فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

تعداد عطاری ها هر روز در گوشه و کنار شهر بیشتر می شود، غافل از اینکه استفاده از هر گیاه دارویی، داروی گیاهی و فراورده طبیعی شرط و شروطی دارد که در صورت رعایت نکردن آنها ضربه های مهلکی به سلامت وارد می کند.
به گزارش  سایت خبری تحلیلی 9 صبح   به نقل از ایرنا، تصور عامه بر این است که گیاهان دارویی و داروهای گیاهی عارضه ندارند و بسیار در درمان انواع بیماری ها کارآمد هستند، اما خطر مصرف گیاهان دارویی حتی گاهی بیشتر از داروهای شیمیایی است.
داروی گیاهی، دارو است یعنی مواد موثره داشته و بسیاری از ترکیبات گیاهی به دلیل وجود بیماری های دیگر در افراد می تواند تداخل دارویی با داروهای شیمیایی ایجاد کند.
علاوه بر آن شاید افراد کمی باشند که بدانند فروش داروهای گیاهی در عطاری ها ممنوع است و سازمان غذا و دارو بارها این مطلب را اعلام کرده و از عطاری ها خواسته تا داروهای گیاهی را نفروشند.
اما از آنجا که اغلب عطاری ها بصورت غیرمجاز فعالیت می کنند و این کار نظارت را سخت می کند، بنابراین گاهی شاهد فروش داروهای گیاهی در این عطاری ها نیز هستیم.
مسوولان نظام سلامت با توجه به اینکه 65 تا 85 درصد مراقبت های سلامتی توسط خود شهروندان و خانواده های آنان و بدون دخالت پزشک و متخصصان مربوطه انجام می شود و از سوی دیگر اقبال آنان به طب سنتی با بستر فرهنگی موجود، بسیار زیاد بوده و ممکن است به سلامتی خود آسیب وارد کند، بحث راه اندازی داروخانه های گیاهی را مطرح کردند.
بنابراین آیین نامه تاسیس داروخانه های طبیعی و سنتی در سال 1391 تدوین شد تا در این داروخانه ها فقط گیاهان دارویی و داروهای گیاهی مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به فروش برسد اما صدور مجوز برای فعالیت اینگونه داروخانه ها همچنان در دست بررسی است.

** چرا مجوز فعالیت داروخانه های گیاهی هنوز صادر نشده است؟
هرچند آیین نامه تاسیس داروخانه های طبیعی و سنتی تدوین شده اما بحث ها و مخالفت ها با راه اندازی این داروخانه ها موجب شد که این آیین نامه عملیاتی نشود؛ گروهی از دانش آموختگان رشته داروسازی از مخالفان تاسیس داروخانه های گیاهی به شمار می روند.
گروهی از جامعه داروسازی بر این باورند که برای داروخانه گیاهی، داروساز گیاهی لازم است که در ایران وجود ندارد؛ تداخل وظیفه داروخانه های گیاهی با داروخانه های موجود از دیگر نگرانی های این گروه به شمار می رود.

** اختلاف جدی برای راه اندازی داروخانه های گیاهی 
معاون غذا و داروی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش از این درباره راه اندازی داروخانه های فراورده های طبیعی در کشور گفته بود که در این زمینه اختلاف جدی بین تصمیم گیرندگان وجود دارد و هنوز به جمع بندی در این مورد نرسیده ایم.
به گفته دکتر رسول دیناروند، گروه های کارشناسی در حال بررسی این موضوع هستند و اکنون فراورده های گیاهی در داروخانه ها عرضه می شوند.

** دو سوم عطاری ها عضو اتحادیه نیستند
مدیرکل داروهای طبیعی و سنتی سازمان غذا و دارو نیز می گوید: بسیاری از عطاری ها در کشور غیرمجاز هستند و حتی دو سوم آنها عضو اتحادیه مربوطه هم نیستند.
دکتر امیرحسین جمشیدی در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایرنا می افزاید: این مساله کار نظارت و ساماندهی عطاری ها را سخت می کند. 

** راه اندازی داروخانه گیاهی تنها راه چاره ساماندهی عطاری ها
مدیرکل داروهای طبیعی و سنتی سازمان غذا و دارو می گوید: حدود 15 هزار عطاری در کشور فعالیت دارد و چالش های زیادی در زمینه عطاری ها در کشور وجود دارد.
جمشیدی تصریح می کند: از نظر من، راه اندازی داروخانه های گیاهی تنها راه چاره ساماندهی عطاری ها است.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.