فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: خراسان‌جنوبی با تولید سالانه 6 تن بذر گیاه علوفه‌ای سورگوم اسپید فید، ایران را از واردات این بذر خودکفا کرده است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی، «کاظم محمدپور» گفت: بذر لاین مادری گیاه علوفه‌ای سورگوم تنها در این استان از کشور تولید می‌شود که موجب بی‌نیازی کشور از واردات این بذر از خارج از کشور شده است.

محمدپور افزود: تا سال 79 بذر لاین مادری سورگوم با قیمت کیلویی 14 دلار از کشور استرالیا وارد ایران می‌شده و اکنون 14 سال است که این واردات جای خود را به تولید داخلی داده و سالانه 6 تن از این بذر در 2 هکتار از اراضی مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان‌جنوبی تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هر کیلوگرم بذر لاین مادری سورگوم اسپید فید با تولید در داخل کشور اکنون 14 تا 15 هزار تومان برای ایران هزینه دارد که در صورت واردات هر کیلوگرم از این بذر حدود 42 هزار تومان برای کشور هزینه داشت.

مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان‌جنوبی یادآور شد: این بذر در پاکت‌های 50 کیلویی به مؤسسه اصلاح و تهیه نهال بذر کشور ارسال می‌شود که پس از آن در دشت مغان با استفاده از بذر لاین مادری، بذر هیبرید این گیاه علوفه‌ای تولید و تکثیر می‌شود و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

بذر لاین مادری سورگوم اسپید فید در خراسان‌جنوبی اول آبان برداشت می‌شود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.