فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

خبرگزاري آريا-امروزه با توجه به اهميتي که گياهان، به ويژه گياهان دارويي در جامعه دارند، شاهد افزايش روز افزون مصرف کنندگان دمنوش و جوشانده هاي گياهي هستيم.استفاده از گياهان دارويي به عنوان دمنوش و جوشانده داراي قواعد خاصي است. مهم است بدانيد دم کردن و جوشاندن گياهان دو روش مختلف است و نوشيدني تهيه شده از هر يک خاصيت و تاثير جداگانه اي بر بدن دارد. گاهي بر اثر نا آگاهي گياهي که نياز به دم کردن آن است را بجوشانيم، نه تنها ممکن است خاصيت آن تغيير کند بلکه گاهي موادي از گياه آزاد مي شود که داراي عوارض ناگواري خواهد بود. در نتيجه از جوشاندن گياهاني که به صورت فله اي عرضه و توسط افراد نا آگاه و بي تجربه براي درمان دردي پيشنهاد مي شود، اجتناب کنيد.
به گزارش خبرگزاري آريا،اغلب گياهان داراي بافتي سفت و خشن هستند که بدن قادر به هضم و جذب مواد موثره آنها نيست براي همين منظور بايد ابتدا آنها را خرد و از دمکرده آنها استفاده کرد که معمولاً تهيه دمکرده نياز به زماني طولاني حتي تا يک ساعت دارد.
در اين ميان سئوالاتي مطرح مي شود از قبيل :
آيا مخلوط قسمت هاي مختلف گياهان از قبيل دانه ، ريشه ، ساقه ، برگ و ميوه گياه که به منظور تهيه جوشانده و يا دمنوش مورد استفاده قرار ميگيرد داراي اثرات مثبت و يا منفي است يا خير؟
مطمعناً تهيه انواع دمنوش و جوشانده با استفاده از مخلوط قسمت هاي مختلف گياهان به صورت آگاهانه خاصيت درماني، اثرات تقويت کنندگي و آرام بخشي آنها را افزايش داده و از عوارض جانبي آنها مي کاهد، اما بايد به اين نکته توجه داشت که اگر مصرف به صورت نا آگاهانه باشد از خواص دمنوش کاسته يا باعث ايجاد مسموميت و بروز عوارض جزئي يا شديد در مصرف کننده مي شود.
دمنوش فله اي بهتر است يا کيسه اي؟
هميشه اين سئوال مطرح ميشود و در پاسخ به اين سئوال بايد به اين نکته اشاره کرد که معمولاً تمام گياهاني که به صورت بسته بندي هاي کيسه اي عرضه مي شوند به صورت خشک شده و به صورت فله اي در بيشتر عطاري ها به فروش مي رسد و بيشتر نسل قديمي ها از طرفداران پر و پا قرص آن هستند، اما پرسش اين است که مصرف دمنوش به شکل کيسه اي بهتر است يا فله اي؟ براي پاسخ به اين سئوال بايد به دو پرسش پاسخ داد، يکي آيا مصرف کننده امکانات و زمان براي تهيه دمنوش فله اي را در اختيار دارد يا خير ؟ اگر وقت و امکانات کافي در اختيار نداريد بهتر است تا از دمنوش کيسه اي استفاده کنيد که براي تهيه و نوشيدن آن فقط يک ليوان آب جوش کافي است.
اگر وقت و امکانات کافي در اختيار داريد بهتر است از نوع فله اي استفاده کنيد که هم از نظر اقتصادي به صرفه و داراي غلظت و طعم تندتري نسبت به نوع کيسه اي آن است.
اما چرا برخي دمنوش ها عطر و رنگ ندارند و به اصطلاح مزه آب مي دهد؟
بعضي از گياهان داراي اسانس و رنگ ضعيفي هستند و بايد مدت زمان بيشتري دم بکشند تا اسانس آن خارج شود، ولي اگر اين مدت زمان سپري شد و اثري از رنگ و خاصيت نبود به تقلبي بودن محصول مشکوک شويد. دمنوش هاي کيسه اي چون حاوي گياه پودر شده است طي پنج تا ده دقيقه دم کشيده و رنگ و اسانس شان خارج مي شود، اما گياهاني که به صورت برگ، ساقه و ريشه کامل هستند بايد بيشتر و گاهي تا يک ساعت دم بکشند.
آيا دمنوش ها حاوي ترکيبات مفيدي هستند و عارضه ندارند؟
در پاسخ به اين سئوال بايد گفت، اگرچه گياهان دارويي منشاء طبيعي دارند و در مقايسه با داروهاي شيميايي عوارض کمتري ايجاد مي‌کنند اما مصرف بي‌رويه و غير اصولي برخي از اين گياهان مي‌تواند موجب عوارض ناخواسته و حتي مسموميت‌هاي شديد گردد؛ بنابراين مصرف گياهان دارويي نيز همانند داروهاي شيميايي بايد با آگاهي و پس از اطلاع از سازوکار عمل آنها باشد. به ويژه در مورد کودکان و سالمندان مصرف اين گياهان بايد با احتياط بيشتري همراه باشد.
مثال : مصرف روزانه دمنوش گاوزبان گرچه داراي خواص درماني بيشماري است ولي براي افرادي که بيماري پرفشاري خون و ناراحتي قلبي دارند بايد احتياط بيشتري مصرف شود. در نتيجه دمنوش ها بايد به ميزان متعادل و در صورت بيماري با مشورت پزشک و يا کارشناسان طب سنتي مصرف شود.
آيا مي توان دمنوش را به صورت دمکرده و نگهداري کرد؟
دمنوش را بايد به صورت تازه آماده و نوشيد، تهيه دمنوش سرد شده  بجز براي برخي گياهان خاص توصيه نمي شود، زيرا بر اثر سرد شدن، برخي مواد مؤثر دمنوش از بين مي رود و اثر نوشيدني کم مي شود. بهتر است دمنوش حداکثر ظرف يک تا دو ساعت ميل شود.
آيا نگهداري از گياهان دارويي به صورت فله اي زمان خاصي دارد؟
بي شک گياهان دارويي حاوي ترکيبات مفيدي هستند که بر اثر گذشت زمان با اکسيژن هوا وارد فعل و انفعالات شده و از  مزيتشان کاسته مي شود. بهترين زمان نگهداري انواع گياه دارويي براي حفظ و بهره وري از مواد موثره آن بين شش ماه تا دو سال بسته به نوع و اندام گياه مورد نظر است که بايد در محيط خشک، خنک و در سايه نگهداري شود، بيش از پايان اين زمان اگر چه طعم آن تغيير نمي کند و فاسد نمي شود، اما به مرور از فوايد آن کاسته مي شود.
چگونه مي توان انواع دمنوش گياهي را به روش صحيح تهيه کرد؟
تهيه دمنوش از قسمتهاي مختلف گياهان دارويي براي هر يک نيازمند به آداب خاصي است که به طور مثال :
دمنوش گل گاوزبان : براي تهيه دمنوش گل گاوزبان که طرفداران بسياري دارد لازم است ابتدا مقدار 5 تا 10 گل گاوزبان را به 2 ليوان آب جوش اضافه و داخل قوري چيني و روي حرارت غير مستقيم و در صورت استفاده از ظروف مخصوص تهيه دمنوش درب آن را بسته نگاه داشت که دمنوش ظرف مدت 5 دقيقه آماده نوشيدن خواهد بود
دمنوش چاي سبز : براي تهيه اين دمنوش نيز مانند بالا همان مراحل طي مي شود اما با اين تفاوت که بايد زمان دم کشيدن را به يک تا دو دقيقه کاهش داد و اين موضوع براي تهيه دمنوش انواع چاي سفيد نيز صادق است.
براي تهيه دمنوش از ريشه و ميوه گياهان که داراي بافتي خشک و سخت تر به نسبت برگ ها هستند بهتر است به ميزان 10 تا 15 گرم را خرد کرده و در آب جوشيده شده به مدت 15 تا 20 دقيقه در حالي که در ظرف بسته است، روي بخار ملايم قرار دهيد و بعد صاف کرده ميل شود البته گاهي براي استخراج مواد موثره داخل اندام گياه زماني بيش از زمان ذکر شده يعني تا حتي دو ساعت لازم است.
آيا مي توان گياهان دارويي مختلف را با هم ترکيب و مصرف کرد؟
براي آنکه بتوانيم از تمامي مواد سودمند گياه استفاده کنيم بهتر است با کسب اطلاع از اطباء و کارشناسان اين رشته اقدام به ترکيب و تهيه دمنوش کنيم، در نتيجه بدون آگاهي، از مخلوط کردن چندين نوع گياه با يکديگر بپرهيزيد. دمنوش هاي ترکيبي که به صورت صنعتي توليد و داراي مجوز بهداشت است، اغلب تحت نظارت مسئولان مربوط کنترل شده و قابل اعتماد است.
نکاتي که بايد قبل از تهيه انواع دمنوش ها بدانيد!
نکاتي که بايد قبل از تهيه انواع دمنوش ها بدانيد!

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.