فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

دولت بهار: رئیس اسبق موسسه تحقیقات خاک و آب با بیان اینکه پتانسیل تولید انواع کود در کشور وجود دارد از واردات بی‌رویه این محصول پتروشیمی مرتبط با کشاورزی انتقاد کرد.
  

به گزارش دولت بهار به نقل از سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، حسین بشارتی درباره وضعیت تولید و مصرف کود در کشور اظهار کرد  حدود 50 درصد کودهای مصرفی، نیتروژنی (معمولا اوره) است که طی سال‌های اخیر با توسعه پتروشیمی‌ها نیاز داخل، تامین شده و مازاد آن صادر می‌شود.



وی با رد اظهارات غیرکارشناسی درباره اینکه خاک‌های کشور نیاز به فسفر ندارد گفت: نتایج آنالیز حدود 20 هزار نمونه خاک که متعلق به نقاط مختلف کشور است نشان می‌دهد بیش از 70 درصد اراضی کشاورزی کشور دچار کمبود فسفر است و مصرف این نوع کود افزایش کیفیت و کمیت محصول را به دنبال دارد. کشور سالانه به حدود 700 هزار تن کودهای فسفری نیاز دارد که متاسفانه بیش از 90 درصد کودهای فسفره وارداتی است و کمتر از 10 درصد آن در داخل کشور تولید می‌شود.


بشارتی افزود: متاسفانه کودهای وارداتی فسفره  بعضا دارای آلودگی بالای کادمیم است از این رو این آلاینده وارد خاک اراضی کشاورزی شده و سلامت گیاه و انسان را به خطر می‌اندازد. این در حالی است که پتانسیل تولید  این نوع کود در کشور وجود داشته و شایسته است، در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری شده این موضوع مورد عنایت مسئولان ذی‌ربط قرار گرفته و تولید این کود در کشور که تحقق اقتصاد مقاومتی است، در دستور کار قرار گیرد.


وی ادامه داد: در مورد پتاسیم نیز آمار و اطلاعات خاک‌ها نشان می‌دهد که حدود 35 درصد خاک‌ها به کمبود این عنصر دچار بوده و عامل محدودکننده تولید محصول است. به عنوان مثال در خاک‌های شالیزاری شمال کشور با تخلیه خاک‌ها از پتاسیم مواجه هستیم و مصرف کودهای پتاسیمی در شالیزارها تاثیر قابل توجهی بر عملکرد دارد.


رئیس اسبق موسسه تحقیقات خاک و آب خاطرنشان کرد: کشور سالانه به حدود 300 هزار تن کودهای پتاسیمی نیاز دارد که مشابه کودهای فسفری مقدار اندکی در کشور تولید می‌شود. در این مورد نیز پتانسیل تولید در کشور وجود داشته و اخیرا اقدامات ارزشمندی در راستای تولید کود سولفات پتاسیم در کشور صورت گرفته و تولید آن در سطح پایلوت موفقیت‌آمیز بوده ولی تولید انبوه آن به دلیل تنگناهای اعتباری هنوز محقق نشده و نیازمند حمایت‌های مالی است.


بشارتی با بیان اینکه ایران به لحاظ خاک قابل کشت فقیر محسوب می‌شود گفت: یک دهه از تدوین لایحه جامع خاک می‌گذرد ولی همچنان این لایحه خاک می‌خورد.


واردات بی‌رویه کود با وجود ظرفیت تولید داخلی!
واردات بی‌رویه کود با وجود ظرفیت تولید داخلی!

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.