فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹         
  

رییس جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: در صورت بارندگی مناسب و تامین آب مورد نیاز، تولید گیاهان دارویی می‌تواند در بهبود وضعیت اقتصادی نقش بسزایی ایفا کند.

غلامرضا هادربادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان جنوبی، گفت: با توجه به اینکه قیمت هرگونه گیاهان دارویی با دیگری متفاوت است، نمی‌توان قیمت متوسطی برای همه گیاهان دارویی استان در نظر گرفت.

وی افزود: گونه‌های بومی خاص استان شامل؛ زیره، کلپوره، استخودوس، بومادران، خاکشیر، زنیان، گشنیز، اسفرزه، به لیمو، شیرین بیان، کاکوتی، آلوئه ورا، مرزنجوش، کنگر فرنگی، آنغوزه، رزماری، مخلصه، بادام تلخ و گل گاو زبان است.

رییس جهادکشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: تعدادی از گونه‌های اهلی شده نیز عبارتند از زیره سبز، رزماری، آلوئه ورا، به لیمو، آویشن و خاکشیر است.

هادربادی ادامه داد: میزان تولید و سطح زیرکشت گیاهان دارویی در بیرجند شامل؛ بادام تلخ در سطح 200 هکتار به میزان 12 تن و زیره‌کوهی در سطح 10 هکتار با تولید 2 تن است.

وی افزود: در فردوس نعناع محلی در سطح 20 هکتار به میزان 12تن، در قاین زیره سبز در سطح 323 هکتار با تولید 623 تن، در سربیشه زیره سبز در سطح 6 هکتار با تولید 6 تن، در سرایان زیره سبز در سطح 944 هکتار به میزان 944 تن، رزماری در سطح 500 متر مربع به میزان 10تن، آلوئه ورا در سطح يك هکتار با تولید 5 تن و نعناع فلفلی در سطح 0.2 هکتار به میزان 6 تن تولید می‌شود.

رییس جهادکشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین در بشرویه آنغوزه در سطح 12 هکتار به میزان 14 تن، زیره سبز در سطح 17 هکتار به میزان 15 تن، در نهبندان زیره سبز در 2 هکتار به میزان 1.5 تن تولید می‌شود.

هادربادی با اشاره به اینکه میزان اشتغالزایی به ازای هر هکتار گیاهان دارویی 3 نفر است، گفت: به طور معمول کشاورزان و روستاییان در بخش کشاورزی چندین محصول را کشت و کار می‌کنند، بنابراین تصمیم‌گیری روی اشتغال انفرادی گیاهان دارویی مناسبتی ندارد.

وی در خصوص مراکز فعال در این حوزه اظهار کرد: یک مرکز گیاهان دارویی در بیرجند و یک مرکز در قاین در حوزه گیاهان دارویی فعالیت دارند.

رییس جهادکشاورزی خراسان جنوبی در خصوص اقدامات پژوهشی صورت گرفته است، تاکید کرد: تعدادی پایان‌نامه دانشجویی در سطح فوق لیسانس روی جنبه‌های مختلف گیاهان دارویی و کشت و کار گیاهان دارویی است.

هادربادی افزود: در سرایان نیز برروی 20 گونه گیاهان دارویی برای سازگاری با شرایط مزرعه پژوهش شده است که نتیجه آن آزاد سازی و معرفی 10 گونه گیاهان دارویی برای کشت در مزرعه است.

وی تصریح کرد: طرحهای تغذیه‌ای، نشاء‌های مطلوب و مشابه به اصل و مزارع الگویی از فعالیتهای سازمان در زمینه گیاهان دارویی بوده است.

رییس جهادکشاورزی خراسان جنوبی تاکید کرد: تسهیلات در حد تهیه بذر و کود بوده، اما برای گلخانه‌های پرورش دهنده گیاهان تسهیلات لازم اعطا می‌شود.

هادربادی اظهار کرد: انواع گونه‌های دارویی موجود بیرجند شامل؛ بادام تلخ، زیره کوهی، کلپوره، مخلصه، استخودوس و بنه است.

وی خاطر نشان کرد: در قاین، درمیان و سربیشه زیره سبز، در سریان الوئه ورا، زوفا، آویشن، افسنطین، نعناع فلفلی، مریم گلی، به لیمو، کنگر فرنگی و مرزنجوش و در بشرویه خاکشیر، زیره سبز، زیره سیان، آویشن، آنغوزه، خاکشیر و زیره سبز گونه های موجود است.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.