فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

حشرات حفار به درختانی که تحت استرس یا جراحت هایی مانند زخم و بریدگی ناشی از هرس قرار گرفته اند جذب میشوند.
کنترل آفات حفار: علائم نفوذ حشرات ساقه خوار به درخت را بشناسید
کنترل آفات حفار: علائم نفوذ حشرات ساقه خوار به درخت را بشناسید

در فصل بهار تمامی درختان حیاتی دوباره ای را تجربه کرده و با تولید گلهای رنگارنگ و برگهای جوان خیلی زود زندگی جدید خود را شروع میکنند. اما اگر با وجود فرا رسیدن بهار درخت طبق روال معمول رفتار نکرد، از کجا بفهمیم آیا دچار نفوذ حشرات آفت شده است یا خیر. در این جا علائم و نشانه های نفوذ حشرات و آفتهای حفار که از تنه درخت تغذیه میکنند را یاد گرفته و با راههای درمان آفت زدگی آشنا میشوید.

آفتهای حفار درخت چیست؟

آفتهای حفار درخت به حشراتی گفته میشود که در داخل و یا روی بافتهای درخت تخم ریزی میکنند و لاروهای آنها با تغذیه از بافتهای تنه یا شاخه درخت زندگی کرده و بزرگ میشوند. این آفتهای مهاجم ممکن است سوسکها باشند یا شب پره ها (بید) باشند یا هر آفت دیگر اما نتیجه آن فرقی نمیکند. حشرات حفار درخت باعث میشوند بخشهایی از درخت به تدریج ضعیف شود چرا که بافتهای حیاتی درخت که مواد مغذی و آب را به سرتاسر درخت انتقال میدهند جویده شده و از بین رفته اند. به مرور زمان ممکن است کمربندی از پوست تنه درخت کنده شده یا شاخه های آن به حدی ضعیف شوند که تحت فشاری اندک شکسته و می افتند.

نشانه هجوم آفتهای حفار به درخت چیست؟

یکی از واضح ترین نشانه های هجوم آفات حفار و ساقه خوار به درخت مشاهده سوراخهای ریزی است که در ساقه و شاخه های درخت میتوانید مشاهده کنید. این سوراخهای کوچک ممکن است کاملا گرد بوده یا کمی بیضوی باشند و گاهی اوقات موادی شبیه به خاک اره در زیر این سوراخها می ریزد و یا با پیشروی حشره، تونلی استوانه ای در تنه درخت تشکیل میشود.

کنترل آفت حفار درخت

مبارزه با این آفتها امری دشوار است چرا که پیش از این که شما متوجه شوید، حشرات بالغ به گیاهان حمله کرده و تخمهایشان را داخل درخت ریخته اند. درختانی که به خاطر هجوم آفات سوراخهای زیادی در تنه شان ایجاد شده است اغلب بهتر است به جای درمان بیماری، منهدم شده و درخت دیگری جایگزینشان شود. چون آسیب داخلی که در گیاه ایجاد میشود تنها با گذشت چند فصل ممکن است بسیار گسترده شده باشد. برای مبارزه با آفتهای چوب خوار و حفار، بهترین راه پیشگیری است. توجه داشته باشید که حشرات حفار درخت فعال بوده و همه جا هستند.

گیاهانی که هنوز به این آفت آلوده نشده ند یا تنها چند سوراخ در آنها دیده میشود ممکن است با مراقبت و رسیدگی از نفود حشرات نجات پیدا کنند. حشرات حفار به درختانی که تحت استرس یا جراحت هایی مانند زخم و بریدگی ناشی از هرس قرار گرفته اند جذب میشوند. اگر چه ممکن است این امر به نظر بدیهی بیاید اما این زخمها متداولترین محل نفوذ آفتهای نسل اول به گیاه هستند.

افزودن مالچ در اطراف گیاه و آبیاری تکمیلی و کود دهی به مبارزه با آفات حفار و همچنین بهبودی از آسیبهای قبلی کمک میکند.

راههای شیمیایی مبارزه با آفات حفار

درختانی که توسط حشرات سوراخ سوراخ شده اند، دیگر برای نجاتشان دیر شده است. این درختان را به خاطر حفظ سلامت گیاهان دیگر باید از آنها جدا کنید. تونلهای ایجاد شده ممکن است تا چند ده سانتیمتر دورتر از نقطه نفوذی که شما میبینید، گسترش یافته باشند و شاخه های درخت را تضعیف کرده باشند. در این حالت با اولین وزش باد شدید ممکن است شاخه یا تنه درخت شکسته شده و بیفتد. باید هر چه سریعتر تمامی درخت آلوده به آفت را کامل بسوزانید یا به شیوه دیگری از بین ببرید تا نگذارید آفتهای داخل آن زنده مانده و به درختان مجاور فرار کنند.

مبارزه شیمیایی با آفتهای حفار و ساقه خوار در آلودگی های خفیف تر امکان پذیر است. با این حال معمولا این روشها برای کمک به پیشگیری از آلودگی مجدد استفاده میشوند. آفت کش و حشره کشهای با اثر طولانی مانند کارباریل، کلروپیریفوس، لیندین و پرمترین به صورتی طراحی شده اند که هفته ها روی بافتهای گیاه باقی می مانند تا هر حشره ای که در تماس با آنها قرار گرفت بلافاصله بمیرد. تمام سطوح چوبی درخت باید با این مواد پوشانده شوند تا تاثیر گذار باشد.

ایمیداکلوپرید و دینوتفوران حشره کشهای سیستمیک هستند که میتوانند آفتهای چوب خوار را که در تماس نزدیک با لایه چوبی درخت قرار میگیرند، از بین ببرند اما نباید بدون شناسایی آفت داخل درخت استفاده شوند. تله های چسبی یا فرمونی نیز در این بخش مفید هستند اما برای جلوگیری از هجوم این نوع آفتها نمیتوانید تنها بر آنها اتکا کنید. 





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.