فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

برای افزایش جمعیت بال توری باید از حشره کشهای طیف گسترده اکیدا استفاده نشود.
روشهای طبیعی کنترل آفت: با بال توری سبز با آفات مبارزه کنید
روشهای طبیعی کنترل آفت: با بال توری سبز با آفات مبارزه کنید

تقریبا همه کسانی که با گل و گیاه سر و کار دارند با کفشدوزک یا پینه دوز که دوست گیاهان و دشمن آفات گیاهی است آشنایی دارند و میدانند وجود این حشره مفید برای گیاهانشان چقدر سودمند است. اما کمتر کسی با حشره مفید دیگر یعنی بال توری سبز آشنایی دارد. بال توری سبز برای کشاورزانی که به دنبال روشهای طبیعی مبارزه با آفت بدون استفاده از مواد شیمیایی مضر هستند، گزینه بسیار خوبی است. بال توری سبز نیز درست مانند کفشدوزک جزء حشرات مفید برای گیاهان است بنابراین به کمک بال توری سبز میتوانید حشره کش های طیف گسترده شیمیایی و سمی را کنار بگذارید و به حشرات مفید اجازه دهید آفتهای گیاهانتان را نابود کنند.

 

بال توری سبز چیست؟

بال توری سبز یک حشره شکارچی است. طول این حشره به 1 تا 1.8 سانتیمتر میرسد و بالهای بسیار ظریف و متمایزی دارد و بر همین اساس نامگذاری شده است. این حشره سبز رنگ، شاخکهای بلند و چشمان طلایی یا مسی رنگ دارد.

بال توری سبز گونه های مختلفی دارد اما انواع آن بسیار شبیه به هم هستند. لاروهای بال توری سبز مسطح است و اندازه آن به نیم اینچ (1.25 سانتیمتر) میرسد.

کاربرد بال توری سبز برای مقابله با آفات گیاهی

بال توری سبز شکارچی اختصاصی نیست به این معنی که یک طعمه مخصوص به خود ندارد بلکه از انواع مختلف آفتهای گیاهی تغذیه میکند. از جمله آفاتی که توسط بال توری سبز نابود میشوند عبارتند از:

-         شپشک آرد آلود

-         پسیل  

-         تریپس

-         کنه

-         مگس سفید

-         شته

-         کرم های پیله ساز (کرم صدپا)

-         زنجره

بال توری سبز بیشتر از تخم حشرات، حشرات شهد خوار، عسلک و گرده ها تغذیه میکند. لاروهای بال توری سبز دشمنان سیری ناپذیر حشرات مضر هستند و در هر هفته بیش از 200 طعمه میخورند.  

روشهای طبیعی مبارزه با آفات با استفاده از بال توری سبز

کاربرد بال توری سبز برای کنترل آفات و حشرات مضر در تمام محیطها از جمله زمین کشاورزی و باغچه های خانگی امکان پذیر است. اغلب این حشره مفید پس از فصل جفت گیری در بهار، پدیدار میشود. در این زمان بال توریهای ماده برای تخم گذاری در تمام محوطه پخش میشوند. مراقب تخمهای کوچک این حشره که از دوک های نخ مانند باریکی در سطح زیرین برگها آویزان هستند باشید. این تخمهای متمایز متعلق به بال توری هاست و نیازی نیست آنها را از بین ببرید.

برای افزایش جمعیت بال توری باید استفاده از حشره کشهای طیف گسترده اکیدا ممنوع شود. این مواد شیمیایی اغلب جمعیت حشرات مفید را نیز از بین میبرند و باعث میشوند فضا برای حشرات آفت مهیا شده و جمعیت آنها بیشتر شود. هنگامی که مجبور هستید از آفت کش استفاده کنید، باید از آن دسته از آفت کش هایی استفاده کنید که گروه خاصی از آفتها را هدف قرار میدهند مانند بی تی (باکتری باسیلوس تورینجینسیس). این سم تنها بر کرم صد پا و لارو مگس ( maggot ) موثر است.

داشتن بال توری سبز در زمین کشت تضمین نمیکند گیاهانتان هرگز دچار آفت زدگی نمیشوند. در حقیقت این آفتها اگر کامل از بین بروند دیگر بال توری سبز نمیتواند تغذیه کند بنابراین از زمین شما میرود به جای دیگری که بتواند غذا تهیه کند. بنابراین اگر گهگاهی چند آفت در گیاهان خود دیدید نگران نشوید. فقط باید مرتبا بر جمعیت آنها نظارت کنید که مطمئن شوید تعدادشان زیاد نشده و بال توری سبز میتواند این آفت را کنترل کند. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.