول کاشت این گیاه نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارد اما در سال‌های بعدی تقریباً نیاز به به رسیدگی خاصی ندارد. در سال اول کاشت باید آبیاری منظم ( معمولاً هفته‌ای دو مرتبه) انجام دهید. آبیاری باید عمیق باشد تا اطمینان حاصل کنید تمامی سیستم ریشه مرطوب شده است.

پس از آن آبیاری هفتگی شمشاد کافی است. در اوایل بهار کود همه منظوره و متعادل پای گیاه بریزید. دوز کود مورد استفاده باید کمی کمتر از مقدار توصیه شده بر روی برچسب محصول کود باشد تا از سوختن ریشه ‌ها جلوگیری شود. در صورتی که لازم است در اواسط پاییز نیز می‌توانید کود دهی را تکرار کنید.

شمشاد ابلق را در صورتی که به ‌عنوان پرچین یا گیاه زینتی غالب میکارید، می‌توانید هر سال هرس کنید. با این حال شمشاد هرس نشده و درختچه‌ ای نیز زیبایی خاص خود را دارد. 





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.