فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

جیرفت - ایرنا - رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: رویکرد اصلی در مبارزه با آفات استفاده از عوامل کنترل بیولوژیک است که تاکنون شش عامل کنترل بیولوژیک را معرفی کرده ایم و در 300 هزار هکتار سطح پوشش مبارزه با آفات است و چهار عامل دیگر در دست معرفی است.

به گزارش ایرنا اسکندر زند عصر چهارشنبه در حاشیه بازدید از مرکز تحقیقات جنوب استان کرمان در جمع خبرنگاران افزود: رویکرد بعدی این سازمان معرفی سموم کم خطر با کمک سازمان حفظ نباتات است که سموم پرخطر را حذف و از سموم کم خطر استفاده کنیم.
وی بیان کرد: بیش از یکهزار نوع سم را در کشور آزمایش کرده ایم که 445 نوع کم خطر ثبت شده است.
وی گفت: برنامه کاهش مصرف سم با همکاری سازمان حفظ نباتات با ایجاد تنوع سم موجود در کشور و تجاری سازی سموم موجود در کشور شروع شده و این برنامه بلند مدت است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: یکی از 25 نقشه مهم که در سازمان تحقیقات کشاورزی کشور تهیه شده نقشه پوشش گیاهی ایران است که توسط موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع تهیه شده و اطلاعات آن پیوسته به روز رسانی می شود. 
وی گفت: این موسسه نقشه بیابان ها، پوشش گیاهی، گیاهان در معرض خطر انقراض و مواد موثر گیاهان دارویی را تهیه کرده که مهمترین فعالیت آن تهیه نقشه پوشش گیاهی است و توسط بخش گیاه شناسی این موسسه انجام شده و مورد استفاده بخش اجرایی و دانشگاهی قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: در زمینه تولید رقم بذر تاکنون 400 نوع زراعی را اصلاح کرده ایم و سالیانه 25 تا 30 رقم زراعی و باغی را هم ارایه می کنیم.
زند گفت: امسال جشنواره تولید رقم این 400 رقم را برگزار کردیم و سال آینده جشنواره ارقام جدید را داریم لذا رویکرد این سازمان تولید ارقامی می باشد که دارای تحمل خشکی، طول دوره رشد کوتاه و رویکرد کاهش مصرف بالای آب باشد.
وی بیان کرد: در زمینه بذر یکی از وظایف این سازمان تولید بذر مادری (پایه) است که سالانه با حضور اکثر محصولات زراعی در حال تهیه این بذر هستیم و امسال 80 درصد تهیه هسته اولیه بذر گندم، 40 درصد هسته های اولیه بذر جو و در اکثر محصولات رشد داشتیم.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: یکی از دلایل افزایش تولید گندم تهیه هسته های اولیه توسط موسسات تحقیقاتی بوده است.
وی با اشاره به بیماری های مرکبات در جنوب کرمان افزود: در زمینه بیماری جاروک خوشبختانه با تولید رقم پرشین در حال تکثیر و توزیع این رقم بین کشاورزان هستیم که در کوتاه مدت این برنامه اجرا می شود.
زند بیان کرد: در بلند مدت در گام اول ذخایر مقاوم را شناسایی و کلیکسیونی از این ارقام را ساماندهی کردیم. 
وی گفت: اکنون دنبال به نژادی و تولید ارقام مقاوم هستیم که امیدواریم با کمک معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری به سرانجام برسد و راهکار مدیریتی در زمینه این بیماری ها بصورت مفصل در اختیار مدیران است که در حال اجراست.
وی افزود: در زمینه بیماری گرینینگ دستورالعمل مدیریتی داریم ولی ارقام مقاوم نداریم که طرحی در این زمینه در دست اقدام است ولی هنوز شروع نشده لذا امیدواریم بتوانیم منابع مالی این طرح را تامین کنیم. 
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در زمینه بیماری زوال مرکبات که در شمال هرمزگان و بخشی از مناطق مرکبات خیز بوجود آمده در حال بررسی هستیم لذا عامل این بیماری تا حدودی ناشناخته است و محققان نظرات متفاوتی دارند که عمدتا بر هم خوردن اکولوژیک خاک را عامل بیماری می دانند.
وی با اشاره به نشست روسای مراکز تحقیقات و آموزش منطقه پنج کشور در مرکز تحقیقات جیرفت گفت: در این نشست برنامه های سال آینده و ارزیابی سال کاری گذشته این سازمان را ارزیابی می کنیم.
زند اظهار کرد: فعالیت های مرکز تحقیقات جیرفت که یکی از مراکز قدیمی است در زمینه بذر و نهال، اصلاح گیاهان باغی و زراعی، گیاه پزشکی، آب و خاک، آبیاری و فنی مهندسی گلخانه فعالیت می کند لذا امیدواریم این فعالیت ها در افزایش کارایی و بهره وری این بخش موثر باشد.

منبع: ایرنا
شش عامل کنترل بیولوژیک آفات معرفی شده است
شش عامل کنترل بیولوژیک آفات معرفی شده است

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.